Videokaart niet herkend en drivers niet te vinden/doen het niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijdelijkaccount

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Beste,

mijn pc is onlangs gecrasht en ik heb een nieuwe windows xp moeten installeren. Bij het installeren van een spel (anno 1404) kreeg ik een directx foutmelding ("failure to initialize directX"). Ik had echter directX geinstalleerd. Toen ik wat ben gaan rondkijken kwam ik erachter dat mijn drivers niet of niet goed geinstalleerd waren. Via 'Uitvoeren.. -> dxdiag' kreeg ik onder het kopje 'beeldscherm' niets te zien (n.v.t. of niet beschikbaar). Ik ben toen op zoek gegaan naar een correcte driver voor mijn videokaart, maar ik kon de juiste niet vinden op de nvidea site. Misschien zoek ik naar de verkeerde en omdat ik niet veel verstand op dit gebied heb, hoop ik dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Mijn pc specs zijn (met behulp van DriverAgent):
Pc-1.JPG
Pc-2.JPG

Zie hier hoe je kunt achterhalen wat die videokaart is.
Uit jouw schermafdrukken is het namelijk niet te halen.
Overigens kunnen programma's als speccy en pc-wizard je mogelijk ook vertellen welke videokaart het is, zodat je bij de fabrikant drivers kunt gaan downloaden.

Tijs.

Welkom op helpmij.nl :thumb:
De proggys in die linjs die dnties heeft gegeven geven je idd meer duidelijkheid.
Gezien je chipset zal je waarschijnlijk de nforce drivers van nvidia moeten hebben.
Het is alleen nog de vraag voor welke serie. Maar dat weet je adh van de proggys die dnties je aanbood.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties, maar ik kan nog steeds niet zien welke ik nu heb..Het is trouwens een on-board videokaart.
Hieronder twee sceenshots van Speccy:
Moederbord.JPG
Speccy.JPG

Moet een K8N-Neo moederbord variant zijn, zie hier
Ik vind echter geen video-driver daar.
Wat je kunt doen is de update-utility van MSI installeren en daarna draaien.
Die zou je drivers automatisch moeten kunnen upgraden (en hopelijk ook voor je grafische chip, want dat beloven ze ook). Hier hoe die update-utility werkt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als ik de driver van mijn moederbord wil upgraden, gebeurt er niks. Er wordt gevraagd om alle programma's te sluiten en er wordt gezegd dat de BIOS geflashed zal worden (zoiets), maar er gebeurt niks als ik op start druk.

Hier trouwens twee screens van LiveUpdate 5
LiveUpdate5 - Information.JPG
LiveUpdate5 - Updates.JPG

Video's afspelen (op youtube) werkt trouwens goed en de netwerkkaart update werkt niet (word wel geinstalleerd, maar vervolgens niet herkend als geinstalleerd door LU5)

Laatst bewerkt:
a. Misschien is er nog wat meer te zien als je op een leeg stuk van de scrollbar zoals te zien is in schermafdruk 2 klikt met de muis? Ik kan niet zien of er eigenlijk nog informatie 'onder' staat.
b. Als je er echt niet uitkomt, dan kun je ook de methode van deze instructie gebruiken om te achterhalen welke Beeldschermadapter (=VGA chip) je hebt.

Tijs.

Indien een merk PC, welk merk en type is het?
Overigens staat aan het einde van Speccy pas de grafische kaart, zet hem helemaal neer.

@ dnties: er stonden geen relevante updates meer bij: alleen nog 'Titanium Internet Security' en 'Safe Sync', waarvan ik beide niet weet wat het zijn.
Als tweede optie geef je weer die hardware-id zoekmethode, maar ik heb de optie 'beeldschermadapter' niet. In mijn eerste post staan de resultaten van DriverAgent, wat vrijwel hetzelfde toont als Apparaatbeheer.
@Lange Pier: ik meen dat het een medion pc is, het merk staat aan de buitenkant niet weergegeven. Kan ik dat ergens achterhalen?
Wat Speccy betreft, er staat bij moederbord alleen het BIOS merk, voltage en PCI data (alleen PCI slots) weergegeven en bij het overzicht staat er niks meer onder Audio.

Ik heb deze site gevonden, kan het installeren van deze system drivers wat toevoegen?

Laatst bewerkt:
Het zou in Apparaatbeheer kunnen staan onder:
a. Sectie Beeldschermadapters (zal daar dan wel staan als Standaard VGA adapter of iets dergelijks. Dáár moet je dus de hardware-id van achterhalen en gebruiken ter identificatie)
b. Met een geel uitroepteken ervoor (onwaarschijnlijk. Dáár moet je dus de hardware-id van achterhalen en gebruiken ter identificatie)

NB: a. kan natuurlijk ook Display adapters heten als het een engelse versie van Windows is...

Tijs.

Hier een screenshot van apparaatbeheer. Ik denk dat ik het onder Videocontroller (VGA-compatibel) moet zoeken. Ik heb voor het gemak ook de hardware ID weergegeven. Moet ik hier op zoeken?
Apparaatbeheer.jpg

Moet een ATI RADEON X550XT zijn.
Via deze webpagina zou de juiste driver bij ATI/AMD gevonden moeten worden.

Tijs.

Ik had die automatische updater al eens gedownload maar toen deed die het niet. Na 3 keer proberen lukte het nu wel en er werd een driver voor ATI RADION X7xX gedownload. NU krijg ik dit scherm te zien. Suggesties?
AMD Driver Autodetect.JPG
Installatie error.JPG

Bedankt trouwens voor je hulp, Tijs!

@ dnties: er stonden geen relevante updates meer bij: alleen nog 'Titanium Internet Security' en 'Safe Sync', waarvan ik beide niet weet wat het zijn.
Als tweede optie geef je weer die hardware-id zoekmethode, maar ik heb de optie 'beeldschermadapter' niet. In mijn eerste post staan de resultaten van DriverAgent, wat vrijwel hetzelfde toont als Apparaatbeheer.
@Lange Pier: ik meen dat het een medion pc is, het merk staat aan de buitenkant niet weergegeven. Kan ik dat ergens achterhalen?
Wat Speccy betreft, er staat bij moederbord alleen het BIOS merk, voltage en PCI data (alleen PCI slots) weergegeven en bij het overzicht staat er niks meer onder Audio.

Ik heb deze site gevonden, kan het installeren van deze system drivers wat toevoegen?

Audio?
Had de uitdraai gewoon effe neergezet, nu heb je nog niks.

Zoek 'm hier op dan.
http://www.medion.com/nl/service/download/

Gewoon "Toch doorgaan" klikken zodra die die Logo testmelding verschijnt.
Ze hebben bij ATI/AMD voor alle "verouderde" grafische chips en grafische insteekkaarten de drivers in 1 "legacy" driverset gestopt. Zou dus (wat mij betreft) moeten gaan werken met jouw grafische chip.

Tijs.

Hij doet t! Hartelijk dank voor de hulp, mensen!

Ik heb 'toch doorgaan' geselecteerd en na opnieuw opstarten was alles zoals het hoort.

Voor de volledigheid:
-Nu staat er bij Apparaatbeheer wel een optie met 'Beelschermadapters'
-Zowel Speccy als DriverAgent geven nu wel mijn videokaart weer.

Mooi dat het gelukt is! :thumb:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan