• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"vind" functie gecombineert met de functie "sommen als"

Status
Niet open voor verdere reacties.

stiefemb

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2010
Kan iemand me aub helpen met volgende probleem:
Zie voorbeeld bestand in bijlage:

in het tabblad "Rekenigen" komen alle verrichtingen van een bepaalde bankrekening.
Omdat kolom D zulke lange omschrijving heeft wil ik zoeken op een stuk van deze cel.
In het tabblad "regularistie" had ik graag een optelling gehad voor de maand januari van alle cellen waar "MEGA JUNIOR" in staat.

Dacht om de functie "vind.alles" te combineren met de functie "sommen.als", maar hier geraak ik er precies niet mee.

Iemand ideeën?

Steven
Bekijk bijlage voorbeeld sommenals.xlsx

bedoel je hoe vaak MEGA JUNIOR voorkomt?
probeer deze eens
Code:
=AANTALLEN.ALS(Rekeningen!$D:$D;"*"&$C$4&"*";Rekeningen!$A:$A;E2)

Nee dat bedoelde ik eigenlijk niet, sorry dat ik misschien niet duidelijk genoeg geweest ben.
Wat ik eigenlijk zoek is het volgende:
Stel de het rekeninguittreksel "mega junior" een bepaalde maand 2 of 3 keer voorkomt, daar de totalen van.
Steven

Bij een optelling en rekeningen ga ik uit van bedragen, dus die heb ik in kolomE geplaatst en dan werkt deze formule:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(Rekeningen!$C3:$C10)=Regularisatie!E$2)*(ISGETAL(VIND.SPEC(Regularisatie!$C4;Rekeningen!$D3:$D10;1)))*(Rekeningen!$E3:$E10))
Gaat het alleen om een telling in D dan is dit genoeg:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(Rekeningen!$C3:$C10)=Regularisatie!E$2)*(ISGETAL(VIND.SPEC(Regularisatie!$C4;Rekeningen!$D3:$D10;1))))

Zo?
Code:
=SOMMEN.ALS(Rekeningen!$E:$E;Rekeningen!$D:$D;"*"&$C$4&"*";Rekeningen!$A:$A;D2)

Verdorie, blijkt me hier toch niet echt te lukken.
Met de eerste formule van Robdgr krijg ik steeds de foutmelding #waarde

En het gekke is dat ze in men voorbeeldbestand WEL werkt.
Strange.

Steven

Laatst bewerkt:
Ben er ondertussen achter gekomen dat wanneer ik de formule aanpas van bijvoorbeeld "Rekeningen!$C3:$C10" naar "Rekeningen!C:C" het fout loopt. Gebruik toch nochtans excel 2013, deze versie ondersteunt toch selecteren van hele kolommen?
Steven

Heb de oplossing ondertussen gevonden. Wanneer is de reeks gewoon vast definieer is er geen probleem. Heb de reeks gewoon lang genoeg gemaakt.
Wel loop ik tegen een ander obstakel.
In het tabblad "Rekeningen" komen er dagelijks nieuwe uittreksels bij (deze kan ik van de website van de bank netjes in een cvs bestand downloaden).
Daarom wordt het na een tijd redelijk onoverzichtelijk om in tabblad " regularisatie" de kolom C aan te vullen.
Is het daarom niet mogelijk dat wanneer er een nieuwe omschrijving in "rekeningen" komt, bijvoorbeeld "telenet" dat deze automatisch in de eerstvolgende lege cel in tabblad regularisatie in kolom c komt? Dus dat in CEL C6 automatisch "telenet" komt.
Wel zou ik dan ook graag telenet uit de lange omschrijving gefilterd hebben.
Pfff, wordt misschien allemaal een beetje verwarrend.
Groeten
Steven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan