virussen per 50-tal

Status
Niet open voor verdere reacties.

JolandaC

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2000
Berichten
633
Ik krijg de laatste week telkens tussen de 50 en 250 virussen per dag binnen bij mijn mail, het zijn er telkens 50 van hetzelfde adres, o.a. de leidse universiteit, planet.nl en meer van dat soort adressen.
Norton herkent ze prima, maar ik moet ze dus wel handmatig allemaal ' finish' geven bij Norton, om ze te kunnen vernietigen en later te verwijderen.
Waar komen ze vandaan en wat kan ik hier aan doen?
Alvast bedankt
Jolanda
 
Hoi,

Erg lastig joh maar ik denk dat je er weinig aankunt doen. De afzender zegt niks want dat is gewoon een adres wat het virus gebruikt en het hoeft daar dus helemaal niet vandaan te komen. Echt tegenhouden kun je het ook niet, je staat gewoon in de lijst zo gezegd. Ik heb hetzelfde gehad alleen iets minder massaal. Ik heb een online scanner van mijn provider laten activeren en zodeonde kreeg ik ze in ieder geval niet meer binnen maar haalde mijn provider ze eruit. wellicht kan dit bij jou ook. Vraag of kijk het eens na. Het is wel zo dat het na verloop van tijd minder word en uiteindelijk stopt. Wil je er nu echt vanaf dan zou je je E Mail adres moeten wijzigen.


Succes,
Raymond
 
Toch lijkt het me een wijs besluit om mailwasher te installeren en de hele boel te blacklisten en te bouncen.
Komt de rommel daar niet vandaan, dan ben jij er in ieder geval makkeleijker vanaf.
En bovendien komt het gebruikte emailadres in ieder geval ergens vandaan, dus bouncen.
 
JolandaC,

MailWasher gebruiken is inderdaad een goed idee: daarmee kun je de mail van de server verwijderen voordat je het met je e-mailprogramma binnenhaalt; Norton krijgt het dan ook niet zo druk meer.

Sigma,

Bouncen van virusmailtjes is géén goed idee. Krijg je virusmails die afkomstig líjken van bijv. de universiteit van Leiden, dan is de kans zeer groot dat ze daar feitelijk níet vandaan komen. Ga je dan bouncen, dan stuur je de virusmails dus door naar een 'onschuldig' iemand van de universiteit van Leiden en draag je zelf bij aan de steeds verdere verspreiding van deze virusmails.

Zie ook de uitleg van Saldos in dit topic.
 
Tja, daar ben ik het dus niet mee eens!
Heb dit inderdaad ook een tijd uitgevoerd, zoals je zegt, maar de mailtjes bleven komen.
Nu bounce ik weer en het gaat beter.
Waarom bouncen naar iemand die zelf niet verspreid?
Welnu, zijn of haar emailadres zit toch in een computer die wel verspreid en mogelijk dat op deze manier iemand toch eens beter na gaat denken over virusverspreiding en dergelijke.
En heel misschien dat dan na lange tijd iedereen wat voorzichtiger wordt en het probleem kleiner wordt.
 
Mailwasher? Ja goed idee....
Bouncen? Nee lijkt mij niet. Zie uitleg Buffy! Lijkt mij trouwens dat de Universiteit van Leiden voldoende aan beveiliging doet en niet te verwijten zijn.
Een E mail scan van je provider lijkt mij nog het beste aangezien je daar het minste werk aan hebt.
 
Geplaatst door sigma
Waarom bouncen naar iemand die zelf niet verspreid?
Welnu, zijn of haar emailadres zit toch in een computer die wel verspreid en mogelijk dat op deze manier iemand toch eens beter na gaat denken over virusverspreiding en dergelijke.
En heel misschien dat dan na lange tijd iedereen wat voorzichtiger wordt en het probleem kleiner wordt.

Het probleem is nu juist dat tegenwoordig de 'spoofing' techniek wordt gebruikt. Dit houdt in:

Voorbeeld: veronderstel dat de PC van Jan besmet is met een virus. Dat virus verstuurt automatisch zichzelf door per mail naar alle e-mailadressen dat het vindt op de PC van Jan, vb. naar Piet, maar het zet niet het e-mailadres van Jan als afzender, maar een ander e-mailadres dat het vindt op de PC van Jan, vb. dat van Pol. Het gevolg is dat bij het binnenkomen van de virusmail bij Piet zijn anti-virusprogramma het virus detecteert, maar daarbij denkt dat Pol de afzender is. Indien dat anti-virusprogramma dan ingesteld staat om automatisch verwittigingen te sturen naar de afzender van een virusmail, zal Pol die verwittiging krijgen en niet Jan.

Zo komt het dus dat u regelmatig mails binnenkrijgt die u melden dat uw PC virussen aan het versturen is, terwijl dat helemaal niet het geval is. Het is dan iemand anders (in de meeste gevallen iemand extern) die een virus heeft dat mails verstuurt met toevallig uw e-mailadres als afzender.

Jammer genoeg kan daar niets aan gedaan worden: u kunt immers niet verhinderen dat iemand anders mails verstuurt in uw naam. Het enige wat u kunt doen is ervoor zorgen dat uw eigen PC geen virussen verstuurt door uw anti-virusprogramma goed up-to-date te houden en minstens 1 keer per week op te volgen of het wel nog update.

Als iedereen zorgt dat zijn eigen PC geen virussen verstuurt, dan is er geen virusprobleem meer ! Het is enkel door de laksheid van miljoenen PC-gebruikers dat virussen zich zo massaal kunnen verspreiden.
Bron

"Het enige wat u kunt doen is ervoor zorgen dat uw eigen PC geen virussen verstuurt": dus ook geen virusmails gaan bouncen, want dan stuur je ze wél door - in de regel naar mensen die er niets aan kunnen doen dat hun adres gebruikt is en die nu, omdat jij zo graag wilt bouncen, ook met die irritante mailtjes gebombardeerd worden.
 
Bron

"Het enige wat u kunt doen is ervoor zorgen dat uw eigen PC geen virussen verstuurt": dus ook geen virusmails gaan bouncen, want dan stuur je ze wél door - in de regel naar mensen die er niets aan kunnen doen dat hun adres gebruikt is en die nu, omdat jij zo graag wilt bouncen, ook met die irritante mailtjes gebombardeerd worden. [/B][/QUOTE]
helemaal mee eens.
 
Wat blijkt uit het bijgevoegde stuk is dat dus ergens het emailadres gekaapt wordt.
Hierom ben ik dus weer overgegaan tot bouncen. zodat iedereen meer leert en meer bewust wordt van het feit dat jij ook met de privegegevens van anderen zeer voorzichtig om moet gaan.
Ik weet het is een lange weg, maar toch kies ik ervoor.
Laat iedereen maar een hogere bewustwording krijger van virus en detectie ertegen.

Maar zoals ik al aangaf een prive keuze, die mijn inziens de goegemeente op langere termijn iets bij kan brengen.

Als laatste is het misschien goed om op te merken, dat er helemaal geen emailadressen nodig zijn voor verzending van spam en virussen. Het is zeer eenvoudig een niet bestaand adres toe te voegen, dus de verspreiders zijn niet afhankelijk van andere computers en hijacken van emailadressen om als afzender te gebruiken.
 
Geplaatst door sigma
Wat blijkt uit het bijgevoegde stuk is dat dus ergens het emailadres gekaapt wordt.

Inderdaad. En dat kan de beste overkomen, ook al is je pc perfect beveiligd en spring je voorzichtig met je e-mailadres om.

Geplaatst door sigma
Hierom ben ik dus weer overgegaan tot bouncen. zodat iedereen meer leert en meer bewust wordt van het feit dat jij ook met de privegegevens van anderen zeer voorzichtig om moet gaan.

Dat vind ik een vreemde redenering. Wat je juist doet is je medewerking verlenen aan de kwaadwillenden die welbewust de e-mailadressen van anderen misbruiken voor het verspreiden van allerlei rotzooi. Daarmee maak jíj je in feite schuldig aan het onvoorzichtig omgaan met de privégegevens van anderen: jij wéét dat die anderen de rotzooi waarschijnlijk niet verstuurd hebben maar dat hun adres er alleen maar voor is misbruikt, maar toch ga jij hen door te bouncen ook met de rotzooi opzadelen.

Geplaatst door sigma
Ik weet het is een lange weg, maar toch kies ik ervoor.
Laat iedereen maar een hogere bewustwording krijger van virus en detectie ertegen.

Maar zoals ik al aangaf een prive keuze, die mijn inziens de goegemeente op langere termijn iets bij kan brengen.

De intentie mensen bewust te maken van het probleem is prijzenswaardig, maar om dat te doen door welbewust aan de verergering van het probleem bij te dragen vind ik nogal merkwaardig. We gaan toch ook niet het milieu extra vervuilen teneinde mensen bewust te maken van de ernst van het probleem van milieuvervuiling? Of welbewust met drank op achter het stuur zitten om mensen ervan bewust te maken hoe gevaarlijk alcohol in het verkeer is? Welbewust bijdragen aan de groei van een probleem is niet de wijze om mensen van de ernst van het probleem bewust te maken, naar mijn mening.

Geplaatst door sigma
Als laatste is het misschien goed om op te merken, dat er helemaal geen emailadressen nodig zijn voor verzending van spam en virussen. Het is zeer eenvoudig een niet bestaand adres toe te voegen, dus de verspreiders zijn niet afhankelijk van andere computers en hijacken van emailadressen om als afzender te gebruiken.

Dat klopt. Spammers gebruiken inderdaad naast 'gestolen' e-mailadressen ook niet-bestaande e-mailadressen. Ook in het laatste geval heeft bouncen geen zin (je kaatst de mail immers terug naar een onbestaand adres) en levert het niets anders op dan nutteloos dataverkeer via vaak toch al zwaarbelaste servers.
 
Geplaatst door sigma
Wat blijkt uit het bijgevoegde stuk is dat dus ergens het emailadres gekaapt wordt.
Hierom ben ik dus weer overgegaan tot bouncen. zodat iedereen meer leert en meer bewust wordt van het feit dat jij ook met de privegegevens van anderen zeer voorzichtig om moet gaan.
Ik weet het is een lange weg, maar toch kies ik ervoor.
Laat iedereen maar een hogere bewustwording krijger van virus en detectie ertegen.

Maar zoals ik al aangaf een prive keuze, die mijn inziens de goegemeente op langere termijn iets bij kan brengen.

Als laatste is het misschien goed om op te merken, dat er helemaal geen emailadressen nodig zijn voor verzending van spam en virussen. Het is zeer eenvoudig een niet bestaand adres toe te voegen, dus de verspreiders zijn niet afhankelijk van andere computers en hijacken van emailadressen om als afzender te gebruiken.



Precies, maar als iedereen dat dus gaat doen, ga jij dus ook vanzelf 'gebounced' mail ontvangen, want ook jij kan gespoofed worden. Één van de doestellingen van zo'n virus kan zijn het e-mail verkeer te verstoren door zoveel mogelijk mail te verspreiden, door jouw instelling werk je daar nog aan mee ook.
Ik ben het dus niet met je eens dat mensen hierdoor bewuster worden, want het overgrote deel van de mail die jij bounced komt dus terecht bij mensen die waarschijnlijk wel een goede virusscanner hebben, dus weer paniek voor niets aan de ontvanger kant.

En spring voorzichtig met je e-mail adres om, helaas ligt het dus in de meeste gevallen niet aan jou maar aan anderen, hoe die met jouw adres omspringen, zoals een mail forwarden met alle voorgaande mailadressen erin, voor je het weet ligt ook jouw e-mail adres aan de andere kant van de wereld.
 
Wat een reacties!!
Het betreft bij mij het W32-sasser worm.
Norton pikt hem er dus wel uit, maar ik snap niet dat hij in die grote getalen binnenkomt.
Dat heb ik dus nooit eerder gehad, en ik wil dus juist weten hoe dat komt.
Mailwasher heb ik al vaker gehad, maar was juist blij dat ik, nu ik bij een nieuwe provider ben, ( Demon), het niet meer nodig had.
En er zijn maar enkele mensen die ons emailadres hebben, verder gebruik ik vaak een hotmailadres.

Jolanda
 
Inderdaad JolandaC,
Je moet op www.windowsupdate.com alle updates installeren.
Daarnaast een goede firewall hebben op je pc.
En mailwasher om virussen te deleten voordat ze naar je pc komen en dus niet te bouncen, want je bounced ze dan naar de verkeerde persoon en niet van de persoon van wie het afkomstig is.
 
Tja, ondanks de wat afwijkende gedachtengang, heb ik door voortschrijdend inzicht besloten, weer tot bouncen over te moeten gaan.
Hopelijk gaan meer mensen dit begrijpen en zal dit op termijn leiden tot een grotere bewustwording betreffende de beveiliging van systemen en de verplichting voor individuele gebruikers om ook voorzichtig met privegegevens van derden om te gaan.
Zegt het voort!
 
Geplaatst door sigma
Tja, ondanks de wat afwijkende gedachtengang, heb ik door voortschrijdend inzicht besloten, weer tot bouncen over te moeten gaan.
Hopelijk gaan meer mensen dit begrijpen en zal dit op termijn leiden tot een grotere bewustwording betreffende de beveiliging van systemen en de verplichting voor individuele gebruikers om ook voorzichtig met privegegevens van derden om te gaan.
Zegt het voort!

Dat is wel een heel vreemde gedachtengang, gezien het feit dat iemand die besmet is met een virus er niets aan kan doen dat de prive gegevens van derden verspreid worden.
Het virus pakt namelijk gewoon een email adres van de harde schijf zonder dat je daar zelf invloed op hebt.
Somige virussen pakken zelfs complete emails van de harde schijf die verstuurd worden naar anderen en daar kan een besmette persoon helemaal niets aan doen.
Daarbij is het ook zo dat als je een virus scanner hebt die geupdate is, dan betekend het nog niet dat je niet besmet zou kunnen raken met een virus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan