Viista bevriest

Status
Niet open voor verdere reacties.

Usance

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
121
Hoi ik heb sinds eergisteren windows vista x64 in de begin draaide het gewoon perfect maar naar service pack 1 installeren ging het mis
vista bevriest steeds na 15-20 min opstarten van het systeem ik kan alleen me muis bewegen maar verder niets.

Ik heb alle drivers gechecked maar die zijn up to date.. me vraag is weet iemand wat het is ?
ook heb ik mijn geheugen stickjes gecontroleerd maar die zijn gwn perfect, niet defect dus



systeemeigenschappen:
processor: Amd Q9950
moederbord: Msi ka92
videokaart: Hd 3870x2
geheugen: ocz ddr 800mhz 2x 2gig
HD: 1x samsung spinpoint

ps: zit er een grote verschil kwa prestaties tussen vista 32 en 64 bit anders stap ik gewoon over op 32 bit lijkt me ook stabieler

bijvoorraad dank :love:
 
Hoi ik heb sinds eergisteren windows vista x64 in de begin draaide het gewoon perfect maar naar service pack 1 installeren ging het mis
vista bevriest steeds na 15-20 min opstarten van het systeem ik kan alleen me muis bewegen maar verder niets.

Ik heb alle drivers gechecked maar die zijn up to date.. me vraag is weet iemand wat het is ?
ook heb ik mijn geheugen stickjes gecontroleerd maar die zijn gwn perfect, niet defect dus



systeemeigenschappen:
processor: Amd Q9950
moederbord: Msi ka92
videokaart: Hd 3870x2
geheugen: ocz ddr 800mhz 2x 2gig
HD: 1x samsung spinpoint

ps: zit er een grote verschil kwa prestaties tussen vista 32 en 64 bit anders stap ik gewoon over op 32 bit lijkt me ook stabieler

bijvoorraad dank :love:


kijk hier eens

staat alles over service pack 1, ook de problemen en foutmeldingen.
 
wat preceis het probleem is... geen idee.

Het verhaal over 32 of 64 bit kan ik wel even toelichten.
64 bit heeft alleen maar zin als je meer dan 3GB geheugen hebt , of als je meerdere videokaarten in SLI / criossfire opstelling gebuikt

Het verschil zit hem in de hoeveelheid data die het systeem kan verstouwen. Een 64 bits systeem kan meer data hanteren dan een 32 bits systeem.

De theorie is vrij eenvoudig:

1 byte bestaat uit 8 bits, (ik kan het ook niet helpen, daar is in de jaren ’70 van de vorige eeuw, je weet wel…. het wijde pijpen en kurken-plateauzolen-tijdperk nou eenmaal voor gekozen). Gevolg is dat een 32-bits systeem dus standaard met “brokjes” data van 32 / 8 = 4 bytes werkt. Een 64-bits werkt volgens hetzelfde principe, maar dan dus met brokjes data van 64 / 8 = 8 bytes.

In een 32-bits systeem zijn er dus 32 geheugenposities. Die posities zijn gevuld met een 0 of een 1. Het aantal mogelijke unieke combinaties om het geheugen te vullen is daarmee 2^32 (2 tot de macht 32). Dat levert een aantal op van 4.294.967.296 = 4GB.

Vista 32-bit kan echter niet meer dan 3072MB RAM geheugen aanspreken, als gevolg van een “beveiliging” die Microsoft hanteert. Hierdoor kan Vista nooit het maximale geheugen (4GB) aanspreken, om te voorkomen dat het systeem instabiel raakt.

Een 64 bits systeem kan (in theorie) overweg met 2^64 = 16 EXAbyte geheugen. In meer begrijpelijke termen komt dat ongeveer overeen met 17 miljard GB. Vista 64 bit kan volgens de specificatie van Microsoft overweg met 128GB+

Anyway…. om méér dan 3GB te gebruiken heb je dus een 64bits OS nodig. Dat kan wel overweg met meer geheugen, mits er in het BIOS Memory Remapping is ingeschakeld. Hiermee wordt het geheugen remapped: de limiet van 3GB wordt opgeschoven, ik dacht standaard tot ongeveer 64GB (as’s nog geen 128, maar dit moet voorlopig wel even voldoende zijn, toch…?)
 
Laatst bewerkt:
thnx :) maar dit wist ik al heeft iemand nog sugesties waar het door kan komen anders stap ik gewoon over op 32bit vista :confused:
 
ben je zeker dat er geen updates zijn voor je systeem?
(alles gecheckt op nieuwe drivers?)--> bij mijn acer was het namelijk zo dat na de installatie van sp1 er nieuwe drivers beschikbaar waren op de site.
nieuwere bios versie?

Heb je het probleem ook al direct na de installatie van sp1?

gecontroleerd op spyware/virussen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan