• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vind laatste rij op pagina, dus niet de laatste rij met data

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericabt

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Als de beeldinstelling op pagina-indeling staat dan wordt zichtbaar wat de laatste rij op een pagina is. Echter het rijnummer is afhankelijk van hoe hoog de rijen zijn. Is er een methode om met vba excel de laatste rijnummer te vinden. Ik wil namelijk onderzoeken of een range nog op de pagina past. Zo niet, dan moet het in zijn geheel naar de volgende pagina: ofwel laatste regel+1.

aanvulling: ik heb ondertussen het commando hpagebreaks gevonden, alleen deze geeft de eerste regel van een pagina terug, terwijl ik op zoek ben naar de laatste.

Laatst bewerkt:
Code:
Sub hsv()
 MsgBox Blad1.HPageBreaks.Item(1).Location
End Sub

Of misschien beter is.
Code:
Sub hsv()
MsgBox Blad1.HPageBreaks.Item(1).Location.Address
End Sub

Laatst bewerkt:
Hoe moet ik bovenstaande inzetten? Het doet niet zoveel bij mij.

Een voorbeeldje erbij.

In de bijlage op blad1p staat een kader waarin tekst zal komen te staan. Alleen die delen van het kader waar een 1 in de eerste kolom staat moet worden gekopieerd. Dit is ondertussen gelukt. Druk op de knop en de betreffende regels worden gekopieerd naar blad3. Druk nog een keer op de knop en nogmaals wordt de selectie gekopieerd naar blad 3 en netjes onder de eerste geplaatst. Na nog een paar keer klikken komt het moment dat het paginaeinde in beeld komt en er te weinig vrije regels over zijn om de selectie op een pagina te krijgen. Alles moet nu overgeheveld worden naar de volgende pagina. Voor dit moment heb ik middels de parameter "LaatsteRij" hier een absolute waarde ingevuld (50) en dat werkt, maar dit werkt alleen voor de eerste pagina en ik wil door blijven klikken (feitelijke moet het tot in het ondeindige blijven werken). Daarnaast zal mogelijk niet altijd 50 de laatste regel zijn (ivm cellhoogtes), dus ik zou de laatste rij graag automatisch vinden en zelfs dat excel herkent op welke pagina er data staat en van die pagina de laatste rij vindt.

Ik loop hier aardig op vast .

Bekijk bijlage bereik selecteren_vb.xlsm

Laatst bewerkt:
iemand een idee, of behoeft de vraag nog verdere toelichting, dan hoor ik dat graag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan