Vista en intern geheugen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Luitjes,

Het is wel bekend dat Vista 32 Bits niet meer dan 3.5 GB herkend en ik zie hier ook in veel topics dat het dan geen zin heeft om er meer in te zetten. Nu was ik laatst bij ICTTRADERS mijn PC Boer en die vertelde mij dat dat onzin was. Hij zei dat Vista welliswaar niet meer aangeeft als je het opzoekt maar dat Vista het indien nodig wel degelijk gebruikt.En dat het dus zeker zin heeft om bijvoorbeeld 4 GB te plaatsen. Ik zie hem nou niet aan als iemand die geen verstand van zaken heeft en nu brengt hij mij toch in twijfel.Heeft hij gelijk en zo niet kan iemand dit onderbouwen?

Wil het nou toch wel eens duidelijk hebben.

Ik hoor graag,
Raymond

Laatst bewerkt:
En toch is dat een fabeltje. Ik heb dat ook gehoord van DELL-medewerkers, technische dienst, en van hen verwacht je toch koppiekoppie.

Blogje van Tony: http://blogs.microsoft.nl/tonykrijnen/archive/2007/02/20/10345.aspx

De 4 GB is niet volledig adresseerbaar, dús niet bruikbaar. Het is niet zo dat 'ie "onzichtbaar is" en toch stiemen wordt gebruikt.

MS artikel: http://support.microsoft.com/kb/929605
Op een Windows Vista-computer met 4 GB geheugen kan alleen de volledige 4 GB worden gebruikt als de computer aan de volgende vereisten voldoet:
• De chipset moet een adresruimte van minimaal 8 GB ondersteunen. Dit geldt onder meer voor de volgende chipsets:
• Intel 975X
• Intel P965
• Intel 955X op Socket 775
• Chipsets die AMD-processors ondersteunen waarvoor socket F, socket 940, socket 939 of socket AM2 wordt gebruikt. Deze chipsets hebben omvatten elke willekeurige combinatie van AMD-socket en CPU waarbij de geheugencontroller zich in de CPU bevindt.
• De CPU moet de x64-instructieset ondersteunen. De AMD64-CPU en de Intel EM64T-CPU ondersteunen deze instructieset.
• Het BIOS moet hertoewijzing van geheugen ondersteunen. Hertoewijzing van geheugen maakt het mogelijk het systeemgeheugensegment dat eerder is overschreven door de PCI-configuratieruimte (Peripheral Component Interconnect), opnieuw toe te wijzen boven de adresregel van 4 GB. Deze functie moet worden ingeschakeld in de BIOS-configuratie op de computer. Raadpleeg de productdocumentatie bij uw computer voor instructies over het inschakelen van deze functie. Veel computers voor de consumentenmarkt bieden geen ondersteuning voor deze functie voor de hernieuwde toewijzing van geheugen. In de documentatie of in de BIOS-configuratieprogramma's voor deze functie wordt geen standaardterminologie gebruikt. Wellicht moet u daarom ook de beschrijving lezen van de verschillende beschikbare BIOS-configuratie-instellingen om na te gaan met welke instellingen u de functie voor het opnieuw toewijzen van geheugen kunt inschakelen.
• Er moet een x64-versie (64-bits) van Windows Vista worden gebruikt.

Overigens komt het de snelheid v/h geheugen wel ten goede om 4 GB ipv 3 GB te installeren.

Laatst bewerkt:
Ik heb 4 gigabyte in mijn vista computer zitten en vista(32-bit) & pcwizard geven gewoon 4 gigabyte aan... Dat vista dus maar 3.5 gigabyte herkend is dus niet waar.
Plaatje erbij..
bovenste, configuratiescherm-->systeem
onderste. pcwizard

Bijlagen

• 4 gigabyte.jpg
    4 gigabyte.jpg
    19,5 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Ik heb 4 gigabyte in mijn vista computer zitten en vista(32-bit) & pcwizard geven gewoon 4 gigabyte aan... Dat vista dus maar 3.5 gigabyte herkend is dus niet waar.
Plaatje erbij..
bovenste, configuratiescherm-->systeem
onderste. pcwizard
Nee, dat is sinds Service Pack 1.
En wat jij nu beweert is dus precies de verwarring waar ik al zo bang voor was.

Iedereen begon te klagen over dat Vista maar 3.5 GB of minder weergaf terwijl de PC over 4 GB beschikte. Microsoft heeft er in SP 1 voor gezorgd dat Vista 4 GB weer geeft (de fysiek aanwezige hoeveelheid) ondanks dat er maar 3,5 GB gebruikt wordt.

Laatst bewerkt:
Nee, dat is sinds Service Pack 1.
En wat jij nu beweert is dus precies de verwarring waar ik al zo bang voor was.

Iedereen begon te klagen over dat Vista maar 3.5 GB of minder weergaf terwijl de PC over 4 GB beschikte. Microsoft heeft er in SP 1 voor gezorgd dat Vista 4 GB weer geeft (de fysiek aanwezige hoeveelheid) ondanks dat er maar 3,5 GB gebruikt wordt.

serieus maar waarom had ik toen ik service pack 1 nog niet had ook al 4 gigabyte staan?
waarmee kan ik testen hoeveel werkgeheugen ik gebruik.
sorry maar hier schrik ik wel een beetje van, dit wist ik nog niet. Krijg een steeds grotere hekel aan microsoft.. :(

serieus maar waarom had ik toen ik service pack 1 nog niet had ook al 4 gigabyte staan?
sorry maar hier schrik ik wel een beetje van, dit wist ik nog niet. Krijg een steeds grotere hekel aan microsoft.. :(

Vista32 bit kan geen 4 GB geheugen zien. Had je misschien de beta van het SP?

Hekel aan Microsoft is niet nodig. Ik snap wel waarom ze het hebben gedaan (het grote publiek die niet snapt dat wat op de sticker staat niet de realiteit is) maar persoonlijk vind ik het een foute keuze.

Uitvoeren > DXDIAG

De beperking voor hoeveelheid geheugen ligt bij de chipset. In 32-bit modus kunnen deze chipsets niet de volledige 4GB adresseren. Daarom is er een limiet van 3,5GB ingesteld, om foutmeldingen e.d. te voorkomen. In 64-bit modus ondersteunen de meeste chipsets tegenwoordig 8GB of zelfs meer.

In Windows Vista SP1 is voor het oog even dat getalletje aangepast, om de mensen gerust te stellen.

Een en dezelfde chipset zal op X64 misschien 5 GB weergeven maar op X32 maar 3.5. Dit komt omdat er een soort compabiliteitsmodus is ingebouwd.

Geheugengebruik nakijken via taakbeheer lijkt me efficiënter.

Het is mij geheel duidelijk en bedankt daarvoor. Zo zie je maar dat zelfs knappe koppen en dat is die knul echt hoor ermee het schip in gaan.

Het is ook heel verwarrend. Zeker als de ene peusdo-expert de ander na gaat praten. Voor je het weet heb je drie verschillende verhalen de wereld in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan