Geplaatst door Arjan99
Ik heb vanaf diskettes gescand maar hij blijft het virus vinden in het geheugen.
Ik kan niet vanaf de cd starten omdat het bios dat niet heeft.
Ik heb dat fdisk /mbr ook al gedaan maar krijg dan steeds de melding iets van "disk modified"
Maar kan ik ook format C: doen? is hij dan uit het geheugen?...
...............
Derde keer : Zodra je de computer uitzet is het virus uit het geheugen !
Het probleem is niet dat het virus in het geheugen zit.
Het virus bevindt zich in je MBR. Deze Master Boot Record wordt geladen zodra je de computer start - en dus ook het virus.
Bovendien infecteert het virus .EXE bestanden. Ook als je het virus uit je MBR hebt, dan nog zul je steeds geinfecteerd raken, zodra je de PC opstart.
Je moet dus niet het virus uit het geheugen verwijderen, maar uit je MBR en uit de geinfecteerde besrtanden.
FDISK /MBR zal het virus uit je MBR verwijderen, maar levert grote problemen op als je een multi-boot systeem hebt, of bijvoorbeeld een oudere bios met een grote HD. In dat geval kan je MBR een zg. Drive Overlay bevatten. Als je dan FDISK/MBR doet, dan wordt je HD niet meer goed herkend. Sommige virussen gebruiken encryptie. Als je dan FDISK /MBR doet, dan is het virus weg - en je schijf onleesbaar. Dit virus doet dat overigens niet.
Je schrijft dat je een wat oudere computer hebt. Zit er een grote HD in ?
DOE DAN GEEN FDISK/MBR !!!!!
Doe het volgende :
Download op een andere computer F-PROT voor DOS.
Plaats de bestanden op twee diskettes en beveilig deze tegen schrijven door het schuifje op de diskette om te zetten.
Start op vanaf een schrijf-beveiligde opstartdiskette (check dit in je BIOS, en zorg dat de PC eerst vanaf diskette start).
(NB: als de diskette NIET schrijfbeveiligd is, dan wordt deze ook geinfecteerd, en zal de computer weer geinfecteerd raken zodra je vanaf de besmette diskette start.)
Ga naar C: en maak een map F-PROT. Kopieer hier alle bestanden vanaf de diskettes naar toe.
Start F-Prot.
F-prot downloaden :
http://www.f-prot.com/download/download_fpdos.html
Auk