Vista CPU tijd??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Kan iemand mij dit uitleggen aub:
cpu2.png

(sterker nog: opgeteld kom ik op 101%!)

Gewoon single core (AMD Sempron btw).
De rest? Je ziet dat 'ie aflopend gesorteerd is, de rest is allemaal 0% (vandaar dat ik er dus geen snars van snap ;)).

XP had dit ook maar met een veel minder grote afwijking (met processen kom ik op 9%, taakbeheer zegt 13%, het totaal is 104%).
Ik vermoed dat er *iets* is wat geen proces is, maar wel CPU trekt. (een service?). Maar hoe check ik het.. Bij tabblad services heb je geen CPU-tijd.

Laatst bewerkt:
Is dit een constant iets?

Taskmgr is niet 100% realtime, en werkt met een update-interval. Het kan zijn dat het net tussen 2 intervals inkomt. Als je kijkt dat 28%+6%+67% gewoon 101% is (kleine foutmarges, want de percentages worden afgerond) is het een vreemd screenshot, maar je totaal CPU is gewoon 100%

Het zijn ook geen procenten, maar processen gemaakt door de threads, als je die inschakeld kun je ook zien hoeveel ze kunnen gebruiken, als ze dat doen zullen ze evenredig zoveel processen gebruiken.

Lees er hier meer over.

Is dit een constant iets?

Taskmgr is niet 100% realtime, en werkt met een update-interval. Het kan zijn dat het net tussen 2 intervals inkomt. Als je kijkt dat 28%+6%+67% gewoon 101% is (kleine foutmarges, want de percentages worden afgerond) is het een vreemd screenshot, maar je totaal CPU is gewoon 100%

Ik weet dat er een kleine afwijking is, dat vind ik ok prima. Maar we praten hier over tientallen procenten.

Is niet constant, is een wat oudere PC dus heeft wat meer moeite met Vista, hier heb ik geen moeite mee. Waar ik dus moeite mee had (heb) is dat de CPU (zeker vlak na het opstarten maar ook op andere momenten) rond de 80% hangt terwijl ik dus niet kan achterhalen wie of wat dit veroorzaakt. Ook is de HDD druk bezig, maar ondanks dat ik de I/O lees- en schrijfbewerkingen opvraag geeft me dit niet 100% inzicht in wat er gaande is.

Het zijn ook geen procenten, maar processen gemaakt door de threads, als je die inschakeld kun je ook zien hoeveel ze kunnen gebruiken, als ze dat doen zullen ze evenredig zoveel processen gebruiken.

Lees er hier meer over.

Is dit wel hetzelfde?
De Windows help over het kopje "CPU":
attachment.php

Ben dankzij jouw link inmiddels wel uit de droom dat het het %CPU gebruikt meet. Toch is dit wel iets anders, of niet? Een percentage van de tijd klinkt (IMO) toch als % van de processor, of niet?

Bijlagen

• cpu3.PNG
    cpu3.PNG
    3,9 KB · Weergaven: 39
Misschien dat je dit ook nog even kunt lezen.

Die help is een uitleg voor Jan en alleman, er wordt geprobeerd om het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, als je het moet doen zoals het is de link staat, snapt niemand er nog de balle van, overigens is zijn die gegevens in taakbeheer ook maar een indicatie.

Zet je gadgets maar eens uit, en eventueel de andere grafische "verbeteringen".

Het is een Vista Business, en gezien het feit dat er een Geforce II in zit (die in 2001 al niet meer modern was) staan de toeters en bellen al uit :-).

Gehele specs:
AMD Sempron 1,6 Ghz.
1024 MB RAM.
80 GB S-ATA.

Op zich draait het wel prima hoor, zeker als de boel is "opgewarmd" is er zeer acceptabel mee te werken. Alleen wil ik, zoals ik zei, graag weten wat er onder mijn moterkap gebeurt. Bij XP kan ik dit vrijwel klakkeloos achterhalen, en ondanks dat Vista een heel scala aan logboeken heeft geraak ik maar niet tot de kern.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het enig dat ik in de logboeken kan zien dat het systeem en processen langzamer opstartten dan verwacht, maar vertel me dan ook waar het aan ligt. Want dat het langzamer ging, daar heb ik geen logboek voor nodig, dat constateer ik zelf ook nog wel :-).

Jouw link had ik toevallig net zelf gevonden, interessante zaken.
his measurement is the amount of processor utilization.
In mijn beleving komt dat op hetzelfde neer.
Een constante load van 70% (zoals in dat artikel beschreven) zou ik toch wel iets vinden om mij zorgen te maken eigenlijk :-). Indicatie van een Junk-PC of een overaged processor ondanks dat het artikel anders aanwijst (goedgoed, je moet ook eerst uitzoeken hoe of wat, maar het is een belangrijke graadmeter).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan