Vista bluescreen, videohardware probleem. Help aub!

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpavd

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2013
Beste forumgebruikers,

In alle wanhoop heb ik besloten mij aan te melden op dit forum. Dit mede vanwege het feit dat ik straks een opdracht voor mijn studie moet inleveren. Ik bezit al meerdere jaren een HP Pavilion desktop (AMD Phenom 9500 quad core precessor) die draait op Vista. Volgens mij basis Vista. Ik wil aller eerst zeggen dat ik weinig ervaring heb met de precieze specificaties en naampjes van computers maar in het verleden wel door te proberen en te googelen problemen heb kunnen oplossen. Ik zal het verhaal zo duidelijk mogelijk weergeven. Ik zit nu met het volgende probleem:

De problemen begonnen een maand op twee geleden. Zodra ik een spel opstartte zag ik glitchy lijnen over het spel verschijnen en stopte het spel ermee waarna er stond beeldschermstuurapparaat is gestopt met werken. Dit gebeurde af aan toe, en als ik dan de beeldschermstuurprogramma's naar de standaard VGA terugzette en weer opnieuw de nVidia driver installeerde werkte alles weer prima. De videokaart is een GeForce 8500 GT.

Gister heb ik mijn computer stom genoeg uitgezet met de uit knop in plaats van op de nette manier, en toen ik terug kwam van school kreeg ik een bluescreen bij het opstarten. De enige manier om op mijn pc te komen is in de veilige modus. Zodra ik de NVidia driver verwijder en opnieuw opstart in normale modus kom ik de helft van de keren wel normaal op mijn bureaublad uit. Alleen na enkele momenten staat er invalid input range of iets dergelijks, en dat ik hem terug moet zetten naar 1280x1024. Ik zie niks dus moet dan wel mijn pc uitzetten. Het andere scenario is dat ik vanaf mijn bureaublad een blue screen krijg wanneer de pc opnieuw opstart.

Het verste wat ik tot nu toe ben gekomen was per ongeluk: Nadat ik in de veilige modus de Nvidia driver had verwijderd, en opnieuw opstartte (normale manier) kwam ik op mijn bureaublad terecht met een lage resolutie (dit had ik niet geselecteerd in het f8 menu). Ditmaal bleef ik op mijn bureaublad en leek er niets aan de hand. Ik zette de beelschermresolutie terug naar 1280x1024 en installeerde de gebruikelijke driver van nvidia weer. Dat lukte en ik moest de pc opnieuw opstarten. Helaas was ik toen weer terug bij af. De foutmelding is volgens windows een videohardware fout van het type LiveEventKernel. Het zal dus om de videokaart gaan denk ik.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Ik heb dit een maand geleden eenmaal eerder gehad en toen is het om de een of andere reden gelukt het op te lossen, maar tot nu toe geen succes.

Alvast hartelijk bedankt!

Vriendelijke groet,

Mark.

Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Als ik zo lees is de videokaart defect deze zal vervangen moeten worden heeft de hp ook nog een type kunnen we even mee kijken voor een vervangende.

ps zie dat je pci-e slot heeft dus zou deze misschien al een optie zijn

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Na meerdere dingen te hebben geprobeerd kom ik nu ook niet meer in de safe modus. Wat ik ook kies in het f8 menu, na het microsoft corporation laadscherm krijg ik alleen een zwart scherm, soms met en soms zonder cursor. Ik kom dus niet meer bij het login scherm. Heb helaas ook geen vista cd bij de hand. Het type zal ik proberen te achterhalen.

Hier nog wat aanvullende informatie zoals verzocht. Het type is Pavilion a6370.nl en draait op Vista Home Premium OFMAct. De videokaart is een Asus C403HREV:1.03 met daarin een GeForce 8500 GT 256MB. Ik moet zeggen dat het apparaatje waar een kleine fan op zit erg heet wordt. Ik heb al stof hieruit gelepeld maar dat haalde niks uit. Er zitten inderdaad 3 PCIE gleuven in het moederboord, waaronder PCIE_X_16. Ten slotte wil ik graag weten of een nieuwe grafische kaart mijn probleem
zal oplossen en of het het waard is 100 euro te investeren in een pc van 6-7 jaar oud (ookal was het toen een topper)

Hartelijk dank!

Laatst bewerkt:
Ok, ander iedeetje op basis van je beschrijving van het ongelukje in je startbericht:

Inplaats van de resolutie te verhogen, installeer eerst de originele driver van HP, & herstart.
Kijk dan of je zonder problemen de resolutie kan verhogen.
Volgorde is alles voor computers...

Had ik gedaan, en krijg nu alleen maar BSoD bij elke optie van f8 menu

Hoi,

Optie om even misschien van iemand een videokaart te lenen en deze proberen? en heb je de vista dvd nog dan zou je daar van op kunnen starten en van daaraf repareren

Hoi,

Ik denk niet dat ik zo 1,2,3 een videokaart van iemand kan lenen. Zou het een optie zijn om die uit mijn laptop te halen of zit daar alleen een onboard videokaart in? (de laptop is toch al naar de *****n) Ik krijg zondag een nieuwe videokaart als cadeau ik zou die gewoon kunnen proberen dan of is dat niet verstandig? Ik ga voor zondag nog een vista cd proberen te bemachtigen om uit te sluiten dat het aan windows vista ligt. Zou ik eventueel ook een Windows 7 of 8 cd-rom kunnen gebruiken?

Gr. Mark

Hoi,

Dat gaat niet lukken je zou windows 7 schoon er op kunnen zetten maar kijk dan wel even of alle drivers daar voor zijn bij hp

Hoi,

Ik heb mijn probleem zojuist groter gemaakt. Ik heb im de bios onboard video card aangevinkt en nu krijg ik niet eens meer een blauw hp scherm. PCIE kaart erin en eruit halen helpt niet. Er is 0 output naar de monitor dus kan ook niet meer in bios komen om de optie weer te disablen. Wat nu!?

Bedankt voor je snelle reacties en goede hulp Modag, maar ik zou niet weten hoe ik een BIOS reset moet uitvoeren zonder dat ik iets op mijn scherm krijg.

Kan gewoon door de batterij op moederbord eruit te halen wel eerst van de spanning af halen na dit de aan/uitknop een aantal seconden drukken en dan weer terug bouwen.

Dankjewel, is gelukt. Nu maar een Vista cd bemachtigen. Kan je ten slotte vertellen of het mogelijk is vanaf een USB te repareren zonder dat ik kan inloggen of kan je daar niks over kwijt vanwege legaliteit? Iig bedankt voor de hulp tot nu toe.

Hoi,

Begrijp niet helemaal wat usb met legaliteit te maken hebt als je moederbord dit ondersteund zou je inderdaad van een usb versie vista kunnen opstarten met wel de zelfde versie zijn;)

Ik bedoel dat ik vanaf mijn laptop Vista op mijn usb zet, weet nog niet hoe dat moet maar dat vogel ik wel uit. En in het f8 menu Windows herstellen selecteren en dat de pc de iso op de usb stick gebruikt in plaats van de cd gebruiken. Legaliteit, omdat ik de cd niet heb en hem dus van het internet zal moeten downloaden.

Hoi,

Dat wat jij wil gaat niet lukken want die versie is nu net beschadigd dus kan je niet mee repareren;) je zou als de recovery partitie nog aanwezig is kunnen recoveren maar dan zal je nu de bestanden die je wilt bewaren op een usb zetten wederom gaat als je dus nu in vista kan komen en de recovery er nog op staat misschien helpt deze je een beetje

Oke, volgens mij ben ik je ik nu kwijt. Wat voor Windows Vista cd moet ik nu bemachtigen? Windows Vista Home Premium of dus een andere? En als ik de cd heb, wat moet ik dan precies doen in het f8 menu? Windows herstellen toch? En wat dan? Systeemherstel of zijn er ook andere opties? Als ik nu Windows herstellen indruk krijg ik een foutmelding dat ik de cd moet invoeren. Het bewaren van bestanden zou fijn zijn maar maakt me eigenlijk niet super veel uit, ik wil gewoon de computer weer laten werken.

Nee hoor je bent me zomaar niet niet kwijt nee begreep je even niet maar ook kan je niet de vista gebruiken voor je desktop gaat niet lukken.
Neem aan dat je wel weet welk vista je erop hebt zo ja zal je die ergens vandaan moete toveren en deze op een dvd branden en dan de reparatie uitvoeren vanaf de cd .

Laatst bewerkt:
Ok, op de sticker staat Windows Home Vista Premium (OEMAct) dus die zal ik dan op de kop tikken. Is die reparatie een systeemherstel of doe de computer zelf het werk als ik de optie windows vista herstellen selecteer in f8?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan