Videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

BarbieQ

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2009
Hee,

Ik heb even een paar vragen:

Wat is zo'n beetje de beste kaart van dit moment?

En is het beter om 2 kaarten te laten samenwerken of gewoon 1 kaart alleen?

(het gaat nu niet over of die wel of niet in m'n comp past, ik wil er gewoon wat meer over te weten komen).

BarbieQ

Hey,
De beste kaart vind ik ATI RADEON HD 4890 (is ook duur)
Een goeie kaart voor een prijs rondom 100 euro vind ik de HD 4770 beter. (wat ik ga halen)

Je kan ze op je moederbord aansluiten als je een SLI of CROSSFIRE aansluiting hebt.
Maar ik vind echter 1tje wel genoeg.
Maar als je toch zwaar wilt genieten koop dan HD 4770 x2 (ik heb gezien dat die af en toe beter werkt dan GTX 285.)

haal dan een 4870 ! super kaart voor net iets duurder dan 100 eurie:thumb:

Ja, oké

Dus SLI of CROSSFIRE aansluiting

een van deze moet dus ook op de videokaart aanwezig zijn!

maar zijn 2x HD4770 beter dan een HD4890?

Want als je 2 x videokaart moet natuurlijk niet veel duurder worden als je aan eentje de zelfde prestatie hebt ;)

Of je SLi of crossfire kunt draaien is afhankelijk van het moederboard.

Sli werkt alleen met Nvidea kaarten en crossfire met Ati kaarten.

Twee dezelfde kaarten presteren uiteraard beter dan 1. (als we het over dezelfde kaarten hebben tenminste)

Ja, oké,

maar als je gaat kiezen voor 2 videokaarten kom je duurder uit dan 1 bij dezelfde presaties toch? Of maak ik nu een geweldige fout?

Bedoel jij te zeggen dat bijvoorbeeld 1 9800gt (nvidea) dezelfde prestatie levert als 2 9800gt in sli?

Dan ja, je maakt een fout.

De beste videokaart van dat moment is de nvidia GTX295. Probleem is wel, dat ie nergens goed leverbaar is en erg duur is. Hij kost € 400,-. Daarna heb je de ati HD4870X2, deze is meestal iets langzamer maar in enkele benchmarks (programma om te kijken hoe snel je videokaart is) iets sneller. Deze kaart kost echter maar ~ € 300,- en is dus qua prijs/prestatie veel beter. Beide kaarten zijn dual gpu kaarten ofwel, 2 videokaart op 1 plaat (bij de GTX295 ligt het net iets anders maar dat doet er nu even niet toe). Maw beide kaarten draaien in (nvidia) SLI en (ati) crossfireX. Sommige games ondersteunen sli of cfx niet goed. Hierdoor heb je maar de performance van 1 kaarten en dat is natuurlijk zonde. Daarom kan je ook niet zomaar zeggen dat 2 goedkope videokaarten altijd sneller dan 1 snelle (voorbeeld was de hd770 en de hd4890). Dat gaat niet altijd op. Daarnaast moet je rekening houden met een verdubbeling van je stroom verbruik als je 2 kaarten hebt en je moet een chipset hebben die het allemaal ondersteunt.
De snelste single-gpu kaart op dit moment is de nvidia GTX285 die wordt op sommige benchmarks net verslagen door de ati hd4890. Als je naar de prijs kijkt helemaal. De gtx 285 kost minimaal €280 terwijl de hd4890 al voor € 160,- verkrijgbaar is. Das dus nogal een verschil. Daarnaast kan je 4 HD4890 combineren in cfx terwijl de GTX285 het maar met 3 kan. Als je voor de ultimate performance gaat zijn 4 hd4890 op dit moment de juiste keuze. Je kan echter beter even wachten want in september komt al weer de nieuwe generatie (van ati, van nvida moet je wachten de december) uit die natuurlijk sneller is maar ook directX 11 ondersteunt. De ati kaartje onsteunen tegenwoordig 10.1 en nvidia moet het doen met directx 10. Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie.

Oja nog even wat feitje over CFX (crossfireX) en SLI (Scalable Link Interface).

2 kaarten in CFX leveren ongeveer 60-70% meer performance op dan 1 kaart
2 kaarten in SLI leveren ongeveer 50-60% meer performance op dat 1 kaart

Bij CFX kan je kaarten uit dezelfde serie combineren (dus de HD4830 kan in CFX met de HD490) maar dan draait het op de snelheid van de meest langzame kaart
Bij SLI moeten de kaarten identiek zijn (geheugen mag wel verschillen)

Je mag de hoeveelheid geheugen niet bij elkaar op tellen van 2 kaarten in SLI of CFX. Als je bijvoorbeeld 2 HD4890 2 gb hebt, heb je slechts 2gb aan geheugen en niet 4gb.
Als de hoeveelheid geheugen verschilt, gebruik je de laagste waarde. Dus dat houdt in: als je een GTX275 met 892 mb hebt en GTX 295 met 1784 mb, dan heb je maar 892 mb geheugen.

Quad-SLi (dus 4 gpu's) is alleen mogelijk met dual gpu kaarten (de GTX295, 9800X2, 7950X2). Quad-CFX is mogelijk met 4 losse gpu's maar ook met dual gpu kaarten (HD3870X2, HD4850X2, HD4870X2).

Laatst bewerkt:
nee... ik bedoel als een budget hebt van bv. 150 euro dan is een single kaart (150 euro) toch sterker dan 2 kaarten (75 + 75 euro)?

Of niet?

Dat ligt aan de kaarten. Je zal benchmarks moeten opzoeken om een vergelijking te maken.

Daar hebben ze een hele mooie site voor (klik). Hier kan trouwens ook info vinden over andere hardware. You name it, they got it

nee... ik bedoel als een budget hebt van bv. 150 euro dan is een single kaart (150 euro) toch sterker dan 2 kaarten (75 + 75 euro)?

Of niet?

Waarschijnlijk zitten er op de low end kaartje (dus €75) niet eens cfx of sli aansluitingen en gaat het hele verhaal dus niet op. Bij nvidia en ati zijn ze ook niet gek hoor. Misschien dat de HD4770 een uitzondering vormt (ik weet zo snel even niet hoe duur die is) maar ik kan me vergissen

PCI of PCI Express (welke is de beste?)

en niet: hangt van je moederbord of want dat snap ik :D

PCI is oud en niet van toepassing met Crossfire/SLI. Met PCI-e kun je dat alleen doen.

Luister goed naar mij :D
2x HD 4770 in crossfire opstelling werkt echt super erg.
Beter dan HD4870. Tenzij je dubbel 4870 hebt die werkt dan weer beter.
Maar Als je een hogere presentatie verwacht dan GTX285 koop dan 2x HD 4770.

Luister goed naar mij :D
2x HD 4770 in crossfire opstelling werkt echt super erg.
Beter dan HD4870. Tenzij je dubbel 4870 hebt die werkt dan weer beter.
Maar Als je een hogere presentatie verwacht dan GTX285 koop dan 2x HD 4770.

Is 2 x 4770 beter dan 1 x 4890?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan