Videokaart.

Status
Niet open voor verdere reacties.

frabans

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2004
Ik ben op zoek naar een laptop voor max € 1400,= en vindt op internet de Diamont 2500. Deze omschrijft de videocard als volgt:
ATi M11 Mobility 9700 , 256MB Dedicated videogeheugen
Wat bedoelen ze met dedicated?
En kan ik hiermee video bewerken?
Intel pentium M725 , 1,6 Ghz, 2mb cache, 512 MB DDR-ram.
Ik zag hem hier staan.

ik denk dat dit GEDEELDE geheugen is, dus geen eigen VGA geheugen maar wordt van RAM geleend.
voor video bewerking vind ik 512 Mb RAM te weinig, zeker als nog stukje voor VGA kaart ingepikt wordt

Dus is dan het probleem opgelost als ik het geheugen uitbreidt? (behalve financieel dan)

ik heb een ongeveer dezelfde configuratie voor testen (wel met 768 Mb RAM en VGA kaart met eigen 128 Mb RAM), als ik videobewerking met Pinnacle studio 9 of Adobe doe, qua snelheid ben ik niet echt tevreden

zou kunnen maar ik zelf zou nooit voor een DELL laptop kiezen, presentatie van een DELL is altijd minder dan van een andere met dezelfde configuratie,

en hij zoekt een laptop voor +/- 1400,- euro

Geplaatst door DN
zou kunnen maar ik zelf zou nooit voor een DELL laptop kiezen, presentatie van een DELL is altijd minder dan van een andere met dezelfde configuratie,

Die Dell XPS-varianten zijn de snelste laptops die er zijn, dus dat ze langzamer zijn dan de concurrentie, klopt niet.

En ik gaf et slechts aan als voorbeeld.

Hoewel de Inspiron 9100 XPS opmerkelijk sneller loopt dan notebooks op basis van de Radeon 9700 (tussen 12 en 50 procent)

dat zou voor de EERSTE keer zijn, maar dan komen we bij een prijs ver boven 1400,-

Dat is dan niet het merk ''Diamond'', maar een modelnaam van het merk ''Jewel''. Daar heb ik geen ervaring mee.

Maar betekend dadicated nu eigen geheugen of ram geheugen van de computer????

Geplaatst door DN

Nu gaat het hier nu niet even over een laptop, maar ik heb hier een Dell desktop staan die zeker niet onder doet (zo niet sneller is) dan menig ander merk of geen merk pc.
Op welke feiten baseer jij je mening, of is dat alleen maar van horen zeggen?

Jewel is een redelijk bekend staand merk notebooks, geen topspul maar een betaalbare middenmoter.

Maestro, weet jij wat dedicated geheugen betekend? (zie tekst aan het begin van dit item)

Dat je het geheugen zelf kan toekennen. Dit haalt ie dan van het interne geheugen.

Dus er zit geen eigen geheugen op de kaart. Dan is hij dus niet geschikt voor videoberken.

Het verdient aanbeveling om een videokaart met 'eigen' geheugen te nemen, maar meestal hangt hier ook weer een ander prijskaartje aan.
Als je 'voldoende' intern geheugen hebt kan zoveel mogelijk toewijzen aan je videokaart, maar stel dat je 256mb kan toewijzen, zal een videokaart met 'eigen' 256mb toch sneller zijn.
Alleen voor videobewerking is ook een zeer snelle harddisk (zelden te vinden in notebooks) en veel rekenkracht (zware processor=duur in notebooks) veel belangrijker, dan een snelle videokaart, die is weer belangrijker als je zware games gaat spelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan