virtuele server aanmaken binnen bestaand domein

Status
Niet open voor verdere reacties.

sofiedb

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2006
Hallo,

Ik zit met mijn pc in een domein, ik noem het "werk".
Nu wil ik, als oefening, een server opzetten en doen werken in virtual pc.
Nu zit ik met een aantal vraagjes:

1. ik veronderstel dat de virtuele machine een IP in de range "werk" moet krijgen om verbinding te kunnen maken met internet?
2. kan die dan in een virtueel netwerk zelf als server draaien en dus domaincontroller, DNS-server e.d. zijn?
3. ik kan waarschijnlijk ook een subdomein creëren met deze server en andere virtuele pc's?

Zien jullie waar ik vastloop? Ik snap niet goed hoe ik de server kan doen werken binnen mijn domein "werk"...

Nee ik begrijp niet goed waar je tegenaan loopt. als je domein werk heet dan neem ik aan dat je virtuele server al een domaincontroller is binnen je huidige netwerk. of heb je de server nog niet in het domein hangen?

mijn vragen zijn;

heb je al een bestaand domein netwerk? zo ja neem ik aan dat je al domaincontrollers hebt. Zo niet en dit is je eerste server die opgebouwd wordt voor een nieuw netwerk, dan dien je eerst je virtuele server een domaincontroller te maken zodat andere clients hun authenticatie/aanmelding op deze domaincontroller kunnen doen.

ik ben nu aan het gissen omdat het me niet helemaal duidelijk is wat je bedoelt, hoewel ik denk dat ik redelijk in de goede richting zit.

heb je al een client die je in je werk domain wil hangen?

en ja een virtuele server kan praktisch alles wat een fysieke server ook kan mits je de juiste config en server roles gebruikt.
ps een werkgroep of domein verschilt wel enorm natuurlijk.

groetjes

Hallo trujillo9 ,

Bedankt voor je antwoord. Het zit zo...
Ik zit idd in een netwerk 'werk', hier staat een server met win 2003, met domeincontroller, DNS, enz. Dat is het netwerk waarbinnen ik werk, verschillende clients (waaronder ik zelf) loggen hier op in.

Ik heb die server echter niet opgezet, maar wil dit eigenlijk wel eens proberen... zelf een server opzetten en doen werken.
Het is dus eigenlijk een testnetwerk dat ik wil opzetten.
Ik dacht dit virtueel te doen... een virtuele server doen draaien en een virtuele client aanmaken die kan inloggen op die virtuele server.

Ik wil dus eigenlijk een eigen netwerkje opzetten en van mijn virtuele server een domeincontroller, enz. maken... maar vraag mij af of dit zonder problemen kan binnen ons 'echte' netwerk...

nu begrijp ik je vraag en bedoeling.

Je kan zonder problemen een ander netwerk opzetten en des gewenst een geheel ander subnet opgeven als het bestaande netwerk. Zorg er alleen voor dat je virtuele servers netwerk adapter staat ingesteld op "host only". anders ga je live met je ip adressen en kun je wel conflicten binnen je bestaand "werk" domein krijgen.

Met optie host only maak je je virtuele servers prive van het netwerk. mocht je internet willen hebben binnen je test netwerk op een bestaandnetwerk dan adviseer ik je dit op een ander lijntje te doen anders zit je toch nog in een open in een live omgeving met je testomgeving.

Zelf installeer ik vaak testservers op een laptop en als ik klaar ben hang ik deze op een "vrij internet aansluiting" buiten het kantoornetwerk om bv alle updates binnen te halen.. Om zeker te zijn dat dit geen problemen geeft.

Je kan dan zelf een server opzetten. Je eerste servr zul je domain controller moeten maken met dns en dhcp. zodat virtuele clients kunnen inloggen. Mocht je de virtuele domain controller toch live willen gaan gebruiken na testen, houdt er dan rekening mee dat je de domaincontroller eerst moet demoten voor je deze in het netwerk hangt.

ga je gewoon met vmware werken of een vpc of ga je voor esxi?

bedankt! Dat is inderdaad wat ik wou weten!
Ik zou met vpc werken. Esxi ken ik niet...

Ik ben er mee gestart... met virtual pc... host only is daar netwerkadapter op 'intern netwerk' zetten.
Ben nu de DHCP server aan het configureren. Er wordt gevraagd naar de standard gateway. Wat zet ik daar in dit virtueel netwerk?

ja, sorry... volgende keer 2 keer nadenken voor ik post! :o
bedankt voor je hulp, mijn servertje draait!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan