JoZ1
Terugkerende gebruiker
- Lid geworden
- 17 dec 2010
Hallo,
Ik heb er lang naar gekeken maar ik kom niet uit de volgende opgaven:
Opgave 1
Lees een geheel getal in. In de interne binaire representatie hiervan staat bit 0 uiterst rechts, daarnaast bit 1, enzovoort. Verwissel hierin
bit 0 met bit 7,
bit 1 met bit 6,
bit 2 met bit 5,
bit 3 met bit 4
en druk het resultaat af.
Aanwijzing:
Gebruik hexadecimale invoer en uitvoer. Alleen de rechter acht bits moeten gewijzigd worden; de overige moeten ongewijzigd in de uitvoer verschijnen. Is bijvoorbeeld de invoer F703, dan wordt de uitvoer F7C0, omdat 03 = 0000 0011 en C0=1100 0000.
En deze:
Opgave 2
Als opgave 1, maar nu moeten de bits 0 tot en met 7 één positie naar links geroteerd worden, dus
bit 0 verhuist naar bit 1,
(de oorspronkelijke waarde van) bit 1 verhuist naar bit 2,
...
(de oorspronkelijke waarde van) bit 6 verhuist naar bit 7,
(de oorspronkelijke waarde van) bit 7 verhuist naar bit 0.
Zie de aanwijzing bij opgave 1. Is bijvoorbeeld de invoer FA83, dan wordt de uitvoer FA07.
Ik hoop dat iemand me een duwtje in de juiste richting kan geven.
Ik heb er lang naar gekeken maar ik kom niet uit de volgende opgaven:
Opgave 1
Lees een geheel getal in. In de interne binaire representatie hiervan staat bit 0 uiterst rechts, daarnaast bit 1, enzovoort. Verwissel hierin
bit 0 met bit 7,
bit 1 met bit 6,
bit 2 met bit 5,
bit 3 met bit 4
en druk het resultaat af.
Aanwijzing:
Gebruik hexadecimale invoer en uitvoer. Alleen de rechter acht bits moeten gewijzigd worden; de overige moeten ongewijzigd in de uitvoer verschijnen. Is bijvoorbeeld de invoer F703, dan wordt de uitvoer F7C0, omdat 03 = 0000 0011 en C0=1100 0000.
En deze:
Opgave 2
Als opgave 1, maar nu moeten de bits 0 tot en met 7 één positie naar links geroteerd worden, dus
bit 0 verhuist naar bit 1,
(de oorspronkelijke waarde van) bit 1 verhuist naar bit 2,
...
(de oorspronkelijke waarde van) bit 6 verhuist naar bit 7,
(de oorspronkelijke waarde van) bit 7 verhuist naar bit 0.
Zie de aanwijzing bij opgave 1. Is bijvoorbeeld de invoer FA83, dan wordt de uitvoer FA07.
Ik hoop dat iemand me een duwtje in de juiste richting kan geven.
Laatst bewerkt: