Verzenden van rapporten via de mail.

Status
Niet open voor verdere reacties.

remmie63

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
Wie heeft een antwoord op de volgende vraag?
In een database genereer ik een rapport. Ik wil dit rapport graag via een mailprogramma kunnen versturen. Kan ik dit automatiseren?
Alvast dank voor suggesties!

Je kunt dat vanuit Access simpel doen, met het Docmd.SenObject commando. Kijk in de help van VBA wat de juiste syntax in jouw geval moet zijn.
DoCmd.SendObject , "rptBestelling", acRTF, "emailadres", "CC?", "BCC?", "Dit is het onderwerp", "Hierbij uw bestelling"

Verzenden van rapporten via de mail

Beste Octafish,

ik heb DoCmd.SendObject ingevoegd, en het werkt! Probleem is alleen dat de beschikbare formaten waarin verstuurd wordt de rapporten niet volledig weergeven. Lijnen, balken die in de opmaak van het rapport zijn meegenomen worden niet weergegeven,alleen de tekst. Ik heb in de eerste instantie formaat rtf gebruikt maar later alle andere opties ook.
Hoe krijg ik het rapport inclusief de opmaak naar een ontvanger?
Groet, Remco:)

Da's een beetje het probleem met Access rapporten: ze zien er meestal niet uit als je ze exporteert naar andere formaten. Daarom wordt er vaak via een PDF output gewerkt; dan hou je de opmaak nog een beetje intact. Of, wat ik ook nog wel eens doe: het snapshot format.

DoCmd.SendObject acSendReport, Bijlage, "SnapshotFormat(*.snp)", sAdres, , , "Rapport" & Bonnr, Tekst, False

Of, wat ik ook nog wel eens doe: het snapshot format.

en daarmee kan je de ingebouwde menuknop "E-mailadres (als bijlage)" voor gebruiken. Dan heb je verder helemaal geen code nodig. Knop zit in menu "Bestand" ---> "Verzenden naar" of met de rechtermuisknop op het rapport zelf.

@Bakk: Maar dat noemen we uiteraard gaan automatiseren ;) De vraag was om het proces te automatiseren, en dat doe je met VBA. En een knop.

@Octafish,

Nee klopt dat noemen we efficiënt bezig zijn. Maar bouw jij maar een knop, die er al is. :confused:

Laatst bewerkt:
Da's geen knop; da's een snelmenu.... En je moet, en dat weet jij ook dondersgoed, nog zelf je onderwerp, email adres etc. inkloppen. Ik wist niet dat je bang was voor een knoppie bouwen ;)

Geen ruzie jongens!! Ik begrijp jullie verhaal en ga er werk van maken.
Bedankt.
Groet, Remco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan