verzenden & niet ontvangen grrr

Status
Niet open voor verdere reacties.

indianrose

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 nov 2007
Hallo

Oké vraagje:

We hebben twee computers. Bij de pc beneden staat een draadloze adsl modem router en bij de pc boven hadden we tot voor kort draadloos internet. Maar nu ligt er een draad van de pc beneden tot de pc boven om zo internet te verkrijgen (en dus ook een nieuwe kaart in die pc). De pc boven zegt dat de kaart goed geïnstalleerd is, de lichtjes branden ook (zowel boven als beneden) en internet is verbonden...

maar het probleem is: de computer boven blijft verzenden maar ontvangt niets?! Weet er iemand wat het probleem hier kan zijn? Alvast bedankt!

Je hebt dus een PC <-> PC verbinding?
Hiervoor dien je een crosscable te gebruiken.

Verschil tussen Straight:
straightcable.gif

en een crosscable:
crosscable.gif

Je kan een crosscable over het algemeen wel bij een lokale computerzaak krijgen.
Of je kan deze zelf maken als je het gereedschap daarvoor hebt.

Hm mijn vader heeft zich met de bedrading beziggehouden en ik denk dat hij wel de juiste kabels heeft gekocht en gebruikt... Maar zou een ander kabelprobleem (dat de kabel ergens gebroken is onderweg..) de oorzaak kunnen zijn? Want we dachten dat dat in orde was omdat de lichtjes branden en er dus wel verbinding tussen beneden en boven is? Maar we zijn helemaal geen experts op dat vlak zodus... :-)

Ooh en ik hoor dus net dat het zo zit:

er is een router en de pc beneden is verbonden met die router en de pc boven is ermee verbonden, maar beide pc's dus niet rechtstreeks met elkaar?

Laatst bewerkt:
Een kabelbreuk kan ook een oorzaak zijn van een niet werkende verbinding.
Wat je kan proberen om te testen is die PC naar beneden halen en dan een kabel vanuit de ene computer naar de andere doen. Dan kan je zelf ook zien dat er niets verkeert is met de kabel als je die aansluiten..

Als het een kabel is welke door buizen in de muur is getrokken dan wil het voorkomen dat er bij een scherpe bocht een te erge buiging in de kabel komt waardoor er dan dus een breuk in komt.

Ok, dus het is?:

Router
.. | ... \
PC PC

Dan moet je gewoon een straight kabel gebruiken ja.
Het meest waarschijnlijke dan is dat het probleem dan in de kabel zit.

Laatst bewerkt:
Ja zo is het.

Maar oké, dus dat van die kabel ga ik zo snel mogelijk proberen na te checken, want hij twijfelde inderdaad of de kabel er wel heelhuids was doorgekomen! Nog klein vraagje dan: kan zelfs met een kabelbreuk het nog zijn dat zowel het lichtje beneden als boven brandt? Want dat zorgde ervoor dat we het kabelprobleem afgescheept hadden ... In ieder geval al bedankt voor de hulp!

Het wil wel voorkomen dat er dan aan beide kanten een lampje brandt.
Er zijn 3 manieren sowieso om het te testen of die kabel goed is:
- Een ander kabel er tussen proberen waarvan je zeker bent dat die het doet.
- Een kabeltester gebruiken
- De kabel terugtrekken en nakijken.

Eerste optie lijkt mij voor jullie de makkelijkste manier.. behalve als je een kabeltester hebt liggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan