VirtualBox IP van systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

sentmen

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Goedendag allen,

Ik heb een gigantisch probleem. Ik heb meerdere virtuele machines op een server. Het probleem is nu als volgt. Ik moet de zelfde IP hebben op een virtuele machine wegens licenties. Het is mij wel gelukt om 10.0.1.24 te krijgen maar dus niet 95.211.79.189 (als voorbeeld). Doordat licenties op een IP zijn gebouwd dat kan ik de installatie niet voltooien. Weet iemand hoe dit kan oplossen?

Met vriendelijke groet,
Mark Zendman.

Tsja, heb je wel werkende, vrije ip-adressen beschikbaar voor al die individuele machines afzonderlijk? En in hetzelfde subnet als het publieke ip-adres van de host-computer?
Indien niet, dan kun je het vergeten.
Indien wel, dan moet je virtualbox in Bridging modus zetten voor al die servers, zodat je het (bij hun horende, toe te kennen) publieke ip-adres vast kunt instellen op die servers.

Oftewel: Je zult dan af moeten stappen van je huidige NAT Virtualbox netwerk, en de vm's (over de verbinding van de host-computer) volledig bereikbaar moeten op Internet (met alle bijbehorende risico's, die je met NAT veel minder hebt). Bovendien zullen de servers onderling dan over publieke ip-adressen met elkaar moeten communiceren, dus niet (meer) via het 10.0.x.x netwerk. Ook zul je DNS moeten aanpassen (ik neem aan dat je nu portforwarding doet op de host, dat vervalt), dus ook daar moeten publieke ip-adressen van de vm's afzonderlijk gebruikt worden, niet het publieke ip-adres van de host-computer.

Zul je dus even goed over na moeten denken wat dit allemaal betekent... Niet zomaar mee beginnen en dan tot de conclusie komen dat er van alles fout loopt omdat je de gevolgen niet had overzien.

Tijs.

Toevoeging: Evt. kun je per vm nog een netwerkkaart toevoegen en díe op bridged networking zetten, publiek ip-adres toekennen etc.
Natuurlijk weet ik verder niets van die licentie-problemen, dus of dat licensering ook werkt met 2 ip-adressen per vm (1 publiek ip-adres en 1 private ip-adres) weet ik niet.

Tijs.

Het klinkt misschien gek, maar ik weet zeker als ik een gewoon programma open dat het dan niet het probleem is. Ik zie van NAT afstappen geen probleem maar een voordeel. Tenslotte gebruik ik iptables wat al als firewall opzich is. Dan heb je geen NAT nodig die als veiligheid dient. Het is ook juist de bedoeling dat ik VM gebruik als veiligheidsmethode zodat er een optie open blijft als ze toch in de root van de server komen. Hoe kan ik zorgen dat VM 1 het goede IP krijgt en VM 2 ook? Ik heb dit niet gezien in de instellingen van virtualbox.

Groetjes Sentmen.

Het IP moet je (bij bridged networking) op de VM zelf invullen (of oplossen via een DHCP server, maar die zul je (met 1 fysieke server) niet hebben).
Niet voor niets heb ik het de hele tijd over het instellen van het toe te kennen publieke ip-adres als vast ip-adres (op de vm's).

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan