Vista en veel BSOD's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smarti33s

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2008
Hallo mensen,

Heb Vista 32bits Home Premium en vraag mij af of het aan Vista ligt dat mijn favoriete games problemen geven. Halflife 2 en Counter Strike Source speelt ik graag, maar na een 15 minuten spelen bevriest het spel en blijft het geluid hangen, ik kan soms terug naar Bureaublad, maar soms krijg ik ook een BSOD. Vista zegt HL2.exe has stopped working en heeft geen oplossing. Het spel Crysis werkt wel goed, maar soms krijg ik na een tijd spelen en dan afsluiten van het spel opeens weer een BSOD. Ligt dit aan Vista? Of kan het een hardware probleem zijn? Iets met drivers?

Ik weet niet zo goed in welke volgorde ik problemen moet gaan aanpakken, waar te beginnen. Mijn PC is de Acer Aspire 3640 met Quadcore, 4GB RAM en Geforce 8600GS, vorige week gekocht bij Dynabyte. Op de Acer driver support site staan er drivers voor SP1 Vista, dus ik ga ze morgen bellen om te vragen of ik die moet installeren of dat die er al opstaan, maar alle tips die jullie eventueel hebben zijn van harte welkom.

Ter info: Bij de eerste keer opstarten werd Vista geinstalleerd maar kwam er een BSOD,
daarna lukte het niet om SP1 te installeren. Recovery DVD's gemaakt en alles naar fabrieksinstellingen teruggezet, daarna nog moeite met SP1 maar MS support site had oplossingen bij de foutcodes en BSOD's en uiteindelijk gelukt. Maar nu nog steeds bovenstaande problemen bij games, en soms ook bij afspelen van MP3's in WMP. Ik heb dit met andere PC met oudere Windows versies nog nooit gehad.

Enig advies?

als je al een crash kreeg als je de pc aanzet toen je het kocht lijk me dan iets niet,
helemaal in orde met die pc.
memtest86 al gedraaid ?
zo niet even dat eens doen.
garne ook de melding van die bsod te posten daar staat informatie in waar we wat mee kunnen doen.

Laatst bewerkt:
als je al een crash kreeg als je de pc aanzet toen je het kocht lijk me dan iets niet,
helemaal in orde met die pc.
memtest86 al gedraaid ?
zo niet even dat eens doen.
garne ook de melding van die bsod te posten daar staat informatie in waar we wat mee kunnen doen.

Ik heb net de ingebouwde memory test gedaan van Windows zelf, en die gaf geen problemen, ga morgen kijken of ik de memtest86 kan doen. Ik heb na googlen nog gevonden dat sommige PC's teveel RAM hebben waardoor de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL error ontstaat, wat bij mij het geval is, net nog na het afsluiten van Internet Explorer.

Dit krijg ik na opnieuw opstarten met de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSOD. Het bluescreen blijft niet lang, gaat erg snel, dus ik kan niet alles lezen tot einde pagina.

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.0.6001.2.1.0.768.3
Locale ID: 1043

Additional information about the problem:
BCCode: a
BCP1: 00780066
BCP2: 0000001B
BCP3: 00000001
BCP4: 81EC9CB3
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Ok, volgens de Acer Support Helpdesk moet ik de drivers installeren van hun site, dat ging prima voor de Audio en Chipset maar Lan, Sata en Modem hebben geen setup file in de folder zitten... weet niet precies wat te doen ermee.

Ik heb ook op een forum gelezen dat Vista niet goed draait op meer dan 3GB RAM, en ik heb er 4 inzitten, dat zou dan de problemen kunnen veroorzaken. Iemand hier ervaring mee gehad?

Vanavond ga ik memtest draaien, heb begrepen dat je dit een hele nacht moet laten draaien, overdag heb ik de pc nodig...

drivers die geen setup bestand heben kan je via apparatenbeheer instaleren gebruik bladeren,
en ga dan naar de bewuste driver van het te instaleren onderdeel.
windows memtest neem ik met een korreltjezout gebruik liever mentest86 veel uitgebreider fout controle.

Bedankt Virtuosa, ga ik die andere drivers via Device Manager proberen te installeren. Morgenmiddag hoop ik weer wat resultaten te kunnen posten. En ja idd ik vermoedde al dat Windows Memory test minder betrouwbaar is, duurt ook maar een minuut of 15.

drivers die geen setup bestand heben kan je via apparatenbeheer instaleren gebruik bladeren,
en ga dan naar de bewuste driver van het te instaleren onderdeel.
windows memtest neem ik met een korreltjezout gebruik liever mentest86 veel uitgebreider fout controle.

Memtest gedraaid de hele nacht, 9 passes gedaan, no errors.

Heb je enig idee welke apparaten ik moet kiezen vanuit de device manager voor SATA drivers, LAN drivers en Modem drivers? Er staan namelijk zoveel verschillende apparaten dat ik niet zeker weet om welke het gaat.

Ik krijg op mijn vista ook altijd die bsod, ik heb ook 4GB en ik heb de allernieuwste drivers van nvidia nforce...

Vandaag kreeg ik deze bij het aflsuiten van de computer:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.0.6001.2.1.0.768.3
Locale ID: 1043

Additional information about the problem:
BCCode: 1000008e
BCP1: C0000005
BCP2: 8E559409
BCP3: 98C9FA58
BCP4: 00000000
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\Mini071108-01.dmp
C:\Users\******\AppData\Local\Temp\WER-40591-0.sysdata.xml
C:\Users\*******\AppData\Local\Temp\WERC4F3.tmp.version.txt

Read our privacy statement:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x0409

Ik vermoed zo langzamerhand dat het een hardware probleem is, en heb vandaag nog met iemand van de winkel gesproken waar ik de pc twee weken geleden kocht, en die adviseerde om Acer te bellen en de computer onder garantie op te laten halen en na te laten kijken op fouten. Het moet wel om een hardware probleem gaan, want als het een software probleem is dan kunnen ze er kennelijk weer niks mee of zo, maar ja...

Online tests voor system compatibility voor games als Crysis en Halflife2 geven aan dat ik ruimsschoot aan de eisen voldoe, maar toch doen deze games het niet goed of helemaal niet, en ook kan er een BSOD ontstaan, heel random trouwens, na surfen met IE, het spelen van MP3's of het afsluiten van de computer. Ik had misschien meteen bij het ontstaan van de problemen onder de 8 dagen ruilen meteen terug gaan, maar dacht dat het misschien op te lossen zou zijn. Als ik em op laat halen ben ik em 2 tot 4 weken kwijt, kan ik weer achter mijn oude pc gaan zitten. tja...

Vorig jaar is mijn Acer door UPS opgehaald, naar Duitsland vervoerd en binnen één week weer teruggebracht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan