Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

juuleman

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2008
Berichten
91
Hoi,

Ik ben van plan om Xubuntu te gaan installeren op een best oude pc.

Heb ik in Xubuntu ook een virusscanner en firewall nodig? Zo ja, Welke en hoe moet ik ze installeren?

Groetjes,
Juul
 
Laatst bewerkt:
zover ik weet geen virusscanner nodig, omdat er (bijna) geen virussen bestaan (volgens mij) voor XUbuntu en Ubuntu
 
Tja, dat zou je even uit moeten zoeken, dat weet ik echt niet...
 
Ja dat ga ik ook doen. Ik heb me net geregistreerd op het Nederlandse Ubuntu forum.
Ik laat nog wel wat horen.
 
Niet nodig

Ik heb het gevonden, waarschijnlijk is het niet nodig.

Zie hieronder een reactie van iemand en een onderwerp over veiligheid van Ubuntu:


Re: Virusscanner en Firewall voor Xubuntu?
Antwoord #1, Vandaag om 20:46:12

Een firewall is in principe niet nodig, aangezien ubuntu standaard geen luisterende services heeft.
Een virusscanner ook niet omdat er eigenlijk geen virussen in het wild te vinden zijn voor linux.
Maar kijk voor meer informatie op volgende link;
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu



Samenvatting

Veiligheid verkrijg je niet door wat programma's te installeren en achterover te leunen. Goede beveiliging vraagt doorlopend aandacht.

Ubuntu is standaard al behoorlijk veilig. Zo is het beheer-account standaard uitgeschakeld. Beheertaken uitvoeren kan natuurlijk wel, doe dit met sudo (voor terminalprogramma´s) of gksudo (voor programma's die een grafische gebruikersinterface hebben).

Een firewall of virusscanner zijn normaal gesproken niet nodig als je Ubuntu gebruikt.

Standaard is er geen netwerkservices actief, en er zijn geen virussen bekend die in Ubuntu hun schadelijke werk kunnen doen.

Heb je een webserver of deel je bestanden met andere computers, dan kan een firewall en/of virusscanner een nuttige toevoeging zijn.

De Ubuntu pakketbronnen bevatten tienduizenden veilige software-pakketten die vrij geïnstalleerd en gebruikt kunnen worden. Bij het gebruik van software uit andere bronnen is de gebruiker zelf verantwoordelijk om te beoordelen of dit betrouwbaar is.


Groetjes,
Juul
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan