VHS Video´s omzetten naar PC en DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bjorn83

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jun 2012
Hoi allemaal,

Ik ben sinds gisteren begonnen met een hels karwei om vele VHS video´s over te zetten naar digitale bestanden. Het zijn beelden die mij en familie bijzonder dierbaar zijn, en vele DVD kopien zullen hiervan worden gemaakt.

Nu heb ik een Konig CMP-USBVG6 gekocht en gebruik ik het bijgeleverde programma MyTV. Na enkele uren is het gelukt om de instellingen zo te krijgen, dat ik beeld heb. Ik heb het beeld via MyTV omgezet naar een MPEG2 bestand (PAL?). Dit bestand heb ik gebrand via Roxio Burner naar een DVD.

Het resultaat is dat ik gelukkig beeld en geluid heb, maar de kwaliteit is (vrij) zwak. Ik verwacht geen HD TV, maar zou het geweldig vinden als ik de kwaliteit enigzins beter kan krijgen.

Hebben jullie ideen voordat ik nog 150 uur video op deze manier ga overzetten? Help!?

Alvast enorm bedankt!

Ik heb ook zoiets soortgelijks en het bijgeleverde programma is waardeloos.
De beste resultaten heb ik behaald met windows moviemaker, Het resultaat blijft echter beduidend slechter dan het origineel.
Voor de meest waardevolle momenten zou ik een professioneel bedrijf inschakelen, kost wat maar is kwalitatief goed.

Hallo

Met deze ... "Konig CMP-USBVG6" heb ik geen geen enkel ervaring.

Maar :

Mits de volgende vraag is gesteld :

"Hebben jullie ideen voordat ik nog 150 uur video op deze manier ga overzetten? Help!?"

En een antwoord :

"Voor de meest waardevolle momenten zou ik een professioneel bedrijf inschakelen, kost wat maar is kwalitatief goed. "

Zou ik toch ook eens het volgende alternatief bekijken :

"easycap"

Easycap is zo goed als zeker een veel goedkoper alternatief ...

Meestal is de benodigde software zelfs bijgeleverd.... jammer genoeg wordt het door u gebruikte o.s. niet vermeld , dus dat dien je zelf eerst te controleren.

hier te koop:

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...ycap&_sc=1&_trksid=p3286.c0.m14&_sop=15&_sc=1

Peter

Ten eerste voordat ik verwijten krijg. Ja ik ben werkzaam bij Vidvd.nl.

Kun je aangeven of je een verschil ziet met weergave op een televisie, en dat op je computer scherm?

De instelling PAL 720x576 is inderdaad de juiste, en de kwaliteit is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit op de band. MPEG is net als .AVI en .MOV een containerformaat. Dat de kwaliteit op de computer achterblijft kan ermee te maken hebben dat de bitrate van de MPEG instelling te laag is. Mocht je dit niet kunnen aanpassen dan kun je het beste gebruik maken van Windows Movie Maker. Hier kun je MSAVI kiezen met een bitrate van rond de 24MB/sec. Hierdoor wordt de kwaliteit al direct beter.

Mocht je echt goede kwaliteit willen behalen dan moet je geen gebruik maken van een USB apparaat (te lage informatiedoorvoer). Een ingebouwde module of een module met FireWire aansluiting is al veel stabieler. Ook helpt het niet echt mee dat deze omzetter gebruik moet maken van de processorkracht van de computer. Duurdere apparaten hebben een eigen chip/processor om de codering te doen, dit is stabieler, beter en voorkomt het niet meer gelijk lopen van audio/video.

Bij ons op kantoor maken wij ook altijd gebruik van een TimeBaseCorrector (TBC). Dit zorgt voor een "schone" doorvoer naar het opneem apparaat, en kan dropouts voorkomen door deze te herstellen aan de hand van de frame ervoor en erachter. Ook zorgt een TBC ervoor dat je audio/video altijd perfect synchroon lopen.

Videobanden Converteren

Vele videobanden worden er met de tijd heus niet beter op. Er zijn nochtans vele apparaten te verkrijgen waarmee uzelf de banden kunt digitaliseren. Helaas is dit meestal een teleurstelling aangezien u wellicht over een doorsnee huis, tuin en keukenrecorder bezit. Bijsturen van de videoband via "Tracking Control" kan meestal niet bij die toestellen. Wanneer u nog grote waarde hecht aan uw magneetbanden, laat die dan best digitaliseren door een professioneel bedrijf. Zo digitaliseren wij niet alleen videoformaten zoals VHS, VHS-c, Super VHS, Hi8, Video8, Digital8, mini-dv... Maar ook het 8mm film formaat, dia's, audiobanden, Muziektapes en nog veel meer. Wij zijn gelegen in West-Vlaanderen, België. Opsturen kan natuurlijk ook! Meer informatie bekijkt u tevens via onze website: http://www.ecomoda-video.be

Koop een harddisk-dvd recorder. Neem de video op op de harddisk. Edit de film. Zet over naar dvd. Makkelijker kan niet.

Met een harddisk-dvd recorder, slaagt u er nog niet in om de VHS-band af te spelen.

Nee hehe, je snapt toch wel dat je de videorecorder aan de harddiskrecorder moet koppelen ? :rolleyes:
Als je het via de pc doet, moet je toch ook de videorecorder koppelen, aan de pc ?

Het is net daar waar het probleem ligt. Meestal slaagt men er niet in om de cassette behoorlijk af te spelen. Ook het bijsturen met een gewone VHS recorder lukt nauwelijks. Hetzelfde probleem bij de vele verschillende cameratapes. Camera stuk en dan slaagt men er niet meer in om de tapes af te spelen voor digitalisatie. Wanneer men toch beschikt over een werkende camera of VHS-speler, dan sluit u die best eerst even aan op uw tv om te testen of u alles naar behoren kunt afspelen. Wanneer dit het geval is dan kunt u die verbinden met uw pc door middel van een converter. Hieronder bekijkt u de link naar een mooie verzameling converters. Ook het nodige reinigingsmateriaal voor uw vhs-speler vindt u terug in diezelfde online shop.
http://www.video-naar-dvd.be/index.php?item=digitaliseren&action=page&group_id=13&lang=NL

Mocht u toch beschikken over een harddisk dvd-recorder, dan kunt u inderdaad eveneens uw camera of VHS-player op aansluiten. Als tip wil ik toch even meegeven. Brand een test dvd en bekijk even of die ook afspeelt op andere dvd-players. Zo heb ik weet dat bepaalde merken een specifieke dvd-codec gebruiken die bijvoorbeeld niet afspeelbaar is op een ander dvd toestel, noch op pc. Dit is wel belangrijk vooraleer uw video-archief converteert naar een digitaal formaat. Want wanneer uw harddisk dvd recorder de geest geeft, dan zit u terug met hetzelfde probleem.

Veel succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan