virtuele server configureren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik kom er niet uit.
Op een virtuele server wil ik een subdomein hosten. Laat ik 'm maar es sub.domein.nl noemen.
Na een upgrade van PHP naar versie 5.4, probeerde ik via deze handleiding Apache te configureren. Maar wat ik ook probeer, het lukt me niet. De gegenereerde index.html krijg ik niet te zien.

Ik heb aan httpd.conf de volgende regels toegevoegd:

Code:
<VirtualHost *:80>
DocumentRoot /var/www/html/sub.domein.nl
ServerName sub.domein.nl
</VirtualHost>

Uiteraard kunnen hier nog veel meer regels aan worden toegevoegd, maar dit zijn de meest basale.

Wat doe ik fout?

Zou je geen <Directory> moeten toevoegen?

Code:
<VirtualHost *:80>
    DocumentRoot /var/www/html/sub.domein.nl
    ServerName sub.domein.nl
    <Directory /var/www/html/sub.domein.nl>
        Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
        AllowOverride All
        Order allow,deny
        Allow from all
    </Directory>
</VirtualHost>

Dankjewel voor je reactie.
Ik heb jouw code toegevoegd aan mijn bestand, maar tot nu toe nog zonder resultaat.

Ik neem aan dat je de apache wel geherstart hebt na de aanpassingen in httpd.conf (of hoe het configuratiebestand van apache ook maar heet bij jou).

Verder: Allemaal heel fijn, maar heb je er wel aan gedacht ook de DNS van je Internetdomein te voorzien van een A record van subdomein ?

Tijs.

Dankjewel Tijs voor je oplettendheid, maar ook hier heb ik aan gedacht.

Vriendelijke groet,
Guido

Eerste test die ik zou doen is de volgende:
Voeg de Telnet Client toe via appwiz.cpl -> Windows onderdelen toevoegen en verwijderen
Open CMD.EXE en doe een:
telnet sub.domein.nl 80

Wordt het beeld zwart (schoon CMD-scherm en cursor linksboven), dan is in ieder geval connectiviteit en DNS op orde.

Tijs.

Ik vergat te vermelden dat mijn server draait onder CentOS 6.6 x64. Ik heb volgens mij daarin ook wel een telnet-tooltje, maar dat moet ik even uitzoeken.

Test het nou gewoon even vanaf je eigen computer, dus van buiten de VPS.

Tijs.

Dat was een makkie om telnet te installeren.
De reactie van telnet:
Code:
Trying 123.45.67.89
Connected to sub.domein.nl
Escape character is '^]'.
Connection closed by foreign host

Doe dezelfde test eens met domein.nl ?
Doorgaans moet minstens de verbinding tot stand komen [dus het zwarte Telnet scherm] onafhankelijk of (sub-site)content op die poort beschikbaar is of niet.
Ik krijg dus sterk het idee dat (bijv.) .htaccess instellingen verbindingen verbieden met de VPS op sub.domein.nl, maar andere oorzaken zijn ook mogelijk (firewall bijv., maar dan moet de telnet test met domein.nl ook falen, zie boven).

Tijs.

Doe dezelfde test eens met domein.nl ?
Dat zal geen verduidelijking brengen.
domein.nl draait op een ander IP-adres en valt gewoon binnen mijn hosting-pakket
De VPS heb ik aangeschaft voor het subdomein.

Vriendelijke groet,
Guido

Test het nou gewoon even vanaf je eigen computer, dus van buiten de VPS.

Telnet heb ik ook op mijn eigen computer geïnstalleerd.
Daar blijkt dat het commando moet zijn:
Code:
open sub.domein.nl 80

Dat resulteert "slechts" in:

Code:
Er wordt verbinding gemaakt met sub.domein.nl...

Ik was (o.b.v. de startposting) ervan uitgegaan dat er al een werkende apache/php actief was (namelijk voor domein.nl), maar dat blijkt niet zo te zijn.
Mijn reacties waren gebaseerd op een (in de basis) werkend apache/php systeem.
Verder zijn er nog mogelijke issues met iptables / firewalls die hier ook nog een rol kunnen spelen.

Ik ben zélf niet van zins om een 'verse' apache/php configuratie te gaan doorspitten op mogelijke fouten; dat gaat mijn bedachte tijdsbeslag ver te boven.

Hopelijk reageert iemand anders nog met basis-hulp apache/php.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Komen de juiste IP-adressen naar voren vanuit telnet?

Krijg je uberhaupt een response wanneer je gewoon het IP-adres van de VPS in je browser plakt?

Laatst bewerkt:
Toch nog 1 tip: vanaf de VPS-server zelf (bijv. verbonden via SSH of anderszins), op diens console-/terminalprompt:
telnet localhost 80

Als je daar wél verbinding krijgt, dan zou ik vermoeden dat óf iptables/firewall op de VPS zelf draait die open gezet moet worden voor verbindingen van buitenaf en/of er een firewall vóór staat (bijv. vanaf je VPS provider) waarin doorgang naar jouw server moet worden geregeld op de gewenste poorten (http = poort 80 TCP, https = poort 443 TCP).

Mocht de telnet client er niet op staan, dan kun je (mogelijk) hier vinden hoe de telnet client na kunt installeren. Ook zou het kunnen zijn dat je vanuit Plesk (of vergelijkbaar hulpmiddel van de VPS-provider, als je zoiets beschikbaar hebt) je het kunt installeren.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Code:
telnet localhost 80
geeft dezelfde melding als in bericht 9 hierboven (alleen ip-adres is dan 127.0.0.1).

Vriendelijke groet,
Guido

Dan lijkt je lokale configuratie van apache/php niet op orde.
Je kunt evt. nog even op de VPS zelf checken of er op poort 80 wel geluisterd wordt (natuurlijk moet de apache server daemon daarvoor op de VPS gestart zijn):
sudo netstat --tcp --listening
(misschien kan het ook zonder sudo ervoor, maar ik vermoed van niet)

Tijs.

Als ik het zo bekijk, lijkt het er op dat er op poort 80 niet geluisterd wordt.

Kijk eens op de VPS of Apache wel draait. Zie (bijv.) hier
Mogelijk moet er sudo voor.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan