vista en xp op 1 pc installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

loc_dog

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2004
Berichten
169
Hallo,

Op mijn laptop heb ik nu vista geinstalleerd staan. Daarnaast zou ik graag XP willen hebben.
Er zijn 2 partities, C en D. Op C is vista geinstalleerd en op D wil ik dus graag XP hebben. D is op dit moment helemaal leeg.

Is dit mogelijk; zoja hoe installeer ik dan XP op de D schijf.

En wordt er dan tijdens het opstarten gevraagd of ik bijv, windows Vista of XP wil opstarten?

Mvg,
 
Hallo,
ik heb dit ook gedaan. Je kan gewoon xp installeren op de D schijf. Als je dat gedaan hebt start hij xp op, zonder keuzemenu. Download nu VistaBootPro. Installeer dit en klik dan de volgende dingen aan:
vistabootpro.JPG

Hij installeert nu de bootloader van vista, en je krijgt bij opnieuw opstarten een keurig lijstje met beide besturingssystemen.
 
Hallo,

Op mijn laptop heb ik nu vista geinstalleerd staan. Daarnaast zou ik graag XP willen hebben.
Er zijn 2 partities, C en D. Op C is vista geinstalleerd en op D wil ik dus graag XP hebben. D is op dit moment helemaal leeg.

Is dit mogelijk; zoja hoe installeer ik dan XP op de D schijf.

En wordt er dan tijdens het opstarten gevraagd of ik bijv, windows Vista of XP wil opstarten?

Mvg,

het zou mogenlijk moeten zijn en inderdaad met vistabootpro zoals smurrie je daar even uitlegt.

Een vrij volledige uitleg kan je hier vinden: http://vistabits.nl/howto/dualboot_vista_xp.htm

Maar voor je eraan begint moet je wel eerst even controleren of er wel xp drivers zijn voor jouw systeem anders heb je er niet erg veel aan
 
Maar voor je eraan begint moet je wel eerst even controleren of er wel xp drivers zijn voor jouw systeem anders heb je er niet erg veel aan

En als je deze niet kan vinden, op je moederbord cd staat waarschijnlijk ook alles wat je nodig hebt. Drivers voor video- geluids- en netwerkkaarten staat er sowieso op.

succes:thumb:
 
ik ben nu dus bezig om xp te installeren op de laptop, maar dit lukt niet.
het gaat om een Acer aspire 7720G laptop. Op dit moment is dus vista al voorgeinstalleerd, en ik wil xp ernaast hebben.
Als ik de cd-rom erin doe en opnieuw opstart, dan start vista op. Ik heb ook in de bios gekeken en een wijziging aangebracht maar ook dat hielp niet.

dit stond er in de bios:

Boot
1. Ide 0: wdc wd3……..
2. Ide 2: hl dt st dvdram gsa
3. 3usb fdd
4. Network boor mba v9 4 5
5. Usb hdd
6. Usb cdrom

En ik heb nummer 1 en 2 omgewisseld en dit hielp niet. Als ik de cd opstart in vista zelf dan heb ik niet de mogelijkheid om hem te installeren.
Moet ik nog iets anders wijzigen in de bios ?
 
Klopt het dat je een usb cdromspeler hebt (nummer 6)? Zet die dan eens op nummer 1, stop de cd/dvd daarin en start opnieuw op. Waarschijnlijk pakt hij hem nu wel.:thumb:
 
Bedankt voor je antwoord. Hij gaat inderdaad verder. Alleen wat ik nu te zien krijg is:

Setup kan geen vaste schijf stations in uw computer vinden. Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze zijn aangesloten.....
Setup kan niet doorgaan druk op f3 om afsluiten.

Edit: Ik heb even op internet gezocht en zie dus dat het met de drivers heeft te maken. Nu heb ik geen externe diskette station dus ik wil graag een Windows cd slipstreamen.
Ik kan wel aan een Windows xp cd komen van acer 7520G. Zou deze werken op mijn 7720G ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen ervaring met acer, maar ik las hier iets over dat je een OEM cd nodig zou hebben. Misschien geld dit ook voor jou?

En wat die windows cd betreft van die acer 7520G, ik heb geen idee, ik zou het gewoon proberen. Misschien lukt het en hoef je alleen nog maar een paar updates te installeren:confused:

Succes:thumb:
 
Het is me gelukt om Windows XP te installeren. Wat ik heb gedaan is in de bios Sata mode: ahci mode veranderd in ide mode.

Alleen nu heb ik een nieuwe probleem. Nadat ik dus Windows XP had geïnstalleerd heb ik Vistabootpro gedownload en geïnstalleerd. Bij het opnieuw opstarten kreeg ik 3 keuzes te zien:

Keuze 1: Windows recovery environment
Keuze 2: Windows Vista
Keuze 3: oude versie van windows


Keuze 1 heb ik nog niet geprobeerd.
Keuze 2 is dus windows Vista en als ik hiervoor kies doet alles het gewoon.
Keuze 3 heb ik ook geprobeerd alleen toen kreeg ik dus een zwart scherm met ongeveer de volgende tekst:

Kan windows niet starten..... oplossingen:
1. plaats de windows cd en start opnieuw op
2. selecteer de taalinstellingen en klik op volgende
3. klik op uw computer herstellen

Bestand: \ntldr
Status: 0xc000000e
Informatie: kan de geselecteerde vermelding niet laden omdat de toepassing ontbreekt of beschadigd is


Dus op dit moment kan ik nog geen XP gebruiken.

EDIT:
Ik heb even gezocht en heb dit gevonden:

Als Windows Xp niet opstart door een missend NTLDR kan u dit oplossen. Hoe? Starten uw Vista OS.

* Binnen Windows Vista partitie zoekt u naar (in de root, vb c:\):

1. boot.ini
2. NTDETECT.COM
3. ntldr

* Wanneer u deze bestanden op de Windows XP partitie heeft gezet zal de BOOTLoader Windows XP weer draaien zoals u dat gewend bent!



EDIT2:
En het probleem is opgelost.. Smurrie bedankt voor je hulp.
Ik moest wat veranderen in Vistabootpro - manage os Entries.
Hier was Windows XP rood bij mij. Bij OS Boot Options moest ik D: selecteren, en toen pakte hij de 3 bestanden hierboven wel.
 
Laatst bewerkt:
En als je nu bij (volgens mij was het) Manage OS Entries kijkt, staan er dan de beide besturingssystemen zoals hier?:
N_xp14_Memo_5.jpg


Zo niet, klik dan even op add new OS entry, en voer daar even de juiste gegevens in zoals hier: (maar dan natuurlijk de juiste drive letter)

Manage_BCD_Entries_with_Vista_Boot_Pro.jpg
 
zo staan ze inderdaad ook bij mij in de scherm, alleen ik heb er nog 1 regel bij staan en dat is Windows recovery environment. Probleem is opgelost :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan