Videomode not supported na installatie Lubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Hallo,

Ik heb gisteren op een oude pc geprobeerd Lubuntu 13.10 te installeren. Eerst de harde schijf helemaal leeggemaakt (dus geen dualboot).
Lubuntu installeert vanaf cd zonder problemen. Maar als ik na installatie boot, dan krijg ik meteen de melding "input not supported" op mijn monitor.
Van wat ik begrepen heb op google, lijkt Lubuntu na installatie standaard een te hoge resolutie in te stellen die de monitor niet aan kan.

Ik zie op de zoekmachine verschillende tips langskomen hoe dit op te lossen, maar kom er eerlijk gezegd niet uit als startende Linux gebruiker. :eek:

Voor zover als ik uit de oplossingen begrijp, moet er iets aangepast worden in een bestand.

Ik ben na veel rommelen wel zover dat ik Lubuntu nu in het rescue menu heb staan, maar hoe nu verder?
Is er iemand die mij kan vertellen wat ik moet wjizigen en waar?

Het zou jammer zijn als mijn eerste Linuxpoging al tijdens de installatie zou stranden. :rolleyes:

Alvast bedankt.
 
Ik heb verschillende opties geprobeerd maar het resultaat blijft gelijk.
Zelfs in de textmode gebruikt Lubuntu al een niet ondersteunde frequentie. Voor een systeem dat zichzelf adverteert als uitermate geschikt voor oudere systemen, is het wel vreemd dat er standaard al resoluties en frequenties gebruikt lijken te worden die zelfs op een monitor van 2 jaar oud al niet ondersteund worden...

Ik probeer nog 1x een nieuwe install en anders laat ik Lubuntu vallen en zoek ik naar een echte linuxdistro. Want deze versie doet me terugdenken aan het leed van Tulip computers vroeger, waarbij je ook geen zeggenschap had over het herkennen van hardware.

De installatie laat je nl alleen een username, password en toetsenbord instellen. De rest heb je geen enkele aanpassingsmogelijkheid voor; iets dat vrijwel alle andere distro's standaard wel hebben.

Beetje jammer...

Ik heb Lubuntu er inmiddels afgehaald en Zorin geinstalleerd. Die heeft hetzelfde probleem, maar daar kom ik in ieder geval verder nog. Ik zie dat in XrandR resoluties staan die mijn monitoe niet aankan, dus maar op zoek hoe ik dat kan aanpassen
:)

Laatste update: Zorin draait nu inmiddels een paar weken naar volle tevredenheid.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan