Virus op SD kaartjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

katertje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mei 2013
Berichten
4
Hallo allemaal!

Ik ben net terug van 5 maanden backpacken in Azië en daar zijn stom genoeg de SD kaarten van mijn Nikon D5000 geinfecteerd geraakt met virussen (dat zag ik al toen ik daar backups maakte op Windows computers). Nu ik thuis deze kaarten wil connecten met mijn MacBook - via een USB kabeltje tussen camera en computer -, herkent hij ze niet. Mijn computer herkent nog wel mijn andere SD kaarten die ik niet meegenomen heb op reis, dus dan moet het probleem hem voor mijn gevoel in de geinfecteerde SD kaarten zitten?

Zou iemand mij advies kunnen geven over wat nu te doen?

Alvast supererg bedankt !!
 
Ik heb geen Apple computers in huis. Maar herkent je MacBook wel de per usb aangesloten kamera en kan hij de SD kaarten, die in de kamera zitten, uitlezen?

Of kan je deze kaarten rechtstreeks in je MacBook stoppen en proberen te lezen? Meestal zijn deze SD kaarten FAT of FAT32 geformatteerd, en ik weet niet of een MacBook FAT32 kan lezen...
 
@ vanschagen: die malwarebytes is voor Windows geloof ik, en ik heb een MacBook :( maar toch bedankt!

@ Lutz: mijn MacBook heeft geen directe ingang voor de SD kaartjes helaas. En het gekke is dat zodra ik mijn camera met de computer verbind, er alleen een pop-up van Dropbox verschijnt, maar de programma's iPhoto en Nikon Transfer (beiden voor het overzetten van de foto's) herkennen allebei de camera geheel niet. En ook in mijn Mac verschijnt nergens het Camera-icoontje of een melding van een nieuw gevonden externe device. Oftewel: ik kan niks lezen of openen, ook al kan ik alle foto's wel gewoon op mijn camera zien dus ze staan sowieso op de kaartjes.. raar he?!

De kaartjes zijn overigens wel van het soort dat mijn Mac ze zou moeten lezen, want voordat ik op reis ging deed dit alles het gewoon nog wel.. :(
 
ja dat was ik al aan het vermoeden of die SD kaartjes wel geschikt zijn voor Mac OS X en heb je al is naar systeemvoorkeuren geweest en daar gaat checken of alles naar behoren ingesteld staat? wat je ook kunt doen is bij iemand anders zijn windows pc gebruiken en daar met Malwarebytes antimalware die SD kaartjes eens scannen zoals verschagen al zei ?
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat niet misschien de camera niet meer met de MacBook wil praten, maar dat de SD kaartjes gewoon goed zijn? Ik zou bij een direct print shop gaan kijken of je je fotos kan zien.
 
Ik heb in ieder geval van één van die kaartjes voordat ik op reis ging de foto's nog naar m'n computer getransfert.. en die herkent mij computer nu dus niet meer, vreemd toch? Dat is een SDHC en de andere zijn dat ook allebei.
En over die systeemvoorkeuren: bedoel je dan de beveiliging of de versie van mijn MacBook of wat precies (ben nogal slecht in dat soort zaken!).
En over een Windows computer gebruiken: kan dat virus niet meteen ook die computer infecteren dan? Neem aan dat niemand mij hiervoor zijn computer aan mij wil uitlenen nu..

En @ Lutz: als ik een SD kaart die niet mee naar Azie is geweest via mijn camera met m'n computer verbind, dan kan ik al die foto's gewoon openen.. raar toch?!
 
wat ik bedoel met de systeemvoorkeuren is of als je camera is aangesloten aan je laptop macbook dat je die via systeemvoorkeuren kunt zien staan en indien niet moet je eerst je macbook met je camera synchroniseren ......
 
Wat ik niet begrijp hoe een SD kaart in een fotokamera een virus kan oplopen. Meestal heeft zo een foto toestel geen internet toegang.

Ik formatteer mijn kaarten regelmatig in de foto toestel. Indien de camera niet meer goed is, dan kan ik mij voorstellen, dat ze de SD kaarten sloopt.

Oplossing: koop een extra SD kaart en maak een paar fotos. Vervolgens probeer je van de camera de fotos op je macbook te lezen. Dan formatteer je je SD kaart, en je probeert het opnieuw. Dan weet je of het de kamera of de SD kaart is. Het kan ook zijn, dat zowel de kamera als ook de nog te kopende kaart erna nog werken, dan wordt het spannend.
 
je zei " Ik ben net terug van 5 maanden backpacken in Azië en daar zijn stom genoeg de SD kaarten van mijn Nikon D5000 geinfecteerd geraakt met virussen (dat zag ik al toen ik daar backups maakte op Windows computers)" .... de infectie is begonnen toen je die SD kaart in die bewuste windows pc in Azië plugde, dus vandaar is het begonnen om op je vraag te antwoorden " Wat ik niet begrijp hoe een SD kaart in een fotokamera een virus kan oplopen. Meestal heeft zo een foto toestel geen internet toegang.".....volgens mij komt het door dat virus dat je niks ziet op je macbook via je geinfecteerde SD kaart, maar eigenlijk mag je Macbook daar geen last van hebben van die virus op die SD kaart :confused:
 
Ok, veronderstellen wij dat de SD kaarten geïnfecteert zijn. Dan zal ik toch met een niet geïnfecteerd kaartje testen of de kamera en kaart op je MacBook wel te zien zijn. Zo iets heb je in posting #4 aangeduidt.

Blijft nu nog de vraag: staat op de geïnfecteerde SD kaarten nog iets, is het versluiteld, of met iets anders overschreven?

Ik zal dat op een Windows computer gewoon aandurfen, maar ja, wie ben ik?
 
@ Lutz: ik weet zeker dat het probleem in de SD kaartjes zit. Want als ik een SD kaart die ik NIET mee op reis heb genomen in mijn camera stop en die verbind met mijn MacBook, dan opent iPhoto zich gewoon en worden de foto's normaal weergegeven..
@ Spocky: de camera staat volgens mij dus ook goed afgesteld met mijn computer, aangezien hij in Nederland gebleven SD kaartjes dus wel herkent en opent..

Het grote raadsel is dus: hoe zorg ik ervoor dat mijn MacBook die geinfecteerde kaartjes WEL herkent.. dat zou ik echt niet weten :( De foto's staan er sowieso op, want ik heb de camera net ook met de TV verbonden om ze aan mensen te laten zien en dat lukte wel gewoon!
 
is dat usb kabeltje nog wel inorde heb je daar al is naar gecheckt? hoe heb je je camera verbonden met de TV?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan