Videokaart reviews alleen voor gamers?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paultje1965

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2016
Ik heb lang geleden mijn DVD's geripped en op harddisk gezet. Tot nu toe heb ik die altijd met een Ubuntu PC afgespeeld. Ik weet niet eens meer welke videokaart er in zit. Waarschijnlijk een low-end Nvidia omdat die het beste ondersteund worden in Linux. De films (in AVI, MP4 en WMV) spelen daar haarscherp op af. Gamen doe ik niet met mijn PC afgezien van Minesweeper uit de begin dagen van de PC.

Nu heb ik een nieuwe PC gekocht: i7 6700 met 16GB. Voor het grafische gedeelte vertrouw ik op de geintegreerde HD530. Wat een teleurstelling; de beeldkwaliteits is matig vergeleken met de Ubuntu PC.

Ik ben nu aan het kijken naar een andere videokaart maar de testen die ik kan vinden richten zich allemaal op gamers. Ik wil gewoon een goede beeldkwaliteit bij films in allerlei codecs. Dat heeft niet zoveel met het aantal fps te maken.

Ik heb 1xPCI Express 3.0 en 2xPCI Express 2.0. Ik wil een passief gekoelde kaart dus mijn keuze is erg beperkt. Aangezien de nieuwe PC onder W10 draait hoef ik niet meer alleen voor Nvidia te kiezen. Vanwege de limitaties heb ik de GT730 Silent in gedachten maar hoe krijg ik boven waer hoe de beeldkwaliteit bij video playback is? De HD 530 was een grote tegenvaller, zelfs met de nieuwste driver.

Welkom bij de Helpmij.

Ik denk dat het niet zozeer aan de 530 ligt dat jij teleurgesteld bent.

Kijk bijv. hier maar eens : klik

Daar tref je de GT 730 op rij 15 aan en de 530 op rij 14, hetgeen betekent dat de integrated 530 zelfs één 'tandje' beter is dan een 'losse' GT 730.
Het tabelletje laat op rij 1 de beste videokaarten zien en op rij 38 de minst presterende.

Ik heb in een eerder systeem ooit een 8800 GTS gehad en dat was toen een topkaart. Ik zie nu dat de integrated 530 zelfs hoger staat dan de 8800 GTS terwijl die 8800 GTS prima beeld verzorgde.

De GT 730 staat op dezelfde rij als de 8800 GTS. Realiseer je dat het een videokaart is die jaren en jaren geleden is ontwikkeld. (redelijk verouderd dus)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord. Ik kan alleen niet uit de tabel opmaken hoe goed video playback is. Over het algemeen wordt dit soort ranglijsten vooral gedomineerd door game prestaties. Ik heb bij de HD 530 last van blocking en dat is niet het geval bij de Ubuntu PC met zijn oudere low-end videokaart. Ik weet dat de HD 530 aardig scoort daarom was ik ook zo teleurgesteld.

Blocking? Wat versta jij precies onder blocking?

Ik heb hier een tweede laptopje van nog geen 5 maanden oud (Toshiba Radius) waarin een integrated 520 zit en die speelt met standaard resolutie van 3840 - 2160 zonder enig probleem mkv's / Blu Rays etc. etc.

Video playback is denk ik zelfs op kaartjes uit de onderste rijen goed.

Met welk programma speel je die video's af?

Laatst bewerkt:
Blocking is het vertonen van 'blokjes' in het beeld tijdens snelle overgangen. Dat kan gebeuren door encoderen met een te lage bitrate (kun je niets meer aan doen) of omdat er iets misgaat bij het decoderen. Ik gebruik VLC op de Windows en de Ubuntu bak. Ik kan nog wat spelen met de filter settings van VLC maar ik heb daar, tot nu toe, geen verbetering mee gehaald. De CPU is krachtig genoeg dus dat zo niet de bottleneck mogen zijn.

Ik moet er nog bij zeggen dat ik een 27 inch Dell monitor heb en ik ben erg kritisch.

Ik heb wel een discussie gevonden op tomshardware waar wat dieper ingegaan wordt op games vs. video playback:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2132254/video-card-gaming.html

Daar wordt ook de gtx 750 ti genoemd maar die past helaas niet in mijn systeem (1x PCIe 3.0 en 2xPCIe 2.0).

Laatst bewerkt:
Dan ben ik geneigd te zeggen dat het aan de rip ligt, maar dat schrijvende realiseer ik mij dat je in je eerste bericht schreef dat het onder Ubuntu geen problemen opleverde. Ik weet het dus even niet (meer).

Wellicht ontbreekt het aan een bepaalde codec...?
Op mijn systeem ( i7 6700 / 16 Gb ) werkt het afspelen van elk video-formaat probleemloos met verschillende media-spelers ( o.a. VLC, Gomplayer, KMplayer etc ) maar ik heb wel het Shark codec-pack geïnstalleerd, zowel onder Win7 als Win 10 ( in dual-boot ).
Misschien het proberen waard..?

Bedankt! Lijkt me een goed idee om eerst een naar de software te kijken voordat ik naar de hardware kijk. Non-gaming kaarten zoals Quadro en Matrox zijn me te duur. Moet ik nog eerst de oude cadecs opruimen die met bv. VLC mee komen?

Laatst bewerkt:
@Scrapheap : daar heb ik ook heel even aan gedacht, maar heb dat idee toen weer laten varen want dat 2e laptopje waarover ik in bericht 4 schreef, heb ik eigenlijk precies zo gelaten als dat Toshiba 'm geleverd heeft. Enige dat ik heb toegevoegd is Office 2016 en de VLC player, maar die heeft TS zelf ook al. Verder is dat ding dus fabriekstandaard en wat de videochip betreft, er zit niet eens een 530 in, maar 'slechts' een 520.

Maar inderdaad, niet geschoten is altijd mis.

Als het niet helpt is het ook zo weer verwijderd, ik zou de gok wagen...
Verder heb ik uiteraard ook nagedacht over dit fenomeen...VLC heeft zo'n beetje iedere codec standaard aan boord maar dat zegt niet alles.
Tussen codecs zit ook het nodige verschil.
Zo kon ik bijv. in bepaalde MP4 bestanden niet skippen in KMplayer, wel in Gomplayer en VLC, na de Shark-codes geïnstalleerd te hebben werkt ook dat prima...:rolleyes:

De ellende is dat ik -0,0% verstand heb van Ubuntu, dus ik kan niets verzinnen waarom onder Ubuntu de VLC player de filmpjes wél prima afspeelt en onder Windows, met notabene een i7 processor, 16 gig ram en een voor processoringebouwde GPU's een voortreffelijke videochip, niet.

Hier hetzelfde verhaal, uitgezonderd enige ervaring met Gparted kan ik met Linux verder ook niets...:o

Het verschil is dat je bij Ubuntu vrijwel geen codecs meekrijgt vanwege een of andere regelgeving. Uiteraard kun je die via een andere route gewoon binnen halen (medibuntu) en VLC kan daarvoor ook gebruikt worden. D.w.z. Ubuntu is vrij 'schoon' na installatie. Windows heeft al behoorlijk wat codecs aan boord en ik heb daarna VLC en Zoomplayer (die gaat er weer vanaf) geinstalleerd. Beiden hebben ook weer codecs aan boord. Misschien dat er daardoor iets 'in de knoop' is geraakt. Vandaar dat ik vroeg of ik nog iets moest opruimen. Enfin, toen ik de PC net binnen gekregen heb is er met Acronis een clone gemaakt. Daar kan ik wel naar terug zonder al te veel ellende. Vanavond, mocht ik even tijd hebben, ga ik met het codec pack aan de gang.

Overigens, de Ubuntu PC is alweer 6-7 jaar oud maar heeft nog steeds een behoorlijke processor (i7-950 met 3x2GB). Alleen de videokaart is dus low-end. De eerste generatie i7's had geen geintegreerde graphics. Beide PC's delen dezelfde 27 inch monitor. Kan ik voordelen van Windows en Linux mooi combineren :D En ook de nadelen...

Zo weer iets verder: het codecpack van Shark maakt helaas geen verschil. Wel heb ik ondertussen gezien dat er nogal wat problemen zijn met de drivers voor de HD 530. Op verschillende forums wordt daarover geklaagd. Op je Toshiba laptop zit mogelijk een driver van Toshiba zelf i.p.v. die van Intel. Ik heb zelf de laatste driver die automatisch gevonden wordt, dus niet de nieuwst beta. Daar blijf ik maar even vanaf. Enfin, ik pruts lekker verder. Het is ook niet leuk als alles gelijk goed werkt, daar leer je niets van.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan