Video kaart oververhit door GTA IV

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trancilian

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2009
Beste helpmij hulpverleners,

ik heb onlangs onderstaande computer besteld en zelf in elkaar gezet.
Na hem uiteindelijk werkend te hebben gekregen ben ik een aantal spellen gaan installeren, waaronder GTA4. Bij de opties kon ik de settings niet verandering in hoog, wat ik omdat ik wilde zien wat mijn pc allemaal kon niet echt leuk vond. Een vriend vertelde mij dat je dit kon omzeilen en op internet stond idd dat je een commandline text bestandje kon maken met daarin 1 woord die ervoor zorgde dat je de settings van gta4 op zijn hoogst kon zetten. Dit heb ik gedaan en idd het werkte. Vervolgens deed ik de benchmark test om te kijken of er verschil in zat met de vorige settings, en hij speelde gewoon vloeiend af. In de resultaten stond wel dat de grafische kaart 100% gebruikt werd.

Wat is nu het probleem. Na een avondje spelen sluit mijn pc zichzelf opeens af. Vervolgens bij opnieuw opstarten doet ie het weer, enzovoorts. Soms blijft de pc wel aan, maar krijgt mijn beeldscherm geen beeld en wordt het aanknopje oranje, en soms sluit ie zich helemaal af. Wanneer hij wel aan blijft branden 2 rode led lampjes bij codes: D1601 en D601.

Wat ik na wat gegoogle heb begrepen is dat mijn videokaart mogelijk oververhit is geraakt en stuk is. De 2 ledjes staan voor een fatale crash en temperatuur problemen. En de ventilator draait niet. Ook niet als ik hem een zetje geef.

Nu ik dit alles heb gelezen op internet klinkt het wel logisch omdat gta IV aangaf dat er meer dan 500 mb gebruikt zou worden, maar in mijn onervarenheid en ondoordachtzaamheid kwam ik niet op het idee dat dit mogelijk niet goed zou zijn voor mijn pc, want ik dacht dat red ie makkelijk.

Nu mijn vraag:

Klopt de oorzaak die ik hierboven heb omschreven? (oververhit door gtaIV)

en zoja:

wat doe ik eraan? Ik kan proberen een RMA in te dienen, maar dan is mijn pc weer een paar weken onbruikbaar.

mijn specs
GeiL 4 GB DDR2-800 Kit (Retail, GB24GB6400C4DC, Black Dragon Series)
Intel Core2 Quad Q9550 s775 2.8Ghz s775 FSB1333Mhz 12MB Box
2x Maxtor DiamondMax 22 500GB S-ATA II 32MB Cache
Zalman ZM600-HP PSU 600Watt
Asus EAH 4870 512MB GDDR5 2x DVI, TV-out, PCIe 2.0
Asus P5QL-E ATX,P43.DDR2,PCIe,1394 90-MIB4Z0-G0EAY00Z
Gigabyte Triton Tower noPSU 3x120mm Fan ATX 5x 5.25 2x 3.5 Retail 24ZXX-1CASNB-011R
Microsoft Windows Vista Home Premium 64Bit DVD NL SP1

Met vriendelijke groeten

Wilbert

Als de kaart pas nieuw is gewoon omruilen tegen een nieuwe.

Het zou een oorxzaak kunnen zijn.
Maar zelf verwacht ik eerst artifacs (strepen en blokken die er niet horen) tijdens het gamen. Heb je deze ook gehad?

Als je deze gehad heb en stug door gegamed heb, dan is het idd je eigenschuld :)
Desondanks zit hij nog steeds in de garantie, dus gewoon ff ruilen.

ps je kan proberen je kaart uit je pc te halen en deze een dagje laten liggen. Misschien loopt er ergens een condensatortje leeg en krijg je een reset of iets dergelijks.
Ik weet het niet :) maar is het proberen waard

Laatst bewerkt:
Als de kaart pas nieuw is gewoon omruilen tegen een nieuwe.

Het zou een oorxzaak kunnen zijn.
Maar zelf verwacht ik eerst artifacs (strepen en blokken die er niet horen) tijdens het gamen. Heb je deze ook gehad?

Als je deze gehad heb en stug door gegamed heb, dan is het idd je eigenschuld :)
Desondanks zit hij nog steeds in de garantie, dus gewoon ff ruilen.

ps je kan proberen je kaart uit je pc te halen en deze een dagje laten liggen. Misschien loopt er ergens een condensatortje leeg en krijg je een reset of iets dergelijks.
Ik weet het niet :) maar is het proberen waard

wederom bedankt voor de snelle reactie.

De strepen en blokken kan ik mij niet herinneren. Wel kan ik mij herinneren dat het spel 2 keer vast is gelopen waarbij het geluid bleef hangen en het beeld zwart was. Beide keren heb ik het spel opnieuw opgestart. Ik vond het wel vreemd, maar waarschijnlijk als gevolg van oud en nieuw was ik te moe om te bedenken dat ik de settings lager moest zetten. GTA IV had net als gta san andreas dat textures vrij laat gerenderd werden en er een grijze waas over deuren gingen waar je doorheen kon lopen, maar dat heeft denk ik te maken met de kwaliteit van het spel als gevolg van het sandbox aspect. Nadat ik de instellingen had verhoogd ging ook het geluid van de conversaties weg. Na opnieuw opstarten was dat echter weer normaal.
Ik had verwacht dat als mijn systeem het niet aan kon dat het spel gewoon zou vastlopen of slecht zou renderen zoals call of duty 4 bijvoorbeeld bij mijn oude pc altijd deed wanneer ik de resolutie te hoog instelde. Ik had niet verwacht dat de hardware beschadigd zou kunnen raken, anders had ik het nooit gedaan.

Ik kreeg overigens in windows ook de melding: "power button configuration altered"

ik ben blij om te horen dat het waarschijnlijk nog in mijn garantie valt. Ik was al bang dat het niet zo zou zijn omdat ik het zelf heb veroorzaakt.

vriendelijk groet

wilbert

Laatst bewerkt:
ALs je hem terug stuurt. Moet je gewoon zeggen dat je het tijdens het gamen gebeurde.
Niet dat je al de settings veranderd hebt ;)

Moet niets uitmaken, maar kan je hoop gezeik schelen.

Ik heb zojuist een RMA aanvraag opgestuurd, dus hopelijk reageren ze voor het weekend nog en dan laat ik het wel weten als de garantie geaccepteerd is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan