Videokaart, wat te doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rubbels

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2011
Mijn huidige systeem:
I7 2600K 3,4 GHz
Radeon HD 6950 1 GB
8 GB RAM
SSD + HDD
600 Watt voeding van OCZ

Ik was van plan om een nieuwe videokaart te kopen, namelijk de Radeon R9 290. Maar nu wees een vriend van mij me op het feit dat in benchmarks de GTX 770 ongeveer hetzelfde presteert, terwijl deze kaart ongeveer 150 euro goedkoper is. De belangrijkste eis die ik aan een eventuele nieuwe videokaart heb is dat ik deze over kan zetten als ik over ongeveer ene jaar een nieuwe processor + moederbord koop. Ik twijfel alleen of het met een kaart die ik nu dan zou kopen mogelijk is om dan na een tijdje met dat nieuwe systeem alles nog maxed out te spelen. Misschien dat dit gaat lukken met een GTX 780, maar die is me toch echt wat te duur. Bovendien denk ik dat ik met zo'n kaart ook een nieuwe voeding zal moeten kopen?

Nu bedacht ik me ineens dat de BIOS van de 6950 te flashen is naar die van een 6970, waardoor ik dus in feite een 6970 van 1 GB zou kunnen krijgen. Zal dit mij genoeg winst in performance geven om nog even door te kunnen met deze kaart? (o.a. Watch Dogs op high draaien?)

Dit laatste lijkt mij momenteel het verstandigste om te doen, wat denken jullie? :)

Laatst bewerkt:
Dat verschil v.w.b. die Nvidia en de 290 is één volle trede : Klik
In hetzelfde linkje zie je dat de 6950 en 6970 ook 1 trede verschillen.
Tja, lastige keuze.

Op het moment dat je de kracht echt nodig hebt komt een 770 echt niet in de buurt van een 290, zie reviews van anandtech, tom's hardware en andere grote review sites.

Dat gezegd hebbende, als je een enkele HD monitor hebt kan een kaart zoals de 290 alle games, nu en de toekomst, eigenlijk gewoon op ultra draaien.

Als je van plan bent te upgraden naar een 2k/4k scherm dan is dat weer wat anders. Hetzelfde geldt voor je videogeheugen. Zolang je 1 full-HD monitor houdt is 1 GB (krap) voldoende. Ga je naar een groter scherm zal je grafische geheugen een bottleneck gaan vormen.

@wampier, de 290 draait nu en in de toekomst alles op ultra zeg je, kan ik er van uit gaan dat dat de komende 3-4 jaar wel gaat lukken met een enkele 1080p monitor? (High is ook prima)

Nee, de komende 3 a 4 jaar is een brug te ver. Het komende jaar, mogelijk 1,5 jaar wel, maar de ontwikkelingen in games gaan zo verrekte hard dat 3 a 4 jaar een 'eeuwigheid' is voor garanties en niets duurt eeuwig................

Oke, dat is jammer, maar ik had niet anders verwacht.
Dan ga ik eerst kijken of ik nog even door kan als ik de 6950 flash en overclock. Het is dan zeker wel aan te raden om er een andere koeler op te zetten?

Als de flash lukt zou dat gewoon moeten werken met je huidige koeler.

Ja, afhankelijk van het power profile en de conditie van je kaart natuurlijk. Zolang je niet aan het voltage gaat prutsen zou dat gewoon moeten kunnen.

Ik zal de temperatuur wel even in de gaten houden. Mocht deze te hoog worden kan ik er dan alsnog een andere koeler op zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan