Vista blijft crashen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pluim003

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2007
Hallo,
anderhalve week geleden Vista geinstalleerd. Liep als een trein. Toch vanochtend er extra geheugen in gestopt. Liep nog meer als een trein. Vanmiddag een extra Sata-schijf er in gestopt. Wilde nog ook nog de tv-kaart (annex modem) uit de oude pc overzetten en toen de boel opstarten. Toen crashte de boel. Tvkaart er maar weer uit, maar fatsoenlijk opstarten is er niet meer bij. Hij geeft verschillende opties aan (omdat ie een vorige keer niet goed is opgestart) en het maakt niet uit wat ik doe (veilige modus, vorige configuratie, normaal opstarten etc). Je ziet het windows-opstartscherm en een halve seconde later crasht ie en laat in een flits nog een bluescreen zien.
De voedingskabels naar de dvd-brander en cd-rom losgehaald en dan gaat ie iets langer door alvorens te crashen. In de veilge modus zie ik dat ie als laatste het laden van crcdisk.sys doet.
Ubuntu maar ge-installeerd (om toch weer wat te kunnen doen, zoals dit bericht tikken).
Vista opnieuw installeren lukt ook niet, want dat kan met mijn productkey alleen vanaf de huidige installatie (maar ja die krijg ik niet gestart). Optie zou misschien nog kunnen zijn XP te installerenen dan weer verder te gaan.

Configuratie:

1816 * DVD ROM 16x Speler ZWART
3149 Behuizing NoRRoD Midi ATX zwar
3372 Fortron 400 watt ATX voeding
4167 Sweex Card Reader 30-1 inter
6469 Asus VGA 7300GS 256Mb PCI-E
6968 1Gb DDR2 PC5300 667MHz
7243 Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHZ
7674 NEC 5170 DVD +/- Rewr 18x ZW
7680 Asrock MBI ConXFire C2D Intel
8486 MS Windows MCE 2005 NL VISTA
8508 Samsung 320Gb 7200rpm SATA II

en dan nu een extra gieg en een Seagate 500Gb Sata II-schijf.

Overigens uitschakelen van die apparaten (geheugendimm eruithalen en de hd loskoppelen) haalt ook niets uit. Probleem blijft bestaan.

Ik ben enigszins ten einde raad.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Zet eerst eens in de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, en zet die hier eens neer.

De volledige text.;)

Zet eerst eens in de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, en zet die hier eens neer.

Ook in te stellen, bij een opstart, door F8 in te toetsen in/na het biosbootscreen, en dan voor de optie te kiezen, "automatich opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen".

De laatste mogelijkheid net ff getest (met die F8) en heb nu wel wat.

Eerst een hoop blabla dat om beschadiging te voorkomen ed het systeem afgesloten wordt.
Nog iets van check harddisken en controllers die net aangesloten zijn etc.
Nu zit de nieuwe ubuntu waar de grub naar verwijst op de nieuwe harde schijf, dus nog een keer ontkoppelen lukt niet, want dan kan ie niet meer bij de schijf.

Er wordt ook nog iets gezegd over een chkdsk/f en dat heb ik vanmiddag nog een keer uitgevoerd en toen heeft ie wel wat gerepareerd, mbt. zwevende bestanden en indexen etc.

Verdere informatie:

Stop: 0x0000007B (0x82961ba0, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Onder ubuntu is de c-schijf overigens netjes te benaderen en te lezen.

Start eens op van de Vista DVD, en kijk welke mogelijkheden die geeft met het herstellen van de bootpartitie, grappig is deze oplossing van Microsoft, je komt immers niet meer in Vista.

Is het probleem niet na de installatie van GRUB ontstaan?

Wel kun je even in de bios kijken of er wel van die schijf of controller opgestart wordt.
Ook kun even kijken met het biosbootmenu, te zien in het biosopstartscherm welke F toets daarvoor gebruikt wordt, of je daar nog nog andere mogelijkheden krijgt, om van op te starten.

Lange Pier, de problemen waren er voordat ik Grub en Ubuntu installeerde. Nou kan ik me wel vaag herinneren dat in de bios bij sata-devices die ahci stond. Ik ga dat eens wijzigen. Opstarten van de vista-dvd had ik al gedaan. Ook een opstartherstel uitgevoerd, maar dat haalde niets uit, en een systeemherstel deed ie wel, maar kon ie op een gegeven moment ook niet afmaken.
Opnieuw installeren geprobeerd, maar dat kan alleen vanuit een windows. ;-)

Lange Pier, je doet je status eer aan: Giga Honourable Senior Member .

Ik had ook geen idee waarom er AHCI stond. Vond het overigens vreemd nadat ik de pc 4 maanden geleden gekocht had waarom ie altijd iets zei over een IDE-drive, terwijl ik er toch een SATAII in had zitten. Ik heb die AHCI eens gewijzig in IDE en voila: ik zit weer onder windhoos. Nou nog kijken of ik van die grote partitie van 500GB waar Ubuntu op is gezet weer af kan. Ik houd hem maar wel in dual boot.

Mijn dank is groot.

Juig maar niet te vroeg.:)
De schijf werkt nu in IDE mode, bij/in de enhanced mode, waar je misschien de SATA drivers voor moet laden, zal de schijf iets sneller werken, want dan wordt de snelheid van die interface volledig benut.

In de bios stond inderdaad iets voor enhanced etc. Hij gaf bij opstarten van de pc ook altijd al aan: DRAM UDMA - support oid capable but not active. Heb ik maar eens geactiveerd.
Voorlopig ondervind ik nog geen traagheid. Jammer dus alleen dat ik op d'1 of andere manier niet van de volledige ondersteuning gebruik lijk te kunnen maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan