via ftp de harde schijf benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

knarfje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2001
Berichten
817
Hallo,

Ik heb deze http://www.mobile-harddisk.nl/maxtor-shared-storage-plus-nas-lan-usb20-inclusief-harddisk-p-86.html NAS gekocht voor o.a backups van mijn data.

Nu wil ik deze HD ook van buitenaf kunnen bereiken met FTP.
Volgens de beschrijving kan het maar ik kom er maar niet achter hoe.
Ik heb me rot gegoogled maar er niets (zinnigs en liefst in nederlands) over gevonden.
Moet je dan eerst iets installeren op die schijf? het is toch geen pc, dan draait ie dat toch niet...

Wie kan me een zetje in de goede richting geven?
Thanks.
 
Dan zul je toch een FTP server moeten hebben, en daar de verwijzing verzorgen naar deze harde schijf, maar die kan idd niet daarvanaf draaien.
Gratis FTP server.
 
Maar er moet toch een manier zijn om die HD van buitenaf te benaderen?



[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Via het ip adres van die schijf en een portforwarding in de router, zou dat moeten kunnen, maar dan heb je er verder geen controle over, daar hebben ze de b.v. FTP voor uitgevonden.
En ik lees nergens dat deze het FTP protocol ondersteund, die zijn er wel.
 
Waarom vraag je het dan.;) :D
Nou, kijk eens aan, ik had het niet gezien, kijk eens bij de software die meegeleverd is, of eventueel in de manual voor het gebruik daarvan.



[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is het `m juist, handleiding is 70 !! pagina`s dik maar geen word over FTP of delen en bereikbaar maken van buitenaf:eek:



[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is toch een setup voor die drive, met een mogelijkheid tot accounts aanmaken, bestanden delen, etc., daar moet je wezen.

Maar, je zult dan ook de DHCP server in de router uit moeten zetten en alle pc,s en die schijf een vast ip adres moeten geven en de gateway en dns handmatig in moeten stellen, en het ip adres van die schijf moeten doormappen in de router, en eventueel een dns adres koppelen aan dat ip nummer, dan kun je ook via een naam op die schijf komen.

Doormiddel van deze, b.v. en voor de controlle, deze.



[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, dat snap ik bijna allemaal en heb ik ook zo ingesteld.
Alle pc`s hebben een vast ip adres, DHCP is uit.
Gateway staat in de HD aangegeven en DNS word niet om gevraagd.
ik heb poort 21 tcp en udp doorgemapt in de router voor 10.0.0.250
accounts heb ik aangemaakt en ook aangegeven voor "public"

wat vergeet ik dan?



[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien, niets, het werkt dus niet? anders stel je de vraag niet.:rolleyes:
Kun je er wel intern erop komen via dat ip adres?
 
Ja via http://10.0.0.250 kom ik in de setup.
en via verkenner kan ik ook bij de bestanden van die HD komen en erop schrijven en lezen.



[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een FTP werk je ook met een poortnummer, als je hem via de http kunt bereiken en je zet hem open in de router, kan iedereen erop komen.

Oftewel, hij moet van buitenaf alleen bereikbaar zijn via dat tcp poortnummer en via het FTP protocol, te controleren via die link die ik gaf.
 
Lange Pier,

Ik begrijp nu niet meer zo goed wat je bedoeld, sorry.
Maar wat is nu precies de bedoeling van die twee links die je aangeeft??



[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik heb al vele malen contact gehad met lacie en ik heb heel het internet doorzocht om mijn netwerkharddisk via ftp te kunnen benaderen. De netwerkharddisk is een lacie ethernet disk mini 500gb met de nieuwste firmware. Verder heb ik hier op de site ook zo veel als ik kon vinden doorgelezen en geprobeerd. Via net2ftp kreeg ik positive meldingen en het lijkt alsof ik hem zo wel kan benaderen. Echter kan ik hem niet via WS_FTP pro 9 benaderen. De router die ik gebruik is een linksys wrv200 met de nieuwste firmware en heb ook alle benodigde poorten doorgezet.
Een vriend van me heeft dezelfde router en maakt verbinding via dezelfde provider met precies dezelfde instellingen en hem lukt het wel. Ik snap er werkelijk waar niks meer van!

Via net2ftp krijg ik de volgende meldingen:
FTP server 88.159.254.146
FTP server poort 21
Gebruikersnaam motor-bram
Wachtwoord lengte 9
Passieve mode
Map /motor-bram

•Verbinding met de FTP server wordt aangemaakt: OK
•Aan het inloggen: OK
•De passieve mode wordt gekozen: OK
•Het FTP server system type wordt opgevraagd: UNIX
•Huidige map wordt veranderd naar /motor-bram: OK
•Ruwe lijst van mappen en bestanden wordt aangevraagd:
Array ( [0] => drwxr-xr-x 4 root users 48 Feb 4 19:09 . [1] => drwxrwxr-x 8 root users 84 Mar 24 2009 .. [2] => drwxr-xr-x 3 root users 90 Feb 4 19:11 Website motor-bram [3] => drwxr-xr-x 4 root users 45 Oct 1 2008 motor-bram )
•Ruwe lijst van mappen en bestanden wordt aangevraagd:
Line 0

Line 1

Line 2
Array ( [scanrule] => rule-1 [dirorfile] => d [dirfilename] => Website motor-bram [size] => 90 [owner] => root [group] => users [permissions] => rwxr-xr-x [mtime] => Feb 4 19:11 )
Line 3
Array ( [scanrule] => rule-1 [dirorfile] => d [dirfilename] => motor-bram [size] => 45 [owner] => root [group] => users [permissions] => rwxr-xr-x [mtime] => Oct 1 2008 )


Via Ipswitch WS_FTP pro 9 krijg ik de volgende melding en kom ik er vervolgens niet in:
Connecting to 88.159.254.146:21
Connected to 88.159.254.146:21 in 0.000000 seconds, Waiting for Server Response
220 ProFTPD 1.3.0 Server (LaCie Ethernet Disk mini) [192.168.2.5]
Host type (1): Automatic Detect
USER motor-bram
331 Password required for motor-bram.
PASS (hidden)
230 User motor-bram logged in.
SYST
215 UNIX Type: L8
Host type (2): Unix (Standard)
PWD
257 "/" is current directory.
CWD /motor-bram
250 CWD command successful
PWD
257 "/motor-bram" is current directory.
TYPE A
200 Type set to A
PASV
227 Entering Passive Mode (192,168,2,5,9,90).
connecting data channel to 192.168.2.5:9,90(2394)
Substituting connection address 88.159.254.146 for private address 192.168.2.5 from PASV
PORT 192,168,2,8,11,250
500 Illegal PORT command
Port failed 500 Illegal PORT command


Het zou echt heeeeeel fijn zijn als iemand een helder moment heeft, want ik kom er echt niet meer uit.

Alvast bedankt.
 
Zo moet het! :D

Lange Pier,

Ik begrijp nu niet meer zo goed wat je bedoeld, sorry.
Maar wat is nu precies de bedoeling van die twee links die je aangeeft??



[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik �Reageer op vraag� ipv �Quote�. [/edit]

Ik zal je even helpen:). Ten eerste heb je een interne ip ( voor binnen het netwerk ) en een externe ip ( voor over het internet ). Als je wilt dat de hardeschijf voor iedereen toeganklijk is dan zal het account: anonymous moeten worden gebruikt zonder w8woord. Ga naar instellingen en zorg dat bij: Passive mode settings de instellingen zo staan: vink Use the following ip aan en voer daar je externe ip in. Vink: Use custom port range en voer eronder een poort range BOVEN de 2000 in, ik gebruik 2000-2001 en dat werkt goed. Nu ga je naar je firewall; configuratiescherm -----> systeem en beveiliging -----> Windows firewall en daar kun je een poort toevoegen ( ik gebruik zelf een andere firewall dus ik weet niet precies hoe dit er staat ). Voer daar een naam in en de poorten: 21, 2000-2001 vink tcp aan en klik op ok. Klik op start -----> uitvoeren ----> cmd -----> ipconfig. Je krijgt een lijst en er staat achter gateway het ip adres van je router of modem. Voer dit ip adres in in je webbrowser en log in ( meestal geen w8woord en user: admin ) Zoek naar port forwarding en vul daar ook een naam in, en bij ip vul je je interne ip in: bij cmd staat die achter ipv4 adres. bij tcp vul je weer 21, 2000-2001 in en slaat de instellingen op. misschien moet je nog een vinkje zetten vooraan zodat deze ook wordt gebruikt en achteraan op: allow of toestaan zetten. Als alles goed is gegaan werkt het nu, je moet wel nog bij het anonymous account de map en de rechten instellen;). Nu kun je verbinden met je ftp server door in je webbrowser: ftp://je externe ip te typen, je externe ip vind je op www.watismijnip.nl. Mijn server :d : ftp://jasonline.no-ip.biz.

Groetjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan