• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzings probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietth

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2007
Ik heb een lijst met productgegevens opgeslagen op een werkblad. Het betreft een 20 tal producten waarvan de gegevens in een kolom zijn opgeslagen. Bovenaan staat de naam van het product (lijn 1) en daaronder de eigenschappen. Bvb op lijn 2 het kookpunt, lijn 3 molaire massa enz.

In een volgend werkblad ga ik met deze gegevens rekenen. Bovenaan de tabel heb ik een automatische keuzelijst geplaatst waar ik het product kan kiezen. In de kolommen eronder zou ik nu graag willen dat, wanneer ik de productnaam invul, automatisch de juiste producteigenschappen worden weergegeven. Vanuit deze cellen wordt vervolgens gestart met de berekening. Is dit mogelijk? Dus als ik de productgegevens van product X in kolom B heb opgeslagen op werkblad 1, en ik vul product X in op werkblad 2, moet automatisch het kookpunt van product X worden weergegeven in lijn 2 van werkblad 2...

Alvast bedankt!

Niets meer en niets minder dan VERT.ZOEKEN heb je nodig. Probeer dat maar eens uit.

Niets meer en niets minder dan VERT.ZOEKEN heb je nodig. Probeer dat maar eens uit.

Dat is het niet helemaal denk ik.
Als ik op werkblad 2 product X selecteer dan kan ik met VERT.ZOEKEN verwijzen naar de kolom in werkblad 1 waar product X is opgeslagen.

Probleem is dat ik in werkblad 2 een lijst heb met producten A tot Z in de bovenste cel.
Wanneer ik in deze cel X selecteer is er geen probleem en zal er in de cel eronder via VERT.ZOEKEN de juiste waarde worden weergegeven. Maar wanneer ik Y selecteer zal er niets worden weergegeven. Ik wil hier via de lijst elk van de producten kunnen kiezen en direct zien welke eigenschappen gelden voor dat specifieke product. Dat lijkt mij niet te kunnen met die functie maar mogelijk vergis ik me.

Dat is het niet helemaal denk ik.
Als ik op werkblad 2 product X selecteer dan kan ik met VERT.ZOEKEN verwijzen naar de kolom in werkblad 1 waar product X is opgeslagen.

Probleem is dat ik in werkblad 2 een lijst heb met producten A tot Z in de bovenste cel.
Wanneer ik in deze cel X selecteer is er geen probleem en zal er in de cel eronder via VERT.ZOEKEN de juiste waarde worden weergegeven. Maar wanneer ik Y selecteer zal er niets worden weergegeven. Ik wil hier via de lijst elk van de producten kunnen kiezen en direct zien welke eigenschappen gelden voor dat specifieke product. Dat lijkt mij niet te kunnen met die functie maar mogelijk vergis ik me.

Kan je een stuk uit je bestand eens bijhangen. Ik vermoed dat het met VBA zal moeten gebeuren.

In bijlage een stukje uit het bestand.
In het werkblad PRODUCTEN vind je de eigenschappen.
In het werkblad EMISSIEGEGEVENS moet de verwijzing komen.
Bovenaan in de groene cel zit een lijst waar je het product kan selecteren (rij 7).
Daarnonder in de groene cellen moeten dan de respectievelijke eigenschappen komen te staan. Ik dacht het op te lossen met de functie ZOEKEN maar dat werkt dus niet.
(Voor de tankgegevens werkt dit op dezelfde wijze (rij 6) maar dat werkblad heb ik geknipt om dat het bestand anders te groot was).

Bijlagen

Een formule hiervoor opstellen is niet zo heel moeilijk, maar je zal al moeten beginnen met dezelfde benamingen te gebruiken overal. Bv. kookpunt en kookpunt gemiddelde. Anders wordt het heel veel moeilijker.

Hoi,

Zoals het beschreven wordt, is de functie =HORIZ.ZOEKEN hierbij nodig ipv VERT ...... :rolleyes:

Hoi,

Zoals het beschreven wordt, is de functie =HORIZ.ZOEKEN hierbij nodig ipv VERT ...... :rolleyes:

En dat nog niet alleen. De kolom met de tekst waarin je zoekt moet alfabetisch gerangschikt staan.

Ik zou kiezen voor een andere zoekfunctie dan VERT.ZOEKEN of HORIZ.ZOEKEN, maar dan moeten de namen wel consistent zijn, zoals eerder al aangegeven.

Als ik de namen consistent maak, en ik zet de producten alfabetisch, welke formule moet ik dan gebruiken?

Als ik de namen consistent maak, en ik zet de producten alfabetisch, welke formule moet ik dan gebruiken?

In Emissiegegevens, D13, zet je dit:

=INDEX(PRODUCTEN!$B$3:$Z$11;MATCH(A13;PRODUCTEN!$A$3:$A$11;0);MATCH(D7;PRODUCTEN!$B$2:$Z$2;0))

De namen moeten consistent zijn, maar alfabetisch moeten ze niet staan met deze formule.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan