via netwerk backuppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pc-freak1

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2006
hallo,

ik wil mijn mail en me vaders mail gaan backuppen op een centrale pc.

het mooiste is dat alles automatisch gaat.

op de centrale pc staat al windows server 2003.

weet iemand een oplossing??

Vertel er even bij met welke mailprogramma's jullie werken, dat maakt het net iets makkelijker om te vertellen welke bestanden je moet backuppen...

srry was ut even vergeten,

ik gebruik ms outlook (uit office 2003)
mijn vader gebruikt ie ook.
en nog een keer incredimail..

Normaal kan je de outlook bestanden vinden in de map:
C:\Documents and Settings\Gebruiker\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook\
(Gebruiker even vervangen door de gebruikersnaam)
Het zijn bestanden met extentie pst Let wel! Outlook moet gesloten zijn om de bestanden te kunnen backuppen.
Bij Incredimail kan je de bestanden vinden in de map:
C:\Documents and Settings\Gebruiker\Local Settings\Application Data\IM\Identities
(Gebruiker weer vervangen door de gebruikersnaam)

Je kan natuurlijk altijd in de configuratie van de mailprogramma's gaan kijken waar de bestanden zitten indien ze niet in de standaardmappen zitten...

oke bedankt dat weet ik nu.... nu nog hoe ik het echte backuppen aan de praat krijg..

1. Backup programma starten
  2. Een nieuwe taak aanmaken
  3. Te backuppen mappen aanduiden
  4. Aanduiden waar de backup geplaatst moet worden
  5. Taak bewaren (zinnige naam geven)
  6. Taakplanner starten
  7. Nieuwe taak aanmaken
  8. Backupprogramma aanduiden
  9. Parameters instellen: naam van de backuptaak
  10. Opgeven wanneer de taak in de takenplanner uitgevoerd dient te worden.

Een en ander hangt natuurlijk af van de backupsoftware die je gebruikt.
Ik gebruik een lichtjes andere methode: ik werk met Shawman backup, die heeft een ingebouwde takenplanner. De algemene werking is min of meer hetzelfde als de lijst hierboven. Je geeft op wat er gebackupt moet worden en naar waar. Je bewaart de taak. Vervolgens ga je naar de ingebouwde planner en voegt de taak in. Je geeft op wanneer de taak moet uitgevoerd worden, op welke dagen van de week en hoelang de backup moet bijgehouden worden alvorens automatisch te worden verwijderd. Op die manier kan je bijvoorbeeld backups bijhouden die de laatste week bestrijken. De oudere backups worden automatisch weggedaan om zo ruimte vrij te maken voor nieuwe backups.

oke bedankt maar kan dit ook op een andere computer binnen mijn netwerk worden neergezet.

en het liefste dat die pc van zelf aangaat?
en dat de rest ook allemaal van zelf gaat..

Naar een andere locatie op het netwerk is geen probleem. Je kan de backuplocatie aangeven met de naam van de server. vb \\OnsServertje\Backup\Freakje\ of \\OnsServertje\Backup\Paps\
De PC automatisch laten starten kan als je BIOS automatisch opstarten toelaat. Je kan dan aangeven op welk tijdstip de PC moet wakker worden. Je stelt de geplande taak zo in dat die een paar minuten na de opstarttijd moet beginnen, kwestie van de PC voldoende tijd te geven om volledig operationeel te worden. Je kan bij Shawman backup opgeven dat er een bepaald programma moet uitgevoerd worden na het beëindigen van de backup. In dit geval kan dat zijn: de PC uitzetten met bijvoorbeeld de freeware PowerOff. Je kan die met command line parameters starten en aangeven dat hij moet toelaten het afsluiten te annuleren als je bijvoorbeeld nog op de PC aan het werken bent. Als je de backup in de loop van de nacht laat uitvoeren zal de kans daarop kleiner zijn, maar je weet nooit... Aan je naam te zien ;)
Je kan de backup ook 's morgens vroeg laten lopen na een automatische start en dan de PC aan laten zodat je onmiddellijk kan beginnen werken. Ik weet niet of dat de normale gang van zaken is, maar het is een mogelijkheid...
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. Aan jou om uit te vogelen welk jou scenario is en hoe je dat in de praktijk omzet. Je hebt nu alleszins een paar hints...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan