Videocard meer geheugen toewijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmieook

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 okt 2011
Hallo,

Voordat ik heel veel technische antwoorden krijg: Ik ben helemaal geen computer expert, maar wil even iets weten voor ik opeens iets nieuws ga aanschaffen terwijl het oude nog werkt. Het volgende, ik heb een laptop: VAIO VGN-NS21M, met daarin een Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family.
Het beschikbare grafisch geheugen is 1340MB, terwijl er (slechts) 128 MB is toegewezen.
Nu speel ik af en toe een (niet zo'n zware) game en daar heb ik de opvolger ook van gekocht. Deze heeft echter initieel meer geheugen nodig.

Vraag dus: is het mogelijk om meer MB toe te wijzen aan het grafisch geheugen, zo ja, wat zijn daar evt nadelen van én kan ik dat als leek doen!?

Alvast bedankt voor het antwoord

Ik weet dat het mogelijk is, alleen niet precies hoe. Volgens mij moet je dit in je BIOS na zoeken.

Het geheugen dat je dan extra aan je videokaart toevoegt, wordt van je werkgeheugen afgenomen, dus wijs niet te veel toe ;)

Oké, dankjewel, als iemand nog iets specifieker kan zijn (tekst en uitleg) dan kan ik ermee aan de slag. Nogmaals, ik ben leek in computers, kan er alles mee als gebruiker, maar dan houdt het echt op, daarom de vraag: als het niet lastig is en in Jip en Janneke taal uitgelegd wordt, dan ben ik blij!!:)

Kan het op Google niet zo gauw vinden, maar wat je kunt proberen is bij het opstarten van je laptop, op DEL, F1 of F2 te drukken, en hopen dat je in de BIOS komt. Hier vind je de de basic instellingen die de laptop en iedere andere computer gebruikt om op te starten.

Zoals gezegd, kan ik op Google niks over dit onderwerp vinden, maar je zult de menu's even door moeten gaan en alles even goed door zoeken naar een optie in de richting van Video Memory, Adjust Video Memory, Allocate Video Memory, of wat dan ook in die richting ;)

Mocht je onverhoopt een setting veranderd hebben die je niet had willen veranderen staat er meestal onderaan of rechts van het scherm een lijst met toetsen en toetsen combinatie's, hier moet er eentje tussen zitten waarmee je terug kunt naar het starten van de laptop zonder de instellingen op te slaan.

Wat je ook kunt doen, zodra je in de BIOS zit, even een foto maken en hier plaatsen, dan kunnen wij je misschien verder helpen :)

Super, ga het meteen even proberen. Ik kon het zelf op google ook al niet vinden, daarom had ik de vraag hier al uitgesteld. Blijkbaar hebben andere mensen geen problemen hiermee, of nooit op deze manier naar een oplossing gezocht!
Bedankt alvast!!!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan