vetrouwde website schoolniveau

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gook
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gook

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2007
Hallo

Op een school zouden we het volgende willen: de leerkrachten ed mogen op het internet maar de leerlingen op 'vertrouwde sites'. Ik weet da je in IE internetrestricties kunt gebruiken maar we zouden dit op de server willen instellen.
Dit is ook gebeurd: default domain policies toegevoegd: User config - windows sett - IE Maintance - Security en daar Security zones and content rating.

Lijst gemaakt met vertrouwde sites, wil je nog op een andere site gaan dan hebben de leerkrachten een paswoord.

Het grote nadeel van dit, vind ik, dat dit enkel werkt met IE en dus niet met Google chrome, waar de meeste lln gewend zijn mee te werken. Persoonlijk gebruik ik dus ook veel liever chrome dan IE.

Is er eventueel een andere oplossing?

Bedankt!

Hallo, ga naar google > v tunnel. Dat is een site dat alle sites gaat openen.
Ik gebruik hem zelf ook om op facebook te gaan ed

Als het op de server wordt afgevangen, maakt de browser toch niet uit? Ik ben in ieder geval wat verward door de uitspraak.

Waar je naar op zoek bent is een proxy server. Indien je clientside wilt draaien zijn er dingen als netnanny, etc. Ik heb zelfs geloof ik een implementatie gezien met een thuisrouter met daarop openWRT

Toch wel, want wanneer ik via google chrome op internet surf kan ik op alle website.
Terwijl ingesteld staat dat alles word geblokkeerd, buiten degene die in de 'vertrouwde' lijst staan. Deze instellingen staan onder 'Internet Explorer Maintaince' dus telt dit enkel voor Internet Explorer.

Hoe bedoel je, proxy server?

http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_server

gebruik en type is afhankelijk van budget en type server (ik vermoed windows server 2003 / 2008). Microsofts eigen oplossing heet ISA, maar er zijn ook mensen die het gratis oplossen met een virtual machine met daarin linux. Er zijn dus legio mogelijkheden, maar lees eens de wiki link en ik denk dat dat is wat je wil hebben

Dat is inderdaad de oplossing voor mijn probleem. Al is die ISA server wel niet goedkoop ;-).

Indien de prijs van de ISA server een probleem blijft (ik nam aan van niet omdat het probleem op opgelost staat :) ), kun je ,zoals ik in mijn antwoord aangaf, een virtual server op je 2003 server draaien. In die virtual server draai je linux met daarop een gratis proxy server. vervolgens routeer je je verkeer via de proxy.

Deze oplossing is echter complexer en vraagt meer kennis van netwerken en natuurlijk enige linux kennis. Ook wordt het onderhoud een stuk complexer, daar je mogelijk twee systemen moet troubleshooten. 'Gratis' is niet altijd gratis, maar als je de kennis hebt zijn er mogelijkheden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan