Via virtualbox een OS overplaatsen naar een hard disk

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulb152

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2013
Hallo,

Ik wil graag een Ubuntu server maken op mijn laptop via virtualbox, en vervolgens dit gemaakte ubuntu server met instellingen overzetten naar een interne hard disk van een server en dat deze dan eigenlijk zo kan opstarten en kan beginnen om zijn werk te gaan doen zeg maar.

Kan iemand mij een tutorial geven hoe ik dit moet doen?

Groet en bedankt!

Dit kan niet (niet op een manier die gemakkelijk genoeg is om toepasbaar te zijn...)
Ubuntu heeft niet voor niets een instalatie, deze stelt e.a. in voor de specifieke pc waarop de instalatie uitgevoert wordt.
Ik heb er wel eens van gehoort dan Windows 7 over moederborden verwisselt kan worden met enige moeite (licentie is dan alsnog ongeldig) maar Ubuntu?

Maar, waarom zou je Ubuntu willen instaleren op een VM en dan naar een definitieve server willen plaatsen?
Dan kan je toch veel beter gelijk op de server instaleren?

PS: Als je gewoon graag wilt expirementeren met VM's, kan je (ietsje ingewikkeld) VMWare ESXi instaleren op je server (dit is een volledig OS) en dan via VMWare Workstation (Windows programma) vanaf de laptop een virtuele machine op je server instaleren, welke dan, afhankelijk van de instellingen, werkt als een individuele machine. (Notitite: VMWare ESXi is gratis, VMWare Workstation helaas niet...)

Nog een andere mogelijkheid: Je voert de VM (na inrichting/configuratie) uit in VMWare Player, die wel gratis is.

Tijs.

Dus je kunt niet een server maken op virtualbox en deze VDI of VHD bestand overzetten naar een interne hard disk? Ik dacht altijd dat dit kon..
Als je nou bijvoorbeeld een image maakt van die server en vervolgens op de harde schijf van de server zet en dan uitpakt dat dus alle bestanden weer netjes in die harde schijf staan, dan kan hij het toch gelijk doen?

We hebben helemaal niet beweerd dat je er geen fysieke harde schijf bij kunt gebruiken.
Enige wat we zeggen is dat er een reële kans is dat (op die andere hardware) ubuntu mogelijk niet start.
Verder is het zo dat (in virtualbox) het ingewikkelder en gevaarlijker is om een fysieke harddisk te koppelen dan in VMWare Workstation. Zie hier hoe je het zou moeten doen.

Tijs.

Als ik dan nu het topic verander naar hoe je dit in vmware workstation 9 kunt doen? Zouden jullie me dan wel een duidelijke tutorial kunnen geven?
Ik kom misschien wat gemeen over maar heb het erg hard nodig :)

Groet,

Laatst bewerkt:
Ik durf te wedden dat je sneller en kansrijker bent als je gewoon ubuntu via usb of cd installeert op de pc waar het thuishoort, dus de route via VMWare of Virtualbox achterwege laat.

Tijs.

Nou ik bedoel dan gewoon Ubuntu server en die kan ik hier dan alvast klaar maken met de software en instellingen en die wil ik dan zo kunnen overzetten als ik zo meteen met de bus op weg ga om iemand zijn server te installeren met deze software en zo. Dus dan hoef ik niet zoveel moeite weer te doen en zo lang te wachten om alles te installeren, ik wil het gewoon in 1 a 2 uur kunnen overzetten snap je?

Wat je wilt snap ik wel, maar ik zie problemen vanwege afwijkende hardware, zoals edmoor ook voorziet in je andere vraag.

Overigens is de keuze voor physical disk in vmware workstation (als ik me goed herinner) gewoon een keuze tijdens het aanmaken van de VM, dus een tutorial zul je daar niet bij nodig hebben.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan