video onboard uitzetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin van de mortel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik heb een pc laten bouwen met als moederbord

ASRock K7S41GX + VGA

Daar staat bij:

VGA
Integrated Real 256E 3D Graphics
Memory Max. 64MB

Nu heb ik er ook een AGP videokaart in laten bouwen.
RADEON 9200 256MB
R92-C3L / D3L

Mijn vraag: Draait nu die videokaart zo, of moet ik eerst in de bios die VGA-onboard uitzetten?

Alvast heel erg bedankt.

Martin

In principe draait de machine op de buildin kaart (dus niet je Raedon)

Start de machine op en druk op een toets om in het bios te komen (F1, DEL, ESC..... even zoeken, je machine zal te snel zijn om het af te kunnen lezen tijdens de eerste zwarte schermen. Is 'ie langzaam tijdens de opstartboodschappen, let dan goed op de toetscombinatie die daar vermeld wordt om in het bios te komen. Bios wordt daar veelal ook "setup" genoemd)

In het bios zoek je de optie AGP op en zet de ONBOARD optie op "Disabled".

Verlaat het bios met "bewaar instellingen" en start op / door.

Vanaf nu start de machine op met de AGP kaart.

Je kunt trouwens binnen apparaatbeheer of met een rechtsklik op je buroblad en dan beeldscherm en dan geavanceerd etc. ook kijken welke videoadapter NU in gebruik is.

Laatst bewerkt:
Bij mij ging het automatisch..

Maargoed; je zou in de bios de optie "use onboard AGP" uit kunnen schakelen.

C'est possible,
ik heb zelf die ervaring (helaas) nog niet gehad, maar de ontwikkelingen staan niet stil, dus met een bepaald mobo en een bepaald biostype, wie weet gaat het dan ook bij topicstarter automatisch.

Dank je Pasja en XP_PC

Duidelijk verhaal,

Zal eerst kijken welke de pc gebruikt en indien nodig in de bios die VGA uitschakelen.

Laat nog weten of automatisch de radeon ingeschakeld wordt of niet, alleen moet dat later deze week een keer.
De pc is voor mijn zoon maar die mag hij pas na 6/12 gaan gebruiken. Ik kan dus nu niet zomaar dat ding aan gaan sluiten ;)

Bedankt voor jullie hulp.

Als de "bouwer" een heel klein beetje verstand van zaken heeft, ga er dan maar gerust vanuit dat de machine keurig netjes met de AGP kaart opstart ipv de onboard kaart.

Een pcbouwer zal sowieso de benodigde (nieuwste) driver hebben geinstalleerd (mag je tenminste aannemen............) en dus heeft 'ie de onboard video (voor zover nodig) reeds uitgeschakeld.

hmmm. geldt ook Pasja als je een pc koopt die niet geïnstalleerd is?
Ik heb nl. die pc gekocht zonder dat er een OS op stond. Wel had ik de originele cd van dat MB erbij gekregen waarop alle MB drivers op stonden.

Ik heb eerst xp erop gezet, toen de drivers van de videokaart (daarvan zat er ook een cd bij) en toen de drivers van het MB.

Misschien had de volgorde anders gekund, maar goed.

Zoals gezegd laat ik het nog weten hoe het afgelopenis.

Zet nu deze vraag op opgelost.

Bedankt voor het meedenken.

groetjes

Martin

Ga er wel van uit, maar als je XP zelf hebt geinstalleerd zou je idd. gewoon binnen apparaten kunnen zien welke videokaart actief is.

Gisteren sinterklaas geweest...
PC tevoorschijn getoevrd :-)
Inderdaad de video-onboard was uitgeschakeld en de ATI Radeon was de actieve....

grt. en bedankt

Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan