virtual host met apache

Status
Niet open voor verdere reacties.

danrik

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2010
Hoi,

Ik heb op mijn server met windows xp home wampserver 2.0 geïnstalleerd.
Ik heb 2 domeinnamen geregistreerd bij starthosting.nl en nu wil ik zorgen dat die allebei linken naar een mapje in mijn www.

Kan iemand mij verder helpen?

Je had misschien deze vraag kunnen stellen in je andere vraag over virtualhost.

Ik noem jouw 2 Internet-domeinen even respectievelijk jouwdomein1.nl en yourdomain2.com

Ok, waar het op neerkomt is dat je
a. In de beheertool/beheerwebsite van je domeinhosting ervoor zorgt dat je een zgn. A record maakt in de jouwdomein1.nl DNS-zone die www.jouwdomein1.nl laat verwijzen naar het ip-adres van je webhosting waar jouw webserver op bereikbaar is vanaf Internet.
b. In de beheertool/beheerwebsite van je domeinhosting ervoor zorgt dat je een zgn. A record maakt in de yourdomain2.com DNS-zone die www.yourdomain2.com laat verwijzen naar het ip-adres van je webhosting waar jouw webserver op bereikbaar is vanaf Internet.
c. Zodra dit geregeld is én je lang genoeg hebt gewacht om die DNS-aanpassing te laten 'doorsijpelen' (meestal 1 uur), daarna de <VirtualHost> secties in httpd.conf aanmaken voor www.jouwdomein.nl en www.yourdomain2.com en daarna apache herstarten.

Succes,

Tijs.

Hoi,

Mij 2 domeinen verwezen al een tijdje naar mijn ip, dus dat was al goed.

Heb het interent en YouTube afgezocht, meerdere uitleggen gevonden maar overal hebben ze het over lokale pagina's, even voor de duidelijkheid; ik wil een online webserever, als ik een van mijn domeinen binnen of buiten mijn netwerk intik kom ik in de www folder. Het is dus de bedoeling dat het eerste domein linkt naar www/1 en domein 2 naar www/2.

Dan ben je nu aan punt c. van mijn vorige posting (en waar ik je in je andere posting al naar verwees): Het gebruik van <VirtualHost> in httpd.conf van apache.

Ik zal een klein voorbeeld geven hier, waarbij de 2 domeinnamen zijn: mijndomein1.nl en mydomain2.com, de websites staan onder D:\www en ik voor de eerste website een submap 1 wil gebruiken en voor de tweede website submap 2.

<VirtualHost *:80>
ServerAdmin webmaster@mijndomein.nl
DocumentRoot "D:/www/1"
ServerName mijndomein1.nl
ServerAlias www.mijndomein1.nl
ErrorLog "logs/mijndomein.nl-error.log"
CustomLog "logs/mijndomein.nl-access.log" common
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
ServerAdmin webmaster@mydomain2.com
DocumentRoot "D:/www/2"
ServerName mydomain2.com
ServerAlias www.mydomain2.com
ErrorLog "logs/mydomain2.com-error.log"
CustomLog "logs/mydomain2.com-access.log" common
</VirtualHost>

Natuurlijk bovenstaande aanpassen aan jouw situatie, maar je krijgt het idee hiermee hopelijk: Servername en Serveralias geven samen aan welke namen geldig zijn voor de website, DocumentRoot geeft aan waar de webpagina's staan voor die ene site etc.

Een van de aanpassingen zou kunnen zijn dat, als je Unix/Linux gebruikt, de Documentroot paden moeten aangeven zoals het hoort op Linux, waar geen schijfletters worden gebruikt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan