Videokaart installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bassos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Na eindelijk een videokaart te hebben besteld via Internet (komt vrijdag binnen hopelijk). Is mijn vraag nu:

"Hoe installeer ik een nieuwe videokaart??"

Welke stappen moet ik doorlopen en waar moet ik rekening met houden enz. Heeft iemand een misschien tutorial? of is het niet zo heel moeilijk.

Als je XP hebt, maakt dan even een herstelpunt voordat je begint.

Begin met het binnen apparaatbeheer de-installeren /verwijderen van je oude videokaart (stuurprogramma's/drivers).
Kijk ook even binnen Deze computer-> configuratiescherm of er nog software van die fabrikant -in jouw geval ATI- aanwezig is. Verwijder die ook.
Als de pc vervolgens vraagt voor een nieuwe opstart dan doe je dat NIET.

Dat verwijderen van ATI drivers is cruciaal omdat je overstapt naar een Nvidia kaart. Die twee bijten elkaar dus alles van ATI moet fietsen zijn...........

Je sluit de pc af-> zet 'm uit.

Vervolgens haal je de ATI kaart eruit en plaats de nieuwe (Nvidia chip based) kaart erin.

Start de pc op en in 75% van de gevallen verloopt de installatie vanzelf. Wacht geduldig. Als ergens tijdens de installatie om een CD wordt gevraagd, doe die dan in de drive (mogelijk moet je even surfen naar een map op die CD maar dat wijst zich vanzelf)

Bestudeer voordat je begint ook even de installatieguide van de nieuwe kaart.

Suc6!

Laatst bewerkt:
..... en last but not least......

als je de pc open hebt, raak dan even met beide handen je CV radiator aan om eventuele statische electriciteit te doen laten weglopen voordat je met je vingers de AGP kaart eruit trekt.

Die kaart herken je overigens aan het feit dat het de enige "kaart" is die in een bruin voetje zit.

Mooi, zo ik snap nu wat de bedoeling is. Welke handelingen ik moet verrichten. Ik heb wel eens een dvd writer er ingezet, maar een videokaart is weer net even iets anders.

Ik las op het internet dat je videokaarten "on board" hebt, geen idee of ik het zo goed zeg. Maar wat is het verschil daar tussen en hoe kan ik dat zien via Everest bijvoorbeeld??

En verloopt dan de installatie anders??

Onboard is geen echte "kaart", maar is een video(kaart)chip die reeds op het moederbord zit. (vast erop als vierkant schijfje) Deze video"kaarten" zijn veelal van mindere kwailiteit dan losse kaarten. Met kwaliteit bedoel ik dan niet de levensduur, maar de kracht van de kaart.

Echter, voor mensen die weinig eisen stellen aan het grafische vermogen van hun pc, die hoeven met een videokaart onboard geen losse kaart meer te kppen en dat scheelt weer wat Euro's.

Zo heb je ook geluiskaarten die "onboard" zitten.

Hoe kun je dat zien of je een "on board" videokaart/chip hebt zonder de kast open te maken? Want ik heb een vaag vermoeden dat ik een "on board" kaart/chip heb in deze computer.

Met Everest.
Maar als je een losse kaart hebt gekocht dan kun je het beste in het bios de onboardkaart op "disabled" zetten. (Voor zover 'ie dat nog niet staat)

Je kunt ook aan de hand van het type moederbord op het w-w-w zien of dat mobo standaard een videochip onboard heeft.

Als ik bij moederbord en dan bij chipset kijk dan staat er o.a. dit bij:

Noord Brug Eigenschappen

AGP apparaat
AGP Versie 3.00
AGP Status Geactiveerd
AGP-apparaat ATI Rage128 Pro AGP4X
AGP doorvoergrootte 128 MB
Ondersteunde AGP Snelheid 1x, 2x, 4x, 8x
Actuele AGP Snelheid 4x
Fast-Write Ondersteund, Gedeactiveerd
Side Band Addressing Ondersteund, Geactiveerd

Maakt niet veel uit, de externe videokaart staat in ieder geval op enabled.

En, gelukt........... ????

Wat dacht je trouwens van onderstaand stukje tekst:

15-11-2005 Pagina 1 Door Koen Crijns (koen@hardware.info)

Nog geen maand geleden introduceerde ATI met de nieuwe Radeon X1300, X1600 en X1800 kaarten een volledig nieuwe lijn 3D-chips. Het topmodel, de Radeon X1800 XT, wist in de onze benchmarks en ook bij andere publicaties de GeForce 7800 GTX in vrijwel alle gevallen met gemak te verslaan. In eerste instantie hadden de nieuwe ATI-kaarten nog wat problemen met games gebaseerd op OpenGL,maar na een recente driver update zijn ook daar de prestaties flink gestegen. nVidia gaf al direct aan zich weinig zorgen te maken en binnenkort met een product op de markt te komen dat in één klap weer de nummer 1 positie in zou nemen. Die kaart is er nu: de GeForce 7800 GTX 512 MB. Daarnaast introduceerde nVidia vorige week een nieuwe telg in de GeForce 6800 reeks, die vooral gamers die op zoek zijn naar een videokaart met uitstekende prijs/prestatie-verhouding moet bekoren.

Bron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan