Videokaart start te traag op in de PRE-WINDOWS situatie

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,
Ik heb ik één systeem een Gigabyte GeForce GTX 1050Ti 4GB Videokaart zitten.
Eén van de nadelen van deze Videokaart is, dat hij in de PRE-WINDOWS (de WINPE) situatie, dus bij het opstarten zeer traag is.
Zó traag, dat als de PC uit b.v. de veilig mode komt, en weer opstart naar de standaard Windows mode, en hij het meestal blijft steken.
Echter in bij de normale opstart-procedure, zodra de PC in Windows zelf gekomen is, dan is over de snelheid niets dan goeds te melden.
Waar zou ik deze manco moeten zoeken?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Hoe vaak start je dan op in de Veilige modus? Ik liep nog in een korte broek toen ik dat voor de laatste keer gebruikte :). Overigens zou een béétje GPU helemaal geen problemen mogen geven bij het opstarten. Als je beeld ziet, doet-ie het. Zie je géén beeld, dan heb je een probleem.... dan zou je GPU dus slechter zijn dan de onboard GPU?

Waarom doet de ene Videokaart het opstarten snel, en de andere het traag.
Dat is de kwestie.
specificatie van de eerste Videokaart: Gigabyte GTX 1050Ti 4GB
en de andere: MSI GeForce GT 710 2GB

Ik vermoed dat voor die kaart de drivers in winpe niet beschikbaar zijn.

Waarom doet de ene Videokaart het opstarten snel, en de andere het traag.
Dat is de kwestie.
specificatie van de eerste Videokaart: Gigabyte GTX 1050Ti 4GB
en de andere: MSI GeForce GT 710 2GB

Dat stond niet in de openingspost!

Lijkt mij dat jij ook op Tweakers een topic hebt over deze zaak. Dan moet je dat melden.

Voor de zekerheid kennelijk ook op een Microsoft forum gecrosspost:

Grappig om te zien dat (m.i.) het antwoord van Microsoft nergens op slaat, niet zo vreemd als de vraag eerst vertaald moet worden.
Antwoord is door srphulp in post #3 namelijk al gegeven, drivers ontbreken.

Dat ziet er moeilijk genoeg uit!!

Ik heb het probleem van de trage Videokaart getackeld.
Omdat het moederbord, waar de Videokaart ingestoken is, slechts beschikt over 1x M.2 en dat Slot gebruikt wordt voor een Data NVMe SSD.
Heb ik er een adapterkaart bij gezet in een PCIe 3.0 1x Slot, met daarop gemonteerd een NVMe Opstart SSD (Kingston NV3 500GB) met dus Win11 24H2, Build 26100.3037.
Alléén blijkt nu, dat juist dat Slot niet herkend wordt door het Operating Systeem.
De BIOS zorgt evenwel dat, om reden dat er toch opgestart moet worden, toch die kaart na lang aarzelen verkozen wordt.
En dát is de reden van het traag opstarten van de Videokaart. Zie op Afbeelding de Boosdoener

PCLe 3.0 1x.jpg

Wat een geluk dat je nog weet waar alles hoort!👍

Ja, dat lukt nog allemaal hoor, @Senso

Maar het probleem is opgelost.
En heeft dus niks met een onwillige Win11 24H2 te maken gehad.

En dus óók niet met de GPU :). Zo zie je maar: op basis van onvolledige informatie en alleen de beschikking over koffiedik, valt er voor ons geen hulp te geven!

Ook ik kan lang niet altijd door de problemen heen kijken.
Onvolledige informatie ?
Nu pas blijkt dat deze feiten (de PCIe 3.0 1x) niet door de BIOS gezien worden als datadrager
Wees blij dat ik ook voor jullie deze problemen uit de watten haal.

Wees blij dat alleen jíj dit soort problemen hebt :). Overigens zei ik al gelijk dat het probleem nooit in de GPU kan zitten...

Ja, dat is waar.
Ik ben blij als er af en toe wat loos is, een ander doet graag puzzelen, en ik doe graag problemen oplossen (vaak met behulp van jullie), fijn toch?

Grappig om te zien dat (m.i.) het antwoord van Microsoft nergens op slaat, niet zo vreemd als de vraag eerst vertaald moet worden.
Antwoord is door srphulp in post #3 namelijk al gegeven, drivers ontbreken.
Kennelijk zitten ze met hun mond vol tanden

Terug
Bovenaan Onderaan