Virtualdub

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcdemarie

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2004
Berichten
61
Wie kan mij uitleggen hoe ik mbv virtualdub een ssa om kan zetten naar vdr? De uitleg op deze site http://wintips.filmt.nl/ is niet voldoende. Het stappenplan wat hierin staat klopt nl helemaal niet.

MVG

Michael
 
Volgens mij snap je het inderdaad niet helemaal.

Je zet een ssa. niet om naar een vdr.
Een ssa. bestand is de geconverteerde ondertiteling van een srt. bestand.

In virtualdub heb je dit ssa. bestand nodig om een ondertitel onder een film te plaatsen met behulp van een filter.
Als je dan de frameserver start makt ie een vdr. bestand aan die je dan in TMPGenc moet openen als video en audio bestand. TMPGenc zal de rest van de handelingen uitvoeren en de film incl. ondertitel encoderen op de wijze die je zelf aangeeft.
Dus als VCD, SVCD, DVD of MiniDVD.

Gr. Fred
 
Maar hoe werkt virtualdub dan? Want wanneer ik een filter wil toevoegen dan kan ik in virtualdub 1.5.10 niet kiezen uit 'subtitles' en welke handelingen moeten ik dan doen om de subtitles onder mijn mpeg te krijgen.

Alvast bedankt.

MDM
 
Allereerst heb je 6 programma's nodig om alle handelingen te verrichten.

1. Subsync
2. SRT2SSA convertor
3. virtualdub
4. Subtitler filter
5. TMPGenc
6. )AVI2VCD

Installeer bovengenoemde programma's

Verder heb je nodig:
filmbestand avi. of mpg.
ondertitel srt. (meestal op internet in zip. of rar. bestand)

Hieronder een korte uitleg wat ieder programma doet.

1. Subsync: Synchronisatie film-ondertitel
- open als media-file het filmbestand
- kies bij subtitle als bestandstype *.srt en het bestand van de ondertitel voor de film
- klik op play en de film zal starten. mocht het geluid niet met de film synchroon lopen kun je na op pauze te hebben geklikt de ondertitel editen. Klik op Shift en je kunt de ondertitel eerder of later laten beginnen.
Heb je de ondertitel synchroon aan de film sla je de ondertitel op.

2. SRT2SSA: converteert ondertitel in benodigde formaat
- kies als inputfile de door jou opgeslagen SRT. file(=ondetitelbestand)
- outputfile vult ie vanzelf in
- kies als primary kleur wit (is duidelijker)
- klik op convert
- sluit het programma nog niet

Voordat je overgaat naar 3. unzip de subtitler filter in de plugins directory van virtualdub. Ga dan naar de directory van virtualdub en start auxsetup.exe en klik op Install Handler.

3. Virtualdub: voegt div. filters toe zoals ondertitels en dient als server voor TMPGenc
- kies File/open en kies het filmbestand
- ga nu naar video/filters klik op add an zoek naar subtitler en klik op ok
- zoek nu het door jou geconverteerde ssa. bestand (ondertitel) en klik dan op preview.
- is de lettergrootte niet naar wens ga dan weer naar SRT2SSA convertor. Het programma staat nog open.
pas de lettergrootte aan kleiner of groter en klik weer op convert.
sluit nu het previewvenster van virtualdub en open het SSA. bestand opnieuw en klik op preview
Herhaal dit net zolang totdat de lettergroote naar wens is en klik op OK(volgende venster ook).
- ga naar File/start frame server klik op Start en voer een naam in en klik op opslaan. Hij slaat dit bestand dan op als VDR. bestand.
- Doe hier verder nu niets mee en laat het programma open staan.

4. hebben we reeds verricht (filter ondertitels)

5. TMPGenc: voert het door virtualdub ingestelde processen uit en voegt het samen tot de uiteindelijke film.
- als het goed is start ie met een wizard.
- kies het type film wat je wilt VCD,SVCD,DVD en klik op next
- klik op browse naast Videofile en zoek naar het VDR. bestand die je met Virtualdub hebt opgeslagen
- als audiofile zal hij deze file zelf invullen
- Nu gewoon doorklikken en de film wordt gemaakt
- je zult gelijk kunnen zien of de ondertitel er ook werkelijk bijkomt.

LET OP!
ALLEEN ALS HET PROBLEMEN GEEFT BIJ VIRTUALDUB OF TMPGENC BIJ HET OPENEN VAN DE BETREFFENDE FILE DAN HEB JE 6. AVI2VCD WAARSCHIJNLIJK NODIG.
DAN ZUL JE HET ORIGINELE FILMBESTAND MET DECOMPRESS.EXE UIT DE AVI2VCD DIRECTORY MOETEN DECOMPRESSEREN. JE DIENT DAN PUNT 1,3 EN 5 TE HERHALEN

Ik hoop dat ik het allemaal duidelijk is.

Groetjes,

Fred
 
Hij is op dit moment in TMPEGEncoder aan het decoderren incl. ondertiteling, dus dat gaat helemaal goed komen. Het probleem was dat ik die subtitler filter niet had gedwonload en hem dus ook niet kon toevoegen. Voor de rest was je uitleg helemaal perfect, bedankt!

MVG
Michael
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan