• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vierkantscontrole klopt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

bascas

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Hallo, we hebben een schema waarin we a.d.h.v. de geplande omzet uren per afdeling verdelen. Nu heeft de totale winkel een norm (f33), en iedere afd. ook f26:f32. In b36 vul je de omzet in, en alles gaat vanzelf, maar... Het model isa gemaakt bij een omzet van 517000, en alles wat je hier anders invult gaat hij uit het lood lopen. Kijk maar wat er gebeurt als je 300000 invult. Wat zou hier de oplossing kunnen zijn.
Groet Bascas

Bijlagen

Ik zie niet waar het fout loopt.
Heb verschillende bedragen geprobeert en alles wordt netjes uitgerekend.

Beste bascas ;)

Heb ook eens naar het bestandje gekeken.
Wat je ook invult in cel B36, alles werkt vlot en cel 35 blijft natuurlijk altijd hetzelfde.
Hoe minder de geplande omzet des te minder uren er moeten gewerkt worden.
Allemaal logisch volgens mij.

Kan je soms zeggen wat er volgens jouw dan niet zou kloppen ?

Groetjes Danny. :thumb:

De totale norm blijft 182,= , maar als je minder dan 517 invult gaan de afd eigelijk meer uren gebruiken dan in het totaal is toegestaan. Jullie kunnen dat zijn aan de rode -/- getallen. Volgens mij zou de opwu van de afd ook variabel moeten worden, maar dat zijn de ueren ook al. En je kan geen 2 variabelen in een rekenmodel stoppen. Je moet tenslotte ergens vanuit gaan dacht ik zo.
Bascas

Met de Excel Oplosser kan je cel F33 laten uitrekenen wanneer H35 gelijk is aan 0 (gegeven een geplande omzet in B36).
Extra > Oplosser > Oplossen.

Bijlagen

GiMi, of ik begrijp je niet of jij mij niet. Als je nu 250000 invult blijft het getal wel 188, maar dat klopt niet. dat moet zijn 169 (afgerond). De opwu wordt altijd uitgerekend door omzet:uren=opwu. Het gaat er dus niet om dat iets gelijk blijft, het moet gewoon kloppen.:)

Je doet niet wat ik je vraag :
Ga naar Extra > Oplosser > Druk op Oplossen en je krijgt in cel F33 =169.87 €

Edit : Misschien is bij jou Oplosser.xla niet geïnstalleerd, doe dit via :
Extra > > Invoegtoepassingen > Bladeren en zoek naar de voornoemde .XLA om te installeren.

Laatst bewerkt:
vierkantscontrole

Hallo Bascas,

Je onderwerp heeft als titel “vierkantscontrole”. Echter de tabel in kolom E:H wordt geen zuivere vierkantscontrole berekend. In een vierkantscontrole moeten alle gegevens zowel horizontaal als vertikaal meedoen. Doel is van een vierkantscontrole is om te controleren of dit juist en volledig is.

In jouw model doet de afdeling bloemen/tabak wel mee in de berekening van de omzet C7 en G30, maar er worden geen uren berekend in de kolom H30. Anderzijds doen juist andere afdelingen mee in de tabel b.v. management en kassa, die niet voorkomen bij de omzetbepaling in kolom C.

Bij een omzet van 517.000 euro levert dit een verschil op van 0 uur. Dat is leuk maar toeval. Hoogstens kun je zeggen dat bij een omzet van 517.000 euro er een break-even punt is gevonden. Voor wat het waard is, omdat je de omzet en uren van de bloemen/tabak niet meerekent.

Ik zou de opzet iets anders maken door de echte omzetafdeling eerst te berekenen en vervolgens de andere afdelingen. Vervolgens hierbij de kengetallen berekenen.

Groet

Dirk

Bijlagen

Dirk, jij hebt het goed gezien, en daar zit nu juist de moeilijkheid. De bloemen/tabka horen bij de kassa. De kassa grp draait eigelijk geen omzet maar krijgen toch uren, op basis van de opwu die is bepaald. dat geldt ook voor het management. Je weet dat die altijd 190 uur kosten. Bij 517000 is het verschil 0, dat is geen toeval. Ik ben daar begonnen met rekenen. Ik zie niet in welk model ik de diverse berekeningen moet gieten.
Bascas

vierkantscontrole

Hallo Barcas,

Wat is er mis met mijn idee en wat wil je eigenlijk zelf zien. Dat je uitgaat van 517.000 euro is je goed recht, maar lijkt mij niet de juiste methode. Je rekent nu naar een bepaalde uitkomst toe. Ik denk dat je beter een begroting kan maken op basis van je verwachtingen.

groet

Dirk

Dirk, er is niets mis met je idee, alleen zoals het nu is gaat het niet. Bij 517000 mogen er voor alle afd bijelkaar ( ook management) maar 2841 uur gebruikt worden. En nu is dat 3109. Management heeft altijd dezelfde uren, en bloemen/tabak horen bij de kassa. Klopt dat ik naar iets toe reken, aangezien ik niet weet hoe anders.
Bascas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan