• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

via datum zoeken en in juiste kolom neerzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

designpiet

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2004
ik heb een bestandje met een aantal klanten.

deze klanten moeten gedurende 2004 bezocht worden.
nu staat achter elke klant wanneer hij/zij bezocht moet worden.

nu heb ik een tabel gemaakt met de 12 maanden.
in de kolom voor bijv. januari moet de datum komen van de klant en daarachter de naam van de klant.

ik heb het bestandje bijgevoegd als iemand weet hoe ik dit kan oplossen.

het moet wel met formules en niet met behulp van knippen en plakken ofzo.

Bijlagen

Ik snap het niet......

Waarom wil je op het tabblad "tabel" de gegevens projecteren die op tabblad "namen" staan?

stel je voor dat ik honderden klanten heb die onder elkaar staan en met allemaal verschillende data.

dat is heel onoverzichtelijk.

ik wil bijvoorbeeld van april willen zien welke klanten ik moet bezoeken. en dan is het heel makkelijk om in het tabblad tabel te kijken want dan staan ze onder elkaar.
Dan hoef ik alleen naar de maand april te kijken en zie ik precies welke klanten het zijn en op welke dag ik ze moet bezoeken.

tenminste dat is de bedoeling als ik het via een formule zou kunnen doen.

Kan je niets met de auto filter op je tabblad namen?(menu Data --> Filter --> Auto filter)
Hiermee kan je elke kolom filteren op bepaalde waarden.

Olav

Je moet toch alles in Excel invoeren, als je nu bij celeigenschappen de celopmaak als volgt instelt:

dd-mm-jjjj , dan kun je de gevens daar op sorteren, bv. oplopend.

Bijgaand je bestand enigszins aangepast met autofilter en een macro om te sorteren op datum.
Kolom maand toegevoegd zodat je gemakkelijk alle bezoeken van een maand kunt zien.
Wellicht helpt dit je verder.

Bijlagen

Hoi Designpiet,

Leuk om de diverse oplossingsmogelijkheden te zien. Zelf kies ik altijd voor een Excel oplossing met formules.

Hierbij mijn oplossingsvariantis bijgesloten.
Bevat tevens ook een betere oplossing voor het blad verwerken.

Jeroen

Bijlagen

hallo Jzeedijk,

Ik wil je heel erg bedanken voor je oplossing.

dit is idd wat ik zocht. Jij snapt wat ik bedoel.

ook de andere mensen die gereageerd hebben wil ik bedanken voor hun tijd en moeite en inbreng.

en tot gauw maar weer.

Omdat ik ook veel met klanten werk, heb ik het spreadsheet van Jzeedijk gedownload.
Hoe heb je het voorelkaar gekregen.
Ik heb er een half uur naar gekeken en snap er voor het grootste deel niets van.
Maar het werkt perfect.
Hoe heb je je die kennis in hemelsnaam eigen gemaakt?

BTW ik werk pas sinds 1982 met spreadsheets en dacht er een beetje van te begrijpen. Ik ben weer terug op aarde :D

Hoi smits,

Ook met multiplan begonnen?

Excel is slecht met tekst en juist zeer sterk met (unieke) getallen. In het werkblad namen zet ik de namen dus om in getallen. Om de getallen allemaal anders te maken in een kolom tel ik er RIJ()/1000 bij op.

Vervolgens kan ik de kolommen willekeurig sorteren afhankelijk van de opbouw van mijn unieke getal.

Met Kleinste(....;Rijen()) zet ik de klanten of andere gegevens op volgorde. Met de formule Afronden(Rest(......;1)*1000;0) krijg ik het rijnummer terug. Met index(....;Afronden(....)) kan ik alles wat ik wil hebben uit de originele database krijgen.

De techniek is heel simpel, de kracht zit in het maken van de unieke getallen.

Ik heb een eigen bedrijfje gehad en heb daarvoor boekhoudkundige software in elkaar gezet met de kennis die ik toen had. Inmiddels een jaartje of 8 later weet ik dat ik toen slechts een beginnertje was. Nu heel wat kennis verder weet ik dat ik nog steeds niets weet! :o

Dat is het grote nadeel van Excel, hoe meer kennis je vergaard, hoe minder dat je weet. :confused:

Jeroen

hallo Jzeedijk,

in het bestand heb je gesorteerd op basis van maanden ( jan, feb, maart enz )

is het ook mogelijk om dit per week te doen ??

week 1 t/m 50 bijvoorbeeld

elke week krijg je te zien welke klant je moet bezoeken !!!

Hoi Designpiet,

Vrij eenvoudig zelfs:
Voeg in het werkblad "namen" een kolom Q toe waarin de formule staat:
Q3: =ALS(P3="";"";WEEKNUMMER(J3))

Op het blad "tabel" moet je twee formules aanpassen:
A1: =AANTAL.ALS(namen!$Q:$Q;(KOLOMMEN($A2:A2)+2)/3)
A6: =ALS(RIJEN(A$6:A6)>A$1;"";KLEINSTE(namen!$P$3:$P$28;A$1+RIJEN(A$6:A6))) (let op! formule is verandert).

En klaar is Piet (natuurlijk wel meer kolommen toevoegen.

In plaats van de weeknummers bepalen met (Kolommen($A2:A2)+2)/3 kun je natuurlijk ook het weeknummer handmatig in A2 zetten (D2 wordt natuurlijk =A2+1). De formule wordt dan:
A1: =AANTAL.ALS(namen!$Q:$Q;A2)
Dit heeft het voordeel dat je op een willekeurige weeknummer kan beginnen (overzicht van afspraken de komende 10 weken bijvoorbeeld, of de afspraken per kwartaal).

Jeroen

hallo jzeedijk,

ik heb geprobeerd wat je zei, alleen krijg ik het niet voor elkaar.

wat heb ik fout gedaan ???

hierbij het bestand !

Bijlagen

Hoi Designpiet,

Er zij twee dingen:
voor de functie Weeknummer moet de invoegtoepassing Analysis Toolpack zijn ingeladen (Extra -> invoegtoepassingen). Gelet op de foutmelding is dat niet het geval.

En de formule in A6 klopt net niet helemaal (wel als je met weeknummer 1 werkt):
=ALS(RIJEN(A$6:A6)>A$1;"";KLEINSTE(namen!$P$3:$P$28;AANTAL.ALS(namen!$Q:$Q;"<"&A$2)+RIJEN(A$6:A6)))

Dan zou het goed moeten werken.

Jeroen

hallo jzeedijk,

ook met die invoegtoepassing en het aanpassen van de formule werkt het niet.

kun jij het bestandje testen aub

Bijlagen

Hoi Designpiet,

Ik heb toch het idee dat er iets niet goed gaat. Ik heb het weeknummer vervangen door een formule om het weeknummer te berekenen en heb een het werkblad even gezipt.

Jeroen

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan