Videokaart werkt alleen na reset CMOS?

Status
Niet open voor verdere reacties.

frizz

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2008
Ik heb een XFX GeForce 6200 256 MB AGP videokaart. Inderdaad, niet het nieuwste model, maar daar gaat het nu even niet om. Bij het installeren van de kaart bleef de computer steeds hangen meteen na de memory test. Uiteindelijk op internet gevonden dat ik eens CMOS zou moeten clearen. Gedaan, en warempel, ik kom het systeem in, de videokaart wordt herkend en ik kan de nVidia driver installeren.

So far, so good.

Maar...als ik het systeem herstart, hangt de pc opnieuw meteen na de memory test. Ik kan alleen opstarten als ik elke keer CMOS reset. Beetje omslachtig.

Ik begrijp niet wat er fout is. Ik neem aan dat het iets met het BIOS te maken heeft. Maar, als ik CMOS reset, krijg je de melding om F1 in te toetsen zodat default settings worden geladen. Dat gaat goed, maar bij een herstart zijn die default settings kennelijk gewijzigd?

Ik heb een Gigabyte 8VM800PMD-775 moederbord, mocht dat iets uitmaken, met Award BIOS.

Na de 100e herstart weet ik zo langzamerhand niet meer wat ik moet doen. Een andere videokaart kopen, tja, maar als deze *in principe* werkt...

Jullie hulp wordt zeer op prijs gesteld!

misschien een leeg cmos batterijtje, zodat er steeds naar een bepaalde intelling wordt terug gevallen?

Kijk ook eens naar de video / agp instelling in het bios. Staat daar iedere keer als het fout gaat mogelijk "on board" en "enabled"? Als dat zo is, dan moet je dat op "disabled" zetten en het bios met F10 verlaten.

Leofact: de pc start wel gewoon op zonder die videokaart, dus dan is het batterijtje niet het probleem, denk ik...

Pasja: ik heb al van alles geprobeerd aan de instellingen in het BIOS, maar niets lijkt te helpen. Overigens staat de video/agp "First device" (of zoiets) standaard op "PCI". De andere optie is Onboard/AGP, ook al geprobeerd omdat het tenslotte een AGP-kaart is, helpt ook niet. Ik vind 't overigens vreemd dat er geen aparte optie met alleen AGP is, maar dit terzijde.

Sterker, als ik i.p.v. op F1 te drukken om door te gaan, eerst naar het BIOS ga, blijft de PC opnieuw hangen. Ook als ik slechts de tijd aanpas of "Load Failsave Defaults" kies.

Los van een doodoenertje als: misschien is de kaart defect, ben ik bang dat ik dan weinig anders kan verzinnen dan, is de voeding wel toereikend?

De kaart lijkt mij niet defect; hij wordt herkend, een DirectX test geeft aan dat alles naar behoren functioneert, en hij doet het op dit moment, alleen...slechts na een CMOS reset.

De voeding is 400 watt, lijkt mij voldoende. Het BIOS geeft in 'PC Health' bij alles 'OK'.

Ben inmiddels iets verder na de volgende stappen:
Alle IDE-apparaten losgekoppeld, clear CMOS herstart, vervolgens IDE-apparaten weer aangesloten, herstart en wonder boven wonder, pc start nu verder op!
(was dit dan een IRQ-probleem, of zeg ik nu iets heel doms?)

MAAR, nu blijft pc hangen vlak voordat het Vista logo zou moeten verschijnen.

Kwam wel 'safe mode' in. Daar videokaart verwijderd. Vervolgens Vista zelf de kaart weer laten installeren. Weer blijft pc hangen vlak voordat logo moet komen. Is dit dan een driver-probleem?

Toch vreemd dan dat het na een clear CMOS wèl werkt..., dus blijf ik vermoeden dat het een instelling in het BIOS is.

Iemand nog een idee?

Toevallig nog in de bios de mogelijkheid staan van "assign IRQ to VGA" probeer dat eens. Het lijkt namelijk op een IRQ conflict, het zou goed kunnen dat je videokaart het niet fijn vindt om een IRQ te delen met een ander apparaat.

Dank Maestro12, maar helaas zit een "assign IRQ to VGA" niet in het BIOS. Wel is er een mogelijkheid om IRQ's handmatig toe te wijzen, maar er is slechts keuze tussen "PCI Device" en "Reserved"
Ik kwam in een oude handleiding voor Award BIOS v.6 tegen dat die "assign IRQ to VGA" wel ooit bestaan heeft in dit type BIOS maar er later kennelijk is uitgehaald.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan