• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DennisLo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 nov 2011
Helaas zonder bijlage omdat de upload tool niet werkt :-(

Hopelijk kunnen jullie me toch helpen.

? Ik heb een excel met 2 tabbladen. Ik wil tab 2 gebruiken als een soort van database met keuzemenu. Dus als ik op tab 2 'naam 1' selecteer, wil ik dat ie alle overige gegevens van dezelfde regel overneemt in de betreffende velden op tab1. Ik heb reeds een dropdown menu gemaakt van de namen. De keuze die ik in deze dropdown maak komt dan in tab 1 achter 'naam' te voorschijn. Prima tot dusver. Wat me nou niet lukt is het volgende:

Kunnen jullie me uitleggen hoe ik alle overige gegevens van tab 1 automatisch door excel kan laten aanvullen, afhankelijk van de keuze die ik met mn dropdown menu heb gemaakt? De makkelijke weg is aan jullie te vragen om het gewoon in een excel te regelen, maar ik wil er ook wat van leren, dus als er een uitleg bij kan hoe er tot de formule is gekomen zou dit super zijn.

tab1:
Naam Naam x (verwijst naar dropdown cel tab2)
Contactpersoon Aut. Aanvul
Adres Aut. Aanvul
Postcode Aut. Aanvul

tab2:
Naam 1 Adres 10 Postcode 100 Contactpersoon 1000
Naam 2 Adres 11 Postcode 101 Contactpersoon 1001
Naam 3 Adres 12 Postcode 102 Contactpersoon 1002
Naam 4 Adres 13 Postcode 103 Contactpersoon 1003
Naam 5 Adres 14 Postcode 104 Contactpersoon 1004
Naam 6 Adres 15 Postcode 105 Contactpersoon 1005

Brief moet naar:
Naam x (dropdown menu van alle 6 namen hierboven)

volgens mij zou dit zo'n =ALS of VERT.ZOEKEN formule moeten zijn, maar ik krijg em maar niet werkend...

Alvast bedankt!

DennisLo,

Als je in de formulebalk zet, =VERT.ZoEKEN(...;...;..) en je klikt op het teken links naast de formulebalk.
Dan komt er een invulmenu en kun je lezen wat je moet invullen.

Zet anders als het niet lukt even een klein voorbeeldje hier, dan komt het wel goed.

Excel, bedankt voor je reply. Het werkt. Bleek dus dat ik er al dichtbij was, maar was qua bereik alleen maar kolommen aan het selecteren ipv de hele tabel. Dat komt er nou van als je te lang doorgaat 's avonds :-)

1 aanvullende vraag: Wanneer de formule verwijst naar een cel waar geen gegevens staan, geeft ie als resultaat 'o'
Hoe kan ik em instellen dat ie dan geen 'o' als resultaat moet geven maar de cel blanco moet laten?

Thnx!

B.V.B. voor ContactPersoon de volgende formule.
Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN($A$1;Blad2!$A$2:$D$7;4;0)="";"";VERT.ZOEKEN($A$1;Blad2!$A$2:$D$7;4;0))
De andere kun je zelf wel aanpassen.

Wederom, super bedankt. Met je eerste antwoord ("Als je in de formulebalk zet, =VERT.ZoEKEN(...;...;..) en je klikt op het teken links naast de formulebalk. Dan komt er een invulmenu en kun je lezen wat je moet invullen.") kon ik het zelf in mijn daadwerkelijke sheet aanpassen. Met je laatste antwoord geef je me de oplossing zonder aan te geven hoe ik het de volgende keer zelf kan doen via de tools in excel. Zou je me dat nog kunnen uitleggen? Sorry, maar ben ontieglijk slecht in het onthouden van formules. Ik kan wel stappen in de menu's van excel onthouden. Werk trouwens met excel 2010.

Thnx!

4;0)="";"";VERT.

Het eerste gedeelte van de formule =ALS(VERT.ZOEKEN($A$1;Blad2!$A$2:$D$7;4;0)="";"";

De eerste "" = als er in de tabel niets staat, dan de 2e "" laat je de cel leeg, anders geruik dan het 2e gedeelte van de formule.

Het 2e deel van de formule )="";"";VERT.ZOEKEN($A$1;Blad2!$A$2:$D$7;4;0))
De tabel is het bereik waarin gezocht moet worden.
In dit geval Blad2!$A$2:$D$7

Ik hoop dat je het snap.

Bedankt, maar snap er nog steds geen jota van. Denk dat deze formule gewoon niet anders te maken is dan door de formule te veranderen in de daadwerkelijke formulebalk. Houdt dus gewoon in dat ik elke keer dat ik deze functionaliteit wil hanteren, terug ga moeten kijken naar deze thread :P

Het is me trouwens wel gelukt om het werkend te krijgen in de daadwerkelijke sheet die ik hanteer, dus daarvoor mijn dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan