Vista en XP op 1 pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin Hood

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2002
Berichten
677
Hallo,

Nu heb ik Vista op de pc staan, kan ik daarnaast ook XP hebben? Zoja, oe kan ik dat het beste voor elkaar krijgen?

Momenteel heb ik een C- en D partitie.

groet,

Robin
:D
 
Ja, dat kan. Mijn laptop is ook dualboot.

XP staat op mijn eerste partitie van 20 GB en Vista op de 2de van 30 GB. 50 GB voor data is de laatste partitie.

Enigste probleem als je éénmaal XP op de 2de partitie geïnstalleerd hebt, Vista is niet meer bereikbaar ...

De boot.ini in XP aanpassen zal niet werken aangezien Vista die niet meer gebruikt. Ook opstarten van de Vista DVD en kiezen voor een reparatie van het opstartsysteem is niet voldoende. I know, I've tried ...

Maar is er wel degelijk iets aan te doen.
Op mijn blog heb ik een stukje geschreven over de stappen die je dan moet volgen:
KrVa blog

PS: Eender welk "oud" OS er op een systeem geïnstalleerd wordt, als Vista er al op staat, zal resulteren in het niet meer bereikbaar zijn van Vista. Als je dus kunt kiezen, eerst XP of whatever installeren, daarna pas Vista
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de adviezen en tips! Als ik het goed begrepen heb is het beste om de pc op te starten met XP, bevestigen dat ie Vista moet overschrijven. resultaat dat ik dan alleen XP heb.

Daarna ka ik Vista er op zetten op een aparte partitie, resultaat zal zijn dat ik beiden kan gebruiken.

Klopt dit of ben ik iets vergeten?

groet

Robin
;)
 
Hoi !

Bij alle Microsoft dual-boot systems is het in principe zo, dat je het oudste OS eerst installeert !

Dus eerst XP, daarna Vista installeren levert geen enkel probleem op.

Vista laten staan en daarna XP installeren kan wel, mits je de diverse je aangereikte links in acht neemt.

Greetz,

Harry.
 
Vista en dan XP

Als je toevallig Vista er al op heb staan is het wel degelijk moggelijk om Xp er bij te gaan zetten alleen is het iets omslachtiger dan men denkt.


Toevallig dit weekend mee bezig geweest omdat ik XP nodig had!

Je bent er bijna, heb het met freeware op kunnen lossen.

1. Je had Vista.
2. Je installed XP en kunt Vista niet meer in?
3. Je hebt al VistaBootPro gebruikt om weer in Vista te kunnen, OK!
4. Als je nu XP kiest krijg je /NTLDR missing?
5. Nu 'moet' je even EasyBCD downloaden en installen onder Vista.
6. Met EasyBCD een nieuwe entry aanmaken in de Vista loader voor XP.
7. Klaar

Download en tutje hier: http://neosmart.net/dl.php?id=1

Dit werd eerder op mijn vraag beantwoord en voor de voledige berichten moet je evn naar de link gaan : http://forum.ftd.nu/showthread.php?t=307836&highlight=dual+boot
 
Hallo,

Het is gelukt! Na aanschaf van een betere versie XP, kon ik gewoon rechtstreeks aan de slag. Tijdens de installaties start ie automatisch een paar keer op, tot ie zei dat er een fout in het besturingssyteem zat. $#!!$ dacht ik. DVD XP er uit gehaald, pc afgesloten.

Startte later de pc op (zonder die DVD) en ja.....multiboot. :D

O, ja nog een tip voor wie het niet weet,.. ook al heb je zoals in mijn geval Vista al staan waarvan de videokaart geinstalleeerd is, je moet ook de drivers voor XP voor deze kaart nog eens installeren.

Iedereen bedankt, ik ben goed op weg geholpen!

groet,

Robin
:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan