Verzuimpercentage per maand in Power BI

• Onderwerp starter Onderwerp starter hgm
  • Startdatum Startdatum

hgm

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2005
Graag wil ik het verzuimpercentage per maand in Power BI weergeven via DAX. De medewerker heeft verschillende ziekteperiodes en verzuim %. Hij heeft een dienstverband voor 36 uur per week.

Bijvoorbeeld:
Jan is vanaf 2 januari 2025 voor 100% ziek tot 23 februari. Vervolgens vanaf 23 februari voor 65% tot 2 april. Dus vanaf 2 april volledig hersteld. Vanaf 28 april weer 100% ziek.
In Power BI wil ik dan graag het verzuimpercentage per maand januari, februari, maart, april, etc.

Wie heeft voor mij een oplossing?

Wat heb je zelf al?

Ik heb wat geëxperimenteerd met de gegevens die je hebt aangeleverd.
Het resultaat is tot stand gekomen met Power Query, dus niet met Power BI en/of DAX.
Kijk maar eens of de bijlage in de buurt komt.

Bijlagen

Dankjewel hiervoor, het is dan weliswaar niet met Power Bi en DAX, maar kom ik wel verder.
Bericht automatisch samengevoegd:

Is het mogelijk de berekening aan te passen met een medewerker die een contract heeft van een 18-urige werkweek en gedeeltelijk ziek is?
Voorbeeld:
ziek vanaf 2 jan. tot 10 januari 2025 (werkt 9 uur per dag ofwel voor 50%)
vanaf 11 januari volledig hersteld,
vanaf 3 febr. tot 11 febr. 2025 (werkt 3 uur per dag)
vanaf 11 febr. 2025 volledig hersteld.
Wat is het verzuimpercentage per maand van deze medewerker?

Laatst bewerkt:
Het nieuwe voorbeeld van Jan is natuurlijk weer een heel andere berekening dan je eerste voorbeeld.
Dus wat wil je nu precies?

ziek vanaf 2 jan. tot 10 januari 2025 (werkt 9 uur per dag ofwel voor 50%)
Mijn aanname is 18 uur per week, dus 3,6 uur per werkdag bij een werkweek van 5 dagen.
Jij zegt echter dat er 9 uur per dag wordt gewerkt, oftewel 50%? Dat is dan toch 100%?
Ook de daaropvolgende voorbeelden kan ik niet goed volgen.
Dus leg dat eens wat verder uit.

Ik bedoel inderdaad per dag 3,6 werken volgens rooster = 5 dagen x 3,6 uur = 18 uur per week.
ziek vanaf 2 jan. tot 10 januari 2025 (werkt in deze periode 1,8 uur per dag + 1,8 uur ziek per dag) = 50% ziek.
vanaf 11 januari volledig hersteld (0% verzuim)
ziek vanaf 3 febr. tot 11 febr. 2025 (werkt in deze periode 3 uur per + 0,6 uur ziek per dag) = 16,67% ziek.
vanaf 11 febr. 2025 volledig hersteld.
Wat is het gemiddelde verzuimpercentage per maand?
Volgens mij is het de volgende berekening:
Om het verzuimpercentage per medewerker per maand te berekenen, deel je de ziekte-uren (of -dagen) van die specifieke medewerker door de totaal beschikbare werkuren (of -dagen) van die medewerker in die maand, en vermenigvuldigt dit met 100; dit houdt rekening met parttime en contracturen.

Ik weet niet precies waarvoor je het geheel wilt gebruiken, maar ik heb me een beetje verdiept in het berekenen van het verzuimpercentage per maand.
Het is toch best een complexe materie, vooral voor een leek zoals ik op dat gebied.

Volgens mij ga je ook wat kort door de bocht, waarbij je b.v. alle dagen van-tot meetelt.
Je houdt geen rekening met de daadwerkelijke netto werkdagen, waardoor de weekenden ook worden meegerekend.
In het voorbeeld heb ik hier al rekening mee gehouden en daarnaast een extra tabel in de tab Data toegevoegd met de contracturen.

Ik denk dat het verstandig is om eerst een solide basis te leggen waaraan alles moet voldoen.
Daarna kun je verder bouwen met een combinatie van bijvoorbeeld Power Query, Power BI, Power Pivot en/of DAX.

Bijlagen

Dankjewel voor je uitleg. Het is inderdaad verstandig om eerst e.e.a. duidelijk in beeld te brengen. Het is mijn bedoeling te rapporteren over een klein medewerkersbestand. Ik ga hier eens mee aan de slag en denk hiermee al een mooie basis te hebben om te ontdekken wat er mogelijk is. Mocht ik er niet uitkomen dan zal ik reageren via dit forum. Groet, HGM

Terug
Bovenaan Onderaan