• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verzameltijden aan de hand van ALS voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

JorritK

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 aug 2016
Beste gebruikers,

Binnen een vereniging hebben we een competitie bestand in Excel, deze is gegenereerd door de sportbond.

In deze Excel sheet staan een aantal kolommen, waaronder een kolom "Thuis", "Uit" en "Tijd". Laat ik voor het gemak zeggen dat dit kolom A, B en C zijn.

Nu heb ik geprobeerd om aan de hand van een ALS voorwaarde, een berekening te maken voor een nieuwe kolom, "Verzameltijd".
De kolommen "Thuis", "Uit" en "Tijd" zijn uiteraard gevuld met data. Helaas krijg ik dit niet voor elkaar.
Ik zou graag willen, dat als er bijvoorbeeld "onsteam" onder "Thuis" staat, de "Tijd" met 1:00 omlaag gaat. Bijvoorbeeld:
Als "onsteam" in kolom A staat, en de "tijd" is 13:00, zou de verzameltijd 12:00 moeten worden.

In het geval "onsteam" onder "Uit" staat, zou ik de "Tijd" met 1:30 omlaag willen brengen. Bijvoorbeeld van 14:00 naar 12:30.

Is het werken met ALS hiervoor een juiste methode of kan ik hier beter een andere formule bij gebruiken?

Alvast bedankt.

Jorrit

Welkom op dit forum. Waar is het voorbeeldbestandje? Tijden zijn in excel gewoon getallen waar je mee rekenen kan.

De tijd in dezelfde kolom aanpassen kan alleen met VBA.

In het voorbeeldje twee mogelijkheden.

Code:
=IFERROR(C2-(MATCH("onsteam";A2:B2;0)+1)/2/24;"NVT")

En met een ALS constructie

Code:
=IF(A2="onsteam";C2-"1:00";IF(B2="onsteam";C2-"01:30";"NVT"))

Bijlagen

Beste VenA,

Bedankt voor uw reactie.

Bij deze heb ik een voorbeeldbestand bijgevoegd.
Wat het eventueel lastiger kan maken, is dat het er in de "Thuis" en "Uit" tabel meerdere teams staan.
Het gaat om de vereniging EKVA. Helaas krijg ik in uw voorbeeld de uitkomst "NVT"

Het Volgende bestand gaat het om Bekijk bijlage download_club_program.xlsx

Wat zou de aanpassing voor de formule moeten zijn?

Alvast bedankt.

JorritK

Dan is dit een optie

Code:
=IF(LEFT(D2;4)="EKVA";F2-"1:00";IF(LEFT(E2;4)="EKVA";F2-"1:30";"NVT"))

Eventueel even IF aanpassen in ALS en LEFT in LINKS

Beste VenA,

Bedankt. Als ik echter deze formule gebruik:
=ALS(LINKS(D2;4)="EKVA";F2-"1:00";ALS(LINKS(E2;4)="EKVA";F2-"1:30";"NVT"))
Krijg ik als uitkomst 0,5833333.
Zoals u ziet gebruik een Nederlandse Excel versie.

Hoe zou ik dit laatste kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
JorritK

Ander optie.
Code:
=ALS.FOUT(F2-(VERGELIJKEN("EKVA*";D2:E2;0)+1)/48;"nvt")

Ik denk wat bedoel je nou, dus even geschoven in de pagina.
Je had de 'ander optie' er al tussen staan zie ik nu (het zij met een ander constructie aan het eind).

Waarom een overschakeling naar de '=Als' ?

@HSV,

Beide opties heb ik in #2 gegeven.
Een ALS() constructie is in mijn optiek makkelijker te volgen voor de TS dan VERGELIJKEN() met een ALS.FOUT() en dan ook nog een berekening.

Wel even boven-, onderaan beginnen met lezen;)

Een ALS() constructie is in mijn optiek makkelijker te volgen voor de TS dan VERGELIJKEN() met een ALS.FOUT() en dan ook nog een berekening.

Volgens mij kijk je daar anders ook niet naar, dus die laat ik maar in het midden. :d
Alles wat voor verbetering vatbaar is wordt hier altijd afgeschoten toch? :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan