Via kabel of ASDL draadloos.

Status
Niet open voor verdere reacties.

B.Kat

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2001
Beste Helpmijers,
Tot nu toe internet ik met een gewoon modem via de telefoonlijn, maar aangezien de kosten teeds hoger worden wil ik overgaan op kabel of ASDL.
Maar de afstand tussen de PC en de binnenkomende lijnen van zowel de telefoon als de kabel zijn nogal groot en om daarvoor geen lange kabels door heel het huis te hoeven trekken dacht ik zelf om het draadloos te gaan doen.
Maar nu is mijn vraag wat heb ik allemaal nodig om dit te realiseren en wat voor kosten zijn hier aan verbonden?
Aangezien ik geen enkele ervaring heb met deze materie heb ik ook nog een vraag omtrend mijn telefoon aansluiting.
Ik heb gehoord dat de telefoonlijn bij binnenkomst wordt gesplits naar ASDL en de gewone telefoon en dit is wat mij betreft wel duidelijk maar hoe gaat het dan wanneer je telefoon bij binnenkomst in de doos is doorgetrokken naar een ander punt in je huis( toendertijd verzorgt door PTT telecom). Kan ik na het opsplisen de lijn naar het andere deel van het huis nog gewoon gebruiken voor mijn telefoonverkeer?
Ik wacht af op, de reactie's.
Vr.gr.B.Kat

Beste B.

De splitter is noodzakelijk omdat je anders heel veel herrie krijgt op je andere lijnen.
Op de plaats waar je telefoonlijn nu je huis binnenkomt (meestal meterkast) plaats je de splitter.
Kabel van de kpn erin, 1 kabel uit naar al je telefoons, en 1 kabel uit naar je adsl modem.
Als er nu al een telefoonkabel ligt naar je pc, hoef je dus geen kabel meer te trekken.

In die ene kabel naar je pc zitten 5 draadjes: rood + blauw ( lijn 1) en oranje + wit (lijn 2) en een blanke (aarde).
Neem bijvoorbeeld rood + blauw voor een telefoon bij je pc, en oranje + wit voor adsl.
De aarde hoef je niet te gebruiken.
Dat scheelt je kabeltrekken.
De modem plaats je dan bij je pc, aangesloten op oranje + wit.

Van de adsl-modem naar je pc gebruik je een straight usb-kabel met RJ45 connectors. (geen cross !!)

Als je met internet bezig bent, is je normale telefoon lijn niet in gebruik, en kun je gewoon bellen.

Succes, Paul RT

Laatst bewerkt:
Beste Paul-RT,

De beschrijving die jij geeft is heel helder en natuurlijk wel de goedkoopste oplossing. Maar bij mij komt de telefoon niet binnen in de meterkast maar in een doos in de woonkamer.
De PTT installateur heeft direkt bij de oplevering een direkte verbinding naar een doos op de slaapkamer gemaakt waar ook een telefoon staat. Vandaaruit heb ik met een tweedraads verbinding een telefoon aansluiting naar de keuken gemaakt( door het plafon ). Wanneer ik dus eventueel de twee draads verlenging vervang door een 5 of 4 draads , zou het dus mogelijk moeten zijn om hier in de keuken de splitter te plaatsen.
Krijg ik in dit geval dan geen ruis op de telefoon omdat het niet direkt bij binnenkomst wordt gesplitst?

Vr.gr. B.kat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan