Virusscanner?:/

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vitalic

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2010
Hallo,

Kan iemand mij overtuigen waarom ik een virusscanner zou moeten nemen?

Mijn pc draait al jaren zonder virusscanner en zonder problemen. Je heb tenslotte altijd nog de mogelijkheden van malwarebytes en systeemherstel.
De reden dat ik geen virusscanner heb is dat dat je pc langzamer maakt, het doet dingen uit zichzelf, en kan een doelwit zijn van een virus, wat ik toevallig een week terug weer heb meegemaakt bij een andere pc (misschien dat ik daarom dit bericht heb gemaakt).

Dus brand maar los ;)

Groetjes,
Roeland

Een virusscanner maakt je pc slomer. Maar virussen maken je pc zeker sloom! Virussen kunnen heel ongemerkt te werk gaan, en het knaagt als het ware steeds een stukje van een programma weg, totdat deze het niet meer doet. Kaaschaafvirus dus (volgens Wikipedia.)
Een Worm stuurt iedereen in je contactpersonenlijst een e-mail met een worm erin en maakt het netwerk bijvoorbeeld trager.
Backdoor download allemaal onzin en andere virussen van internet en zorgt ervoor dat je beveiliging wordt omzeild. Zo kunnen andere mensen in jou computer komen.
Dit zijn een aantal virussen. Maar je hebt ook malware. Dit is irritant omdat dit pop-up vensters toont, maar meer doet het ook niet.
Ook heb je spyware. Dit maakt je computer traag omdat het allemaal informatie naar een bedrijf stuurt; informatie over hoe jij computert, bijvoorbeeld welke websites jij bezoekt.
Maar nu even over jou vraag: Als je één van deze virussen binnenhaalt, vooral een Worm, kan je best systeemherstel doen. Maar dan is het virus al actief en stuurt sowieso al zichzelf naar mensen in je contactpersonenlijst, die het dus weer verder sturen.
Tenzij je een antivirus hebt. Dit verhinderd dat je een virus binnenkrijgt en verspreid. Het maakt je pc veiliger. Als je ook al een firewall hebt, kun je deze samenvoegen tot één anti-virus, anti-malware, anti-spyware, firewall, enz. bijvoorbeeld Avast. Gratis als je een licentie opgehaald hebt en werkt makkelijk.
Ook MC-Afee is een goede oplossing. Ik weet hier niet zoveel van, ik heb Avast.
Zo zijn er wel meer.

Samenvatting van dit lange verhaal: Een antivirus zorgt voor veiligheid voor je eigen computer en voor die van anderen (door virussen als Wormen niet te verspreiden), zorgt voor een snellere computer en is ook een goede vervanging voor een firewall. Oké, MalwareBytes is ook goed, maar zorgt niet voor constante bescherming. Dus tenzij je elke week een test doet, zou ik een antivirus downloaden.

Ik kan je niet overtuigen omdat ik niet weet wat je allemaal met een PC doet.

Ben je veel op internet aanwezig en download je nogal eens wat. Registreer je je bij duistere websites met je standaard emailadres, dan kan je eigenlijk niet zonder virusscanner.

Download je nooit wat en kom je alleen op websites die vertrouwd zijn en email je alleen met bekenden die nooit bijlagen meesturen, dan zou het goed te doen zijn zonder antivirusprogramma. Maar een garantie dat je dan nooit besmet zou raken kan ik je niet geven.

Je verhaal van malwarebytes en systeemherstel snijdt geen hout:
Het kan zijn dat besmettingen niet door malwarebytes kunnen worden opgelost en dat je daarmee (systeem-)programma's kwijt raakt omdat de besmette bestanden dan verwijderd moeten worden.
Systeemherstelpunten kunnen óók geinfecteerd zijn of geinfecteerd worden.

Ik zeg over anti-virussoftware altijd het volgende: "Beter mee verlegen dan om verlegen."

Succes,

Tijs.

Wanneer je Linux draait, hoef je inderdaad geen virusscanner te gebruiken. Ik gebruik dus ook geen virusscanner. Wel kun je onder Linux virussen aan windows doorgeven, maar de mensen die windows draaien moeten maar eens een normaal besturingssysteem gaan gebruiken :p

Maar jij draait zeker Windows? :confused: tsja, dan moet je niet raar opkijken als je systeem het opeens niet meer doet.

Ten eerste heb ik geen noemenswaardige problemen ervaren in de tijd dat ik geen virusscanner had (en dat is een lange tijd van enkele jaren). Ik hier met windows dus nog nooit last gehad van een systeem wat niet meer fatsoenlijk werkt. Wel virussen maar die waren makkelijk te verwijderen.

Ik gebruik mijn pc voor de volgende dingen:
- nieuwsgroepen
- torrents downloaden
- msn
- email

Websites ook wel natuurlijk maar dat reikt niet veel verder dan youtube en helpmij.nl! Ik doe natuurlijk wel het 1 en ander op internet maar ik let altijd goed op wat ik download etc.

Maar nog even wat andere vragen dan:
- Is een virus altijd te zien bij het tabblad processen in taakbeheer? (een nieuw proces zou mij wel opvallen omdat ik laatst nog heb uitgezocht wat al die processen doen en dus een deel heb uitgeschakeld)
- Er is toch ook een kans dat een virusscanner een virus niet kan verwijderen? Ik bedoel: een virusscanner garandeert geen immuniteit en daarom ben ik meestal van het achteraf oplossen.
- Kan een virus permanente schade aanbrengen? (ook als ie eenmaal verwijderd is?)

En dan nog een iets minder relevante vraag: Moet ik een virus nou zien als product van bedrijven die zoveel mogelijk willen slopen zodat er meer wordt geconsumeerd?

- Is een virus altijd te zien bij het tabblad processen in taakbeheer? (een nieuw proces zou mij wel opvallen omdat ik laatst nog heb uitgezocht wat al die processen doen en dus een deel heb uitgeschakeld)

Daar ga je al: Een rootkit kan ervoor zorgen dat processen van virussen etc. verborgen kunnen blijven. Ook kan een rootkit ervoor zorgen dat je het virus-bestand niet in Verkenner terugziet etc.

- Er is toch ook een kans dat een virusscanner een virus niet kan verwijderen? Ik bedoel: een virusscanner garandeert geen immuniteit en daarom ben ik meestal van het achteraf oplossen.

Natuurlijk is er een kans dat virusscanners een virus niet kunnen verwijderen (of wel kunnen verwijderen, maar dan tegelijk een besmet (systeem-)bestand moeten slachten/verwijderen).

- Kan een virus permanente schade aanbrengen? (ook als ie eenmaal verwijderd is?)

Tijdens de werking van het virus kan er van alles permanent gesloopt worden (gebruikersbestanden, e-mailbestanden etc.)
Systeembestanden zijn (met de nodige hulpmiddelen) vaak nog wel opnieuw op het systeem te zetten, bijv. m.b.v. opstarten van rescue-cd's etc.

- Moet ik een virus nou zien als product van bedrijven die zoveel mogelijk willen slopen zodat er meer wordt geconsumeerd?

Virussen kunnen van alles doen. Er zullen bedrijven zijn die virussen inzetten om het systeem (of de bestanden) van een geïnfecteerde te 'gijzelen', zodat eerst betaald moet worden voordat de gijzeling wordt opgeheven, dan zijn er bedrijven die via virussen of trojans hun (al dan niet neppe) anti-virus software verkopen.
Daarnaast zijn er groepen personen die het bijv. op je creditcard-gegevens gemunt kunnen hebben, op de licentiecodes van je legaal gekochte software, proberen je bank (inlog-)gegevens te kapen, je banktransacties te laten doen naar hun bankrekening zonder dat je het weet etc.

Je meldt ook nog eens dat je download. Dat hóeft geen probleem te zijn als het om muziek of films gaat, maar gaat het ook over software dan zet je je computer voor een vuurpeleton: Vanuit al die (illegale) software kan (met een trojan of virus etc.) op je systeem geschoten worden als je geen anti-virus etc. programmatuur gebruikt.

Je weet nu hoe het erbij staat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Van de systeembelasting van een virusscanner merk je op een modern pc sowieso amper iets van.

De mate van systeembelasting verschilt ook per virusscanner. Op internet zijn hier tests over te vinden, zoals bijvoorbeeld hier (pdf-bestand). In deze test komt Avira als beste naar voren. Die hebben ook een gratis virusscaner (klik). Deze scanner scoort verder ook vrij goed op detectie in andere tests, dus Avira is zeker een aanrader voor je. :thumb:

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het eens overwegen.

Ik had het alleen niet over systeembelasting, maar de belasting van mn internetverbinding. Dat is namelijk vervelend als je een spelletje op het internet speelt.

Maar nog even wat andere vragen dan:

-Een virus is niet altijd te zien bij het tabblad processen, sommige virusjes staan ergens op de PC en doen helemaal niets tot een bepaald tijdstip en dan lijken ze te exploderen.
-De meeste virusscanners kunnen alle virusjes verwijderen, tenzij het virus net gemaakt is en er nog geen update beschikbaar is. ( deze kans is erg klein, maar natuurlijk wel aanwezig )
-Een virus kan zeker permanente schade aanrichten, het kan zelfs het BIOS vernietigen, zodat de PC nooit meer zal opstarten tenzij de BIOS Chip vervangen wordt.

Die vertraging is echt gering. Daar zal je tijdens het spelen van een spelletje in een webbrowser in principe geen last van hebben.

[QUOTE

Ik gebruik mijn pc voor de volgende dingen:
- nieuwsgroepen
- torrents downloaden
- msn
- email

Websites ook wel natuurlijk maar dat reikt niet veel verder dan youtube en helpmij.nl! Ik doe natuurlijk wel het 1 en ander op internet maar ik let altijd goed op wat ik download etc.
[/QUOTE]

Je gebruikt je pc voor om bovengenoemde dingen - en dan geef je 4 plekken aan die zo ongeveer het meest kwetsbaar zijn voor viri.
Je gebruikt stoere taal en als je werkelijk schoon blijft al die jaren van virussen en nare spam dan weet ik dat je wel degelijk goeie progs gebruikt... zonder dat ben je gewoon NIET virusvrij.

Ik zeg ook niet dat ik schoon blijf, maar dat ik geen last heb van virussen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan