Videokaart kapot??

Status
Niet open voor verdere reacties.

thane421

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2011
Hallo mensen van helpmij.nl,

Ik zit hier met een probleem zoals je al in de titel hebt kunnen zien.
Ik heb al een aantal jaar een pre-built Dell XPS 630i en deze is vanochtend jammer genoeg gecrasht. Windows start niet meer op en ik kan alleen mijn computer in safe-mode gebruiken. Ik zie bij het opstarten eerst overal op willekeurige plaatsen stipjes, en later blokjes en zelfs grote rode verticale strepen. Ook nu in safe-mode zie ik constant rode/blauwe golvende horizontale lijnen. Ik denk zelf dat het aan mijn moederbord of grafische kaart ligt, maar dit weet ik niet zeker. Ik ben er wel vrijwel zeker van dat er niks mis is met mijn software want als ik een herstelpunt wil laden werkt het niet. Ik was sowieso al van plan om mijn hardware wat te upgraden. Wat raden jullie mij aan? Is hier iemand bekend met mijn probleem? En is het ingewikkeld om in een pre-built computer de hardware te vervangen?

Als iemand mij zou kunnen helpen zou ik diegene heel erg dankbaar zijn.
Bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit klinkt als een typisch gevalletje Videokaart stuk.

Bekijk onderstaande gevallen maar eens van een kapotte videokaart:
http://modmyi.com/attachments/forums/imac/231161d1237301145-broken-graphics-card-picture-2.jpg
http://www.giantmike.com/pics/g5/artifacts.png
http://i111.photobucket.com/albums/n136/Legendarycat/Other/artifacting2.png
http://img231.imageshack.us/img231/5514/img0739zo.jpg

Als het enigszins overeenkomt met waar je nu last van hebt (wellicht kun je een foto van je situatie posten?) dan is het een kwestie van de videokaart vervangen.

Laatst bewerkt:
Mr_fixit heeft het denk ik bij het rechte eind. Deze symptomen wijzen inderdaad op een kapotte videoadapter.

Ligt aan videokaart, probeer hardeschijf te formatteren en windows eropnieuw op te zetten, als het zelfde komt, ligt het met hoogst waarschijnlijkheid aan je videokaart

@Coenraad

betekent dit ook dat ik dan alle bestanden op mijn computer dan kwijt ben? Of blijf ik deze gewoon houden? Want ik ben best bereid een recover te doen.

@Mr_fixit:
Hmm vreemd, ik heb net een screen shot gemaakt van mijn bureaublad maar op de screen shot zijn de strepen niet te zien.. Ik heb ook al geprobeerd om een ander scherm aan te sluiten maar hier zijn de strepen ook nog op te zien. Enig idee?

Ligt aan videokaart, probeer hardeschijf te formatteren en windows eropnieuw op te zetten, als het zelfde komt, ligt het met hoogst waarschijnlijkheid aan je videokaart

NNEEEEE!! Dit niet doen!

Dat de reden niet op het screenshot te zien zijn is logisch. Je maakt een screenshot van de je scherm, niet wat de videoadapter output.

Oke dan denk ik ook dat ik mijn videokaart moet vervangen. Maar hoe komt het dan dat ik windows niet normaal opgestart krijg? Of ligt dat ook aan de videokaart? (Sorry, ik ben best wel een leek op het gebied van hardware...)

@ Thane421: Nee dat is zeker wel een goede vraag. Dat kan nog wel aan iets anders liggen. Video drivers toch misschien? Vervang eerst maar eens de videkaart. Als je geen spelletjes doet moet je toch wel voor 25/30 euro klaar zijn.

Wel in de safe mode komen betekent vaak dat windows iets mee opstart wat niet lekker werkt. Je zou in de safe mode via start en dan msconfig intypen eens kunnen kijken wat er mee opstart en dan wat dingen die niet nodig zijn uitschakelen.

De videokaart zal wel wat duurder worden want ik game wel regelmatig, dus ik zal wel wat moois uitzoeken. En ik zal zo even kijken of ik iets kan vinden via msconfig!

eventueel zou je voor naar een herstelpunt terug kunnen gaa. Geen verlies van data, wel misschien onlangs geinstalleerde programma's (maar die veroorzaken misschien wel jouw opstartprobleem). We horen het wel!

Dit heb ik al geprobeerd, en het werkte niet.

Het feit dat je het niet op je screenshot ziet is duidelijk, het is je videokaart.

Systeemherstel of recovery leid alleen tot data verlies, niet tot een oplossing.

Nog dingen waarop ik extra moet letten bij het aanschaffen van een nieuwe videokaart?
En wat kan ik nou doen om ervoor te zorgen dat windows weer normaal opstart?

Laatst bewerkt:
Hoe oud is je PC? Heeft hij een PCI-e poort? Kan je voeding de videokaart aan (zware videokaart = veel stroomverbruik = zwaardere voeding)? Heeft de videokaart een DVI en/of VGA aansluiting (anders nog een verloopje kopen).

Nu vraag je me wat.. Mijn PC heb ik sinds eind 2007 en ik weet dat mijn videokaart een NVIDIA GeForce 8800 GT is (2x). Hoe kan herken ik al de dingen die U vraagt?

Mocht je een herinstallatie overwegen, zet eerst je data veilig.
Externe schijf, of je schijf tijdelijk in een andere machine hangen.
Dat je videokaart om zeep is is wel duidelijk:confused:

@thane421:Welkom op Helpmij.nl

Ik heb je vraag verplaatst naar sectie videokaarten.Ook heb ik de titel aangepast.

Succes met je vraag.

Mvg,
frank Wannet
Sectiemoderator Hardware

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan