Video center

Status
Niet open voor verdere reacties.

demeyer

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2009
ik gebruik Intervideo WINDVD 7
op Video Center/kleur zie ik: helderheid, contrast, tint, kleur, GAMMA
ik wil mijn films meer doen uitkomen wanneer ik ze bekijk met het volle licht aan in mijn kamer
wat is daar het meest geschikt voor?
wat is het verschil tussen Tint en Kleur?

demeyer

Welke het meest geschikt is bepaal jezelf door wat uit te proberen.'Volle licht' en 'jouw' kamer zijn geen objectieve waarden, want voor het bepalen van de beste instellingen is de hoek van lichtinval zeer belangrijk. (tegenover je, achter je, naast links / rechts etc. etc.) Daarnaast zijn de kleur / licht beelden die ogen opvangen zeer persoonlijk en kun je dus niet zo maar even zeggen wat jij als prettiger zal gaan ervaren. Waarom experimenteer je niet wat met de diverse instellingen totdat jij het prettig kijken vindt?

In mijn optiek is tint hetzelfde als kleur.

Laatst bewerkt:
Tint is de kleur intensiteit: Lichtgroen, donkergroen, smaragdgroen, grasgroen zijn voorbeelden van verschillende tinten groen.
Een groentje is dan wel weer wat anders :P

beste dank voor de prompte reacties
ik bereik het beste resultaat met GAMMA op maximum en tint op 70%
kleur veranderen schijnt dan niets beters meer op te leveren

Gelet op wat ik van de kreten kleur en tint vond en vind, verbaast het mij niet dat 'kleur veranderen dan niets meer op schijnt te leveren'.

Ik heb voor alle zekerheid en (Wiki) volledigheid de Wiki er nog maar even op nagekeken. Die zegt:

Tint

De tint vormt in combinatie met verzadiging en intensiteit een dimensie van kleur.

Tint is echter in veel gevallen synoniem met kleur : wie 'groen' zegt bedoelt meestal alle tinten van de kleur groen, dus inclusief donkergroen (lage intensiteit) en grijsgroen (lage verzadiging). Soms wordt tint gebruikt om een (kleine) variatie op een bepaalde kleur aan te geven.

De dominantie van de component tint in de kleurindruk kan worden verklaard door het gegeven dat in de natuur de tint van een voorwerp wordt bepaald door (het oppervlak van) het voorwerp zelf, terwijl de intensiteit en verzadiging (mede) afhangen van de belichtingsomstandigheden (schaduw) en de mate van reflectie (glans).

Laatst bewerkt:
lijkt mij nogal ingewikkeld - eigenlijk zou er bij Intervideo WINDVD 7 een handleiding moeten zijn, maar die vond ik niet
zoals ik reeds schreef geeft Gamma op maximum al heel wat - daarna is het kwestie van tint aan te passen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan