[Videokaart] 2e videokaart, zelfde probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Santino

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2005
Hi all,

Ik ben nu al bijna 2 maanden bezig met het volgende probleem. Verschillende fora afgezocht voor een oplossing, maar die heb ik nog niet gevonden.

Bij grafische programma's zoals Battlefield 2 begint de videokaart te flippen. En later ook heel het systeem. Dit uit zich met het hangen van de pc tot een auto-reboot. Soms na 5x hangen in de bios kan 'ie pas XP laden.
Wanneer de videokaart begint te flippen in bijvoorbeeld BF2 wordt het beeld gevuld met vlakken die verspringen.

Afbeelding vind je hieronder.
01.gif

Daarna kwamen er strepen in het beeld. Ook wanneer er geen programma open is.
02.gif

03.gif

04.gif

05.gif

En weer later was het zelfs aanwezig in de bios
06.gif

07.gif

Specs van mijn systeem:
- XP-SP2
- P4-2,4GHz
- 4 modules Kingston DDR333 256MB PC2700
- De voeding is van Antec en is 430 Watt.
- De videokaart was Radeon 9800 Pro 128mB.

Om een hitteprobleem te tackelen heb ik een grote tafelventilator op de kast gericht.

Na een clean install waren de problemen nog niet voorbij. Ik heb de videokaart laten testen bij Alternate en hun diagnose was dat de kaart defect was. Dat kan, dus ik heb een nieuwe videokaart gekocht: Geforce 6800GT 256mB. Het was in ieder geval een stuk minder, maar het was niet weg!
Ik heb alle componenten los gehad en 1 voor 1 weer aangesloten, wat resulteerde dat het probleem was verholpen! YEAH!
Echter nu een week of 3 later dezelfde problemen, weer die vlakken tijdens BF2. En er is ook interferentie te waarnemen in WMP, vooralsnog niet zonder actieve programma's en/of tijdens de bios.

De laatste melding die ik kreeg;
08.gif

Ik hoop dat jullie voor mij de oplossing hebben, want al met al heeft het me nu veel geld gekost zonder resultaat.

P.S. Het vreemde is dat 3DMark05 weer zonder problemen verloopt.

Ik heb alle componenten los gehad en 1 voor 1 weer aangesloten, wat resulteerde dat het probleem was verholpen!

ik denk bij dit verhaal aan lossen kontakten op je mobo.
Eventueel vuil / stof / corrosie.
Maak je kast van binnen goed schoon, ook de bladen van de fans.
Zorg dus voor een optimale koeling.
Eventueel voorzichtig met kontaktspray, SPANNINGSLOOS ! (stekkers uit het stopkontakt, en 2 min. wachten)

Ventillator op de kast gericht las ik. Is de kast open of gesloten? Dus, ook voldoende luchtstroom in de kast?

Is je cpu overclocked? Hoge vernieuwings frequentie ingesteld van je kaart?

In de vga stekker van je monitor: alle pinnen netjes en schoon, geen kromme pinnen?
Andere monitor geprobeerd?

Heb je nog conflicten in apparatenbeheer?

Laatst bewerkt:
De kast is helemaal uit elkaar geweest en uiteraard schoongemaakt. De componenten zijn 1 voor 1 (uit de kast om voor eventuele kortsluitingen met de behuizing) aan gesloten en getest. Toen alles goed functioneerde hebben we dit herhaald met het opbouwen van de kast.

Wat betreft de koeling...ik heb waterkoeling voor de processor. Twee ingaande ventilatoren, waarvan 1 voor het koelen van de waterkoeling. En 3 uitgaande ventilatoren. Ook heb ik nog totaal 3 ventiatoren die direkt mijn harde schijven koelt. En de ventilatoren van de voeding niet te vergeten natuurlijk. Dus dat moet geen probleem zijn.
nVidia Option geeft aan dat de videokaart 56 graden Celsius is. Volgens mij een mooie waarde.
Maar om toch het één en ander uit te sluiten, gebruik ik tijdelijk een tafelventilator direkt op de videokaart.

De stekker van de monitor ziet er goed uit, maar het rare is dat het probleem weg is geweest en voor de rest is er niets veranderd.

Verder heb ik géén conflicten in apparaatbeheer.
CPU is niet overclockt en de vernieuwingsfrequentie is niet veranderd.

Verder kreeg ik nog een berichtje van een vriend van mij en die heeft het volgende op een forum gevonden:
Even afgezien van het "vermoedelijk" hitte probleem, heb je dual memory?
Zitten die in slot 1 en 3? Ik had namelijk ook last van artifacts, bij sommige spellen wel en andere niet.
Totdat iemand hier vertelde dat er met P4P800 mainboards het wel eens wil helpen als je dual memory in slot 2 en 4 zet.
...
Ik heb dit probleem ook gehad. Mijn P4P800 Deluxe vernielde mijn videokaart na een week door artifacts. Ik kan met zekerheid zeggen dat het ligt aan de P4P800 , OF de P4P800 met een bepaalde soort RAM (ik had Twinmos PC466). Nadat mijn videokaart dus kapot was heb ik die in RMA gedaan en een P4C800-E deluxe gekocht. Geen problemen meer!

Zoals ik eerder vertelde heb ik 4 modules van 256 mB en ik heb gewoon 4 bankjes voor intern geheugen. Voor de rest weet ik niets af van dual memory.

plaats deze kaart eens in een andere pc of gebruik eens een ander beeldscherm op deze pc met deze kaart. blijft het probleem? dan is er een grote kans dat je kaart kapot is.

check de fan op de kaart f die wel draait, zo niet, kaart kapot

check eens of er direct een kaart naast je videokaart zit, zo ja verplaats deze kaart eens.

wat ook nog wel eens wil helpen is kaart er even uit en dan weer in te zetten en ook de connector op de vidoe kaart.

Net een andere monitor geprobeerd: zelfde euvel.
De fan van de videokaart draait gewoon en wanneer ik gewoon surf over inet is er geen vuiltje aan de lucht. Net weer even BF2 opgestart en de pc begon weer te flippen wat resulteerde in 2x auto-reboot.

Screenshot BF2
09.gif

Onder de videokaart heb ik 2 PCI-sloten overgeslagen voor de airflow.

Als de kaart echt kapot is, zou ik best weleens de oorzaak willen weten, want hoe leg ik dat anders uit aan de winkelier als ik binnen 3 weken met een 2e defecte kaart aan kom.

Ik zal nu eens de kaart los koppelen en weer terugplaatsen.

P.S.
1. Mag ik er vanuit gaan dat die 430 Watt toereikend is?
2. Voor alle duidelijkheid; in mijn eerste post is alleen de laatste afbeelding met mijn huidige videokaart. De eerste 7 afbeeldingen zijn screenshots van de Radeon 9800 Pro

Laatst bewerkt:
Zet de optie van autoreboot eens uit.
Op het moment van een reboot krijg je dan een foutmelding.
Misschien kunnen we iets met die exacte melding.

rechter klik op deze computer.
Eigenschappen / geavanceerd / bij opstart en herstelinstellingen klik op instellingen.
Vinkje weghalen bij De computer automatisch opnieuw opstarten".

Je bedoelt dat ik dan bsod krijg? Misschien wel een idee ja.

Waar ik ook aan zit te denken. Kan het te maken hebben dat er 2 pc's met randapparatuur op 1 stopcontact zit?

Ik wil wel melden dat de andere pc uit staat.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Santino
Kan het te maken hebben dat er 2 pc's met randapparatuur op 1 stopcontact zit?

Nee, echt niet.
Dat zou een probleem worden in een groot kantoorpand.... :p

Hoe is je aarde?

Is de hele zwik op een geaard stopcontact aagesloten..?.

Kan ook zijn dat er een soort van storingsbron in de buurt staat ofzo....

STaat je compu op een constant werkende magnetron ofzo tussen 2 luidsprekers in :-)

Volgens mij ben ik er na een lange zoektocht uit!

Na het loskoppelen van de voeding kwam ik dit tegen...
10.gif

Na metingen constateerde ik dat de 3V-lijn van de voeding een beetje aan de lage kant was, dus ik heb maar een nieuwe voeding gekocht. Het systeem draait nu al 2 dagen zonder problemen.
De oorzaak van dit euvel zou piekspanning zijn van mijn lichtnet.

In ieder geval bedankt voor het meedenken! :thumb:

Grtz, Santino

wauw goed man....

Altijd leuk om iets op te lossen, zeker als je het zelf doet.

Nou maar duimen dat het er bij blijft.

Geplaatst door kompas
wauw goed man....

Altijd leuk om iets op te lossen, zeker als je het zelf doet.

Nou maar duimen dat het er bij blijft.

Inderdaad...het heeft me 3 weken ergenis en kwelling gekost (uiteraard ook geld).
Nu maar duimen dat het probleem weg blijft.

Piekspanning.
Maar een geluk dat je moederbord niet naar de eeuwige jachtvelden is dan.
Meestal gaat die ook met piekspanning.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan